«سایه‌بان مهر» نام طرحی است که قرار است از رهگذر اجرای آن، کودکان کار در شهر سروسامانی یابند.

اوایل آبان سال ۱۳۹۹ بود که مدیریت‌شهری مشهد با همکاری دستگاه قضا و اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی طرحی را با نام «سایه‌بان مهر» آغاز کرد تا از رهگذر اجرای آن، کودکان کار در شهر سروسامانی یابند و شاید به چرخه باطل سامان‌دهی این کودکان در سال‌های پیش‌تر مُهر پایان بخورد؛ طرحی که اکنون به گفته معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی پس از گذشت کمتر از دو سال از اجرای آن، به شناسایی ۱۱۵۰ کودک کار در استان منجر شده است.
نیره عابدین‌زاده معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی در نشست «کودکان کار مشهد و مهاجرت» با بیان اینکه از آبان سال ۱۳۹۹ تا اسفند همان سال ۳۳۲کودک کار شناسایی شدند که ۹۳نفر ایرانی و ۲۳۹کودک افغانستانی بودند، گفت: از این تعداد ۲۷۸نفر تحویل خانواده شدند و فقط ۵۴نفر در بهزیستی نگهداری می‌شوند.

او افزود: پارسال نیز ۷۰۳کودک کار شناسایی شدند که ۱۹۰کودک ایرانی و ۵۱۳کودک افغانستانی بودند. از این تعداد ۵۲۲نفر تحویل خانواده شدند و ۱۶۸نفر هم به مرکز صدف منتقل و ۱۲نفر برای ترک اعتیاد به بیمارستان ابن‌سینا منتقل شدند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی ادامه داد: امسال تا ۲۶مرداد ۱۱۵کودک کار شناسایی شدند که ۵۶نفر ایرانی و ۵۷کودک افغانستانی هستند. همچنین ۸۰کودک تحویل خانواده و ۳۲نفر به مرکز صدف معرفی شدند. امسال سه نفر خود را معرفی و درخواست کمک کردند.

عابدین‌زاده بیان کرد: مشکل اصلی در مشهد، کودکان کار تبعه افغانستان هستند که در حمایت و توانمندسازی آن‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. نقش «سایه‌بان مهر» در سامان‌دهی کودکان کار مطلوب است، اما در زمینه پیشگیری ضعیف عمل کرده‌ایم.

بازگشتگان به خیابان

او تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ حدود ۵درصد و پارسال حدود ۱۵درصد از این کودکان به خیابان بازگشتند، اما امسال برای توانمندسازی اقدامات بهتری انجام شده است و این مقدار می‌تواند کمتر باشد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی با بیان اینکه عده‌ای حضور کودکان کار در مشهد را منوط به باند‌ها می‌دانند، تأکید کرد: این باند‌ها در سال ۱۳۹۹ و شش ماه اول سال۱۴۰۰ تقریبا شکسته شدند و پس از آن کودکانی که می‌آمدند، مشکل اقتصادی و کار داشتند.

عابدین زاده اظهار کرد: ۲۰نفر از سرکردگان این باند‌ها بازداشت شدند که ۱۰نفرشان هنوز در زندان به سر می‌برند و حکم حبس دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.