طول خط انتقال طرح آبرسانی به همدان ۱۴۰ کیلومتر است که با تلاش نیرو‌های پیمانکار این طرح، یک کیلومتر تا پایان لوله‌گذاری آن باقی مانده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور در شورای آب استان همدان گفت:طرح آبرسانی به همدان به سرعت در دست اجراست و پیش بینی می‌شود مرحله نخست آن در زمانی که رییس جمهور و وزیر نیرو تعیین کرده اند به بهره برداری برسد.

مجید آقازاده حبشی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی خط انتقال بای پس این طرح نیز به سرعت در دست اجراست گفت: طول کل این خط ۱۵ کیلومتر است که اکنون ۱۰ کیلومتر آن حفاری، چهار هزار و ۶۰۰ متر لوله به قطر ۷۰۰ میلی‌متر خریداری و یک هزار و ۷۰۰ متر لوله گذاری شده است.

او گفت: این خط از مخازن ۶۰ هزار متر مکعبی شهر مهاجران و چاه‌های شهر جورقان تغذیه می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب گفت: در چند روز اخیر ۲۰ میلیارد تومان برای شرکت آب و فاضلاب همدان، ۵۰ میلیارد تومان برای خط انتقال بای پس طرح آبرسانی به همدان و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح آبرسانی به همدان تامین شده است.

مجید آقازاده حبشی گفت:خشکسالی ۲ سال اخیر بیشتر مناطق کشور را فرا گرفته است به گونه ای که میانگین بارش‌های کشور ۲۷ درصد و استان همدان ۴۴ درصد نسبت به میانگین بلند مدت، کاهش یافته است.

طرح آبرسانی به شهر همدان از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری‌های جدی استاندار همدان و حمایت‌های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

منابع آبی و ذخیره سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان نیز به کمترین میزان خود و رسیده و به نوعی خشک شده است و از منابع آب‌های زیرزمینی برای تامین آب مورد نیاز مردم شهر همدان استفاده می‌شود.

 آب آشامیدنی مصرفی شهر همدان از طریق ۷۰ حلقه چاه در مناطق دشت همدان- بهار و خالق‌وردی تامین می‌شود.

«علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو روز گذشته (شنبه) در جریان سفر به استان همدان به منظور بازدید از طرح آبرسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسایل و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آبرسانی به همدان آغاز شده و مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف ۲ تا سه هفته آینده به بهره برداری می‌رسد.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.