سیستم صحی افغانستان با کمبود کارمند مواجه است

سازمان جهانی صحت گفته است: «بحران اقتصادی افغانستان، سیستم بهداشت و درمان را تضعیف کرده و سیستم صحی افغانستان با کمبود کارمند مواجه است.

سازمان جهانی صحت در تازه‌ترین گزارش خود که در وب سایت خود منتشر کرده، گفته است، «سیستم صحی افغانستان با کمبود کارمندان صحی مواجه است.»

در این گزارش آمده است که دهه‌ها جنگ، آوارگی، شیوع بیماری‌ها و رویدادهای طبیعی خسارات هنگفت را در افغانستان به بار آورده و نیمی از جمعیت این کشور را محتاج کمک‌های بشردوستانه کرده است.

در گزارش این سازمان آمده است: «از آگست ۲۰۲۱، بحران اقتصادی سایه خود را بر خدمات اولیه افغانستان انداخته و وضعیت اقشار آسیب پذیر را بدتر کرده است.»

سازمان جهانی صحت همچنین گفته است: «بحران اقتصادی افغانستان، سیستم بهداشت و درمان را تضعیف کرده، سوءتغذیه را افزایش و واقعات سرخک را بیشتر کرده است. بیماری کرونا کار و بار مردم را متضرر ساخته، نبود آب آشامیدنی صحی بیماری‌ها را افزایش داده و نیاز بیشتر به درمان بیماری‌های روانی را به وجود آورده است.»

این سازمان در حالی در مورد کمبود کادر صحی در افغانستان گزارش داده که از آغاز حاکمیت دوباره طالبان در این کشور، شمار زیادی از کارکنان صحی از این کشور به کشورهای دیگر مهاجر شده اند.

هر چند شمار دقیق آن مشخص نشده است: اما بر اساس گزارش‌های غیر رسمی، ممکن است صدها داکتر در برنامۀ تخلیه در آگست سال گذشته و بعد از آن از طریق راه‌های دیگر کشور را ترک کرده باشند.

سازمان جهانی صحت پیش از این هشدار داده بود که سیستم صحی افغانستان در خطر فروپاشی کامل قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار