هم افزایی طب نوین و پژوهش های طب سینوی

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: خدمات طب نوین و پژوهش های طب سینوی باید کنار هم و مکمل یکدیگر باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی امروز یکم شهریور در مراسم ادای احترام به ابوعلی‌سینا که در آرامگاه شیخ‌الرئیس برگزار شد با تبریک روز پزشک به جامعه پزشکی گفت: یکی از پایه‌های هر تمدن ، تلاش برای توسعه علم و هنر است و هر تمدنی بتواند علم را توسعه بدهد موفق‌تر خواهد بود.

او گفت: در تمدن اسلامی نخستین حرف پروردگار به پیامبر (ص) «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» بود و این نشان می‌دهد که تمدن اسلامی با علم و اندیشه‌ای آغاز شده که هدف دارد و تمدن اسلامی علم محور است.

امام جمعه همدان گفت: شریعت و اسلام انگیزه‌هایی برای کسب علم در جامعه ایجاد کرده است. ایران قبل از اسلام هم بزرگانی دارد، اما ایران بعد از اسلام بسیار متفاوت است و بوعلی‌ها و خوارزمی‌ها را دارد. سه کتاب از کتب اربعه شیعیان را ایرانیان نوشتند همچنین خیلی از کتاب‌ها از شش کتاب اصلی اهل سنت را ایرانیان به رشته تحریر درآوردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی موثقی با بیان اینکه اسلام جامعه را با عقلانیت، تحقیق، پژوهش و علم پیش برده، گفت در قرن چهارم هجری وقتی که به بوعلی می‌رسیم دیگر نهضت ترجمه کمرنگ می‌شود و کتاب جالینوس یا بقراط که کتاب درسی بودند با القانون به فراموشی سپرده می‌شوند.

او گفت: دانشمندان و علومی که به آن دست پیدا کردیم برای ما قابل افتخار است، اما صرف افتخار، کفایت نمی‌کند و نباید جامعه ما متوقف شود، چون «ما می‌توانیم». همان دوران که علم در اروپا علم متوقف شده بود ما یک پزشک مانند بوعلی داشتیم.

نبوغ، فعالیت علمی و پژوهش‌های آن در تاریخ علم ماندگار است. بوعلی بخشی از «کتاب شفا» را روی شتر در سفر گرگان نوشته است و تا قرن ۱۶ میلادی کتاب‌های آن مرجع بود.

منبع ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.