معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: هزینه هر کیلومتر روکش آسفالت ۲ میلیارد تومان است که با توجه به عدم تخصیص با قیر رایگان نتوانسته ایم در زمينه نگهداری راه ها به هدف گذاری مناسبی برسیم.

داریوش امانی گفت: ۱۵۰۰ نقطه پرحادثه در کشور داریم که تاکنون ۵۰۰ نقطه برطرف شده و ۲۲۴ در حال رفع آن هستیم که برای رفع هر نقطه پرحادثه حدود ۵ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

به گفته رئیس سازمان راهداری کشور در چند سال اخیر تصادفات روند کاهشی داشته و در صورتی که کنترل نشود دوباره شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای خواهیم بود همواره پلیس‌راه از خرابی آسفالت و علائم راهنمایی و رانندگی اعتراض دارد اما طبق شاخص‌های جهانی ۴ تا ۶ درصد بودجه کشور سالانه باید برای نگهداری راه هزینه شود اما برای نگهداری راه‌های کشور در بودجه امسال تنها ۲ درصد اختصاص یافته که این میزان هم به‌صورت کامل محقق نشده است.

او می‌گوید: ارزش سالیانه راه‌های کشور ۳ هزار هزار همت است که برای نگهداری این میزان از راه‌ها تنها ۱۴ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص دادند که از این میزان هم ۴ هزار میلیارد برای کارهای اجرایی، ۲ هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل و ۸ هزار میلیارد تومان هم برای راه‌ها اختصاص یافت که البته نگهداری راه‌های روستایی هم به آنها اضافه شده است.

امانی گفت: ۲۲۱ هزار کیلومتر راه در کشور داریم که ۳۵ هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی است و ۹۰ درصد اقتصاد جامعه به این میزان جاده‌ها وصل است و عمده ترافیک بر عهده این است.

او می‌گوید: سال ۹۵ روکش آسفالت را کیلومتری ۱۶۰ میلیون تومان انجام می‌دادیم که امروز به ۲ میلیارد تومان رسیده‌ایم. در حالی که برای جاده‌ها درآمد پایدار نداشته باشیم با مشکل مواجه خواهیم شد. یکی از درآمدها ، دریافت عوارض جاده ای است که در هفته گذشته نرخ عوارض آزادراه‌ها افزایش یافت و بلافاصله لغو شد.

امانی گفت: بعد از بحران آب، بحران جاده‌ها را داریم که اگر برای نگهداری آنها اقدامی صورت نگیرد با مشکل مواجه خواهیم شد.

در حال تکمیل ...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار