پایش‌های محیط زیستی در کانون‌های شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک آغاز شده است.

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: خبری مبنی بر مشاهده طاعون نشخوارکنندگان در طالقان دیروز دریافت شد که با توجه به همجواری البرز مرکزی در مازندران با این منطقه ، پایش‌ها در ارتفاعات استان نیز آغاز شده است.

او افزود: این پایش‌ها در همه مناطق کوهستانی و ارتفاعات مازندران که محل تردد و زیستگاه کل و بز وحشی هستند آغاز شده است.

ربیعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ادامه داد: مناطق کوهستانی و ارتفاعات البرز مرکزی در شهرستان‌های تنکابن، نوشهر و کلاردشت که پارسال کانون شیوع این بیماری بودند به صورت ویژه پایش می‌شوند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: پارسال ۲۵۰ راس کل و بز وحشی در مازندران بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک تلف شده بودند.

او گفت: بر اساس گزارش‌های اداره کل دامپزشکی مازندران با توجه به واکسیناسیون دام‌های اهلی پارسال هیچ موردی از تلف شدن دام‌ها و احشام روستاییان گزارش نشده بود.

او افزود: ویروس طاعون نشخوارکندگان ویروس خطرناکی است و اگرچه در احشام و دام‌های اهلی دیده نشده است اما در طبیعت وجود دارد و دامداران باید به این نکته توجه کنند.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری ویروسی واگیر دار است که نخستین بار در ساحل عاج گزارش شد و سپس در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران گسترش یافت.

این بیماری قابل سرایت از حیوانات وحشی به دام اهلی است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخور مشترک استفاده می‌کنند.

این بیماری با تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.