محمدعلی زلفیگل در آستانه هفته دولت با حضور در یک برنامه تلویزیونی در تشریح اقدامات یک ساله این وزارتخانه اظهار داشت: در کشورهای مختلف سامانههای متفاوتی برای معرفی دانشمندان وجود دارد؛ از جمله گوگل اسکولار/ google scholar که هر دانشمند و پژوهشگر بینالمللی در آن یک صفحه دارد و همه فعالیتهای علمی وی در آن صفحه نمایهسازی و به عنوان مرجع علمی در یک رشته معرفی میشود.
وی ادامه داد: ما قصد داریم سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آیندهسازان را با هدف معرفی دانشمندان ایرانی به جهان راهاندازی کنیم تا فعالیتهای آنها ابتدا در معرض دید صنایع داخلی و عرصه بینالملل قرار گیرند. به این شکل مرجعیت علمی نیز کسب شده و شرایط بهتر برای فعالیتها و همکاریهای داخلی و خارجی دانشمندان ایرانی ایجاد میشود.
وزیر علوم به ۳۱ سفر استانی رئیس جمهور در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این سفرها موفق به جذب چند هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بناهای با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی آموزش عالی شدیم. همچنین از ظرفیت قانون حمایت از خانواده جوانی جمعیت برای تأسیس خوابگاههای متاهلی استفاده میشود.
زلفیگل با یادآوری حضوری شدن آموزشها از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ بعد از بیش از ۲ سال آموزش مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: با چابک سازی نمودار سازمانی وزارت علوم، معاونت فناوری و نوآوری در این وزارتخانه از آذر گذشته برای توجه بیشتر، زایش و رویش شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور تأسیس شد.
وی ادامه داد: بیش از ۱۰ هزار واحد فناور در پارکهای علم و فناوری فعالیت میکنند که اکنون ذیل معاونت فناوری و نوآوری به آنها بیشتر توجه میشود، همچنین در این مدت ۲۵ هزار شغل جدید در شرکتهای دانش بنیان ایجادشده و مجوز احداث ۱۲ پردیس فناوری صادر شده که برخی از آنها با همکاری وزارتخانههای دیگر بوده است.
سامانه «نان»؛ حلقه اتصال صنعت، جامعه و دانشگاه
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر تعامل و تکامل همافزا با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: این وزارتخانه فناوریها را تا رسیدن به سطح آمادگی ۶ (از مجموع ۹ سطح آمادگی) حمایت میکند و بعد از آن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی با حمایتهای مالی کمک به شکل گیری توسعه شرکتهای دانشبنیان میکنند.
عضو دولت سیزدهم همچنین د رمورد انواع تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعهای در کشور گفت: باید به هر سه نوع تحقیقات توجه کنیم و این کار در دورههای قبل هم انجام شده است اما در هدایت پژوهشها در راستای نیازهای جامعه به اندازه تحقیقات بنیادی موفق نبودهایم.
زلفی گل ادامه داد: به همین دلیل سامانه نظام ایدهها و نیازها «نان» را در پایگاه استنادی مؤسسه علوم جهان اسلام راهاندازی کردیم که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست و با توجه به شیوهنامههای قانون جهش تولید دانش بنیان همه وزارتخانهها باید نیازهای فناورانه و پژوهشی خود را در آن ثبت کنند و دانشمندان میتوانند برای رفع این نیازها راه حل ارائه دهند.
وزارت علوم در جایگاه مجری سیاستها و قوانین مجلس و شوراست
وی همچنین درمورد کنکور ۱۴۰۲ و تغییرات آن توضیح داد: وزارت علوم در جایگاه مجری سیاستها و مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و باید به بهترین نحو قانون و مصوبات را اجرا کند.
وزیر علوم افزود: ما دیدگاههایی در مورد تغییرات کنکور داشتیم که در زمان طرح مصوبه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادیم اکنون فقط تلاش میکنیم این مصوبه به بهترین شکل اجرا شود و برای آن برنامه ریزی میکنیم و اگر اجرا نشود باید پاسخگو باشیم.
زلفی گل درمورد وضعیت و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز گفت: دانشگاههای ایران از سطح ملی عبور کرده و به سطح بین المللی رسیدهاند. دانشگاه تهران اخیراً در وبسنجی جزو دانشگاههای برتر قرار گرفت. ظرفیت تأسیس دورههای تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری به معیارهایی نیاز دارد که دارا بودن اعضای هیأت علمی در پایههای مشخص یکی از این معیارها است.
وی ادامه داد: در برخی دانشگاهها به دلیل بازنشسته شدن اعضای هیأت علمی تعداد استادان کاهش یافته است که وزارت علوم هر سال ۲ نوبت فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاهها را برای ترمیم وضعیت استادان میدهد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در مورد شروع تحصیلی دانشگاهها و آغاز آموزشها از اول مهر ۱۴۰۱ گفت: آموزشها حضوری خواهد بود ولی آموزش مجازی کنار گذاشته نمیشود.
زلفی گل اظهار کرد: باید از تجربه آموزش مجازی به بهترین نحو استفاده کنیم بنابراین به استادانی که از ظرفیت آموزش مجازی برای کلاسهای حل تمرین، تفهیم بهتر مطالب، رفع اشکال یا تدریس مازاد استفاده کنند، امتیازاتی تعلق میگیرد. همچنین میتوانیم از ظرفیت فضای مجازی برای برگزاری همایشهای ملی یا بین المللی بهره ببریم.