رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: یکی از برنامه‌های جدید ما ایجاد و توسعه مدارس غیردولتی عام‌المنفعه است که آیین‌نامه‌های مرتبط به این موضوع را تا مهرماه امسال تدوین می‌کنیم.

احمد محمودزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه که در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور گفت: هم در سند تحول بنیادین و هم در سند تحول دولت، بر مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش تاکید شده و بر همین اساس، یکی از مهمترین سیاست‌های ما در این سازمان پررنگ شدن حضور و مشارکت مردم است.

وی افزود: امروز در یکی از کارگروه‌های این اجلاس به بررسی نقش و جایگاه واقعی مردم در زیرنظام‌های آموزش و پرورش می پردازیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تصریح کرد: عادی‌سازی مدارس غیردولتی یکی از مهمترین رویکردهای ما به شمار می‌آید؛ چراکه نباید تقابل بین مدارس دولتی و غیردولتی وجود داشته باشد و به اشتباه اینگونه احساس شود که فقط دانش‌آموزی که در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کند قابلیت‌های ویژه‌ای دارد یا در آینده خواهد داشت.

او گفت : در حوزه مدارس دولتی به دنبال عادی سازی این مدارس هستیم، سعی می کنیم کاری کنیم که بخش زیادی از مردم بتوانند با شهریه های پایین در مدارس غیر دولتی حضور یابند.

وی ادامه داد: امروزه عمومی‌سازی مدارس غیردولتی مدنظر ما قرار دارد. با توجه به کنترل‌هایی که در زمینه شهریه این مدارس داریم، به دنبال ایجاد نگاه و رویکردی هستیم که مدارس غیردولتی منحصر به طبقه خاصی از مردم نباشد و همه اقشار جامعه را شامل شود.

محمودزاده با اشاره به تعیین شاخص‌هایی برای رتبه‌بندی مدارس غیردولتی گفت: تعیین شهریه مدارس نباید فقط با استناد به شاخص‌ها و ملاک‌های فضای آموزشی باشد؛ بنابراین رویکردهای تربیتی و پرورشی در این مدارس بسیار مهم است و در تعیین شاخص‌ها و رتبه‌بندی این مدارس باید به این محورها توجه داشت.

او افزود: اکنون حدود ۲۵۰ هزار نیرو در مدارس غیر دولتی داریم که ۱۷۰ هزار نفر از آن ها به صورت آزاد در مدارس غیر دولتی تدریس می کنند.

وی گفت: پیگیری رویکردهای تربیتی و پرورشی در مدارس غیردولتی، جزو اولویت‌های ما محسوب می‌شود. بر همین اساس، به زودی شاخص‌های مرتبط با این رویکرد به مدارس ابلاغ خواهد شد و در رتبه‌بندی‌های آتی مدنظر قرار می‌گیرد.

محمودزاده تصریح کرد: همکاری‌هایی بین ما و معاونت‌های آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش برقرار شده است تا این معاونت‌ها در زمینه ارتقای کیفیت آموزش‌ها در مدارس غیردولتی و توجه بیشتر به امور تربیتی و پرورشی ورود کنند.

وی درباره فعالیت مراکز غیرمجاز گفت: کمیته‌ای برای شناسایی مدارس غیرمجازی که در فضای مجازی و فیزیکی فعالیت دارند، تشکیل شده است تا از ادامه فعالیتشان جلوگیری شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: یکی از برنامه‌های جدید ما ایجاد و توسعه مدارس غیردولتی عام‌المنفعه است و آیین‌نامه‌های مرتبط با این موضوع را تا مهرماه امسال تدوین می‌کنیم.

وی افزود: یک نمونه از این مدرسه را به زودی در شهرستان خوی افتتاح می‌کنیم که روند آموزش در آن کاملا رایگان خواهد بود؛ این مدرسه توسط شخص خیّر و با نظارت آموزش و پرورش، مدیریت خواهد شد. استفاده از ظرفیت و توان مردم، گروه‌های جهادی و اشخاص دارای صلاحیت در توسعه این نوع مدارس به طور جدی مدنظر ما قرار دارد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تقویت نقش خانواده‌ها و مشارکت آنها در امور مدرسه گفت: تلاش ما این است که دعوت از اولیا برای مشارکت در امور مدرسه، منحصر به امور مالی نباشد و این مشارکت‌ها به سمت مشارکت راهبردی در امور تربیتی و پرورش سوق یابد.

محمودزاده در پاسخ به سوالی درباره آمار تخلفات در مدارس غیردولتی اظهار داشت: تخلفات در بین ۲۰ هزار مدرسه غیردولتی بسیار ناچیز است و ما نظارت‌های خوبی بر روند فعالیت آنها داریم.

وی تصریح کرد: البته نباید نگاه بدبینانه به مدارس غیردولتی داشته باشیم؛ دست‌اندرکاران این مدارس زحمات بسیاری را متحمل می‌شوند و تعدادی از آنها فعالیت‌های خیرخواهانه در مناطق کم‌برخوردار دارند؛ به طوری که یکی از این عزیزان، ۱۷ مدرسه خیّری در استان سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.