دیروز ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی و فیدلیتی متعلق به بهمن موتور روی تابلو معاملات بورس کالا رفتند و در مجموع با تقاضای ۳ هزار و پانصدی مواجه شدند.
۲۲ اردیبهشت آقای حسن الهیاری مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در نامهای با عنوان درخواست تجدید نظر در فرآیند پذیرش خودرو به مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرده بود که باید از عرضه خودرو در بورس کالا ممانعت شود.
اما بعد از گذشت ۶ روز از این نامه اولین عرضه خودرو در بورس کالا رقم خورد. در نخستین روز از عرضه خودروی کارا در بورس کالا، ۱۰۳ دستگاه از این خودرو شامل ۵۸ دستگاه کارا دو کابین و ۴۵ دستگاه کارا تک کابین در تالار خودرو بورس معامله شد.
بعد از آن نیز دو خودروی فیدیلیتی و دیگنیتی هم در بورس کالا پذیرش شدند. در نهایت ۱۸ خرداد عرضه خودرو در بورس کالا به دستور معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، متوقف شد و تصمیم نهایی آن به شورای عالی بورس واگذار شد.
در بیست و یک تیرآقای محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در توئیتی نوشت: شورای عالی بورس و اوراق بهادار، امروز عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد. بنابر این مقرر شد برخی کلاسهای خودرویی با هماهنگی وزارت صمت به طور کامل در بورس کالا عرضه شوند.
حالا این معاملات از سر گرفته شده و به گفته مدیر عامل بورس کالا نسبت تقاضا به عرضه حدود ۵۸۱ درصد ثبت شده است.
در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا و شرایط آن کارشناسان حوزه بورس کالا نکاتی را مطرح کردند.
آقای مهدی بیات منش گفت: باتوجه به شرایط خاص بازار خودرو در داخل ایران، دیروز خودروهای خاصی در بورس کالا عرضه شدند خودروهایی که به اصلاح خیلی پرتیراژ نیستند نکته مهم معاملات خودرو در بورس کالا تفاوت قابل توجه قیمت بازار آزاد و نرخ کشف شده بر روی تابلوی شفاف بورس بود به طوری که نرخهای کشف شده بین ۲۰ تا ۲۵ درصد با بازار آزاد اختلاف داشتند که این یعنی به خریداران نفع میرسد. به طور مثال خودروی دیگنیتی با قیمت میانگین یک میلیارد و ۳۳ میلیارد تومان کشف نرخ شد در حالی که اگر در بازار آزاد نگاهی داشته باشیم نرخ آن بیش از یک میلیارد و سیصد هزار تومان است.
او میگوید: نظارت بیشتر و دقیقتر در بورس کالا مانع افزایش بی رویه قیمت است در حالی که در خارج از بورس امکان افزایش بی حد سود دلالی وجود دارد، اما در بورس کالا ناظران اگر روند معامله را مشکل دار بدانند معاملات را باطل میکنند. نکته مهم دیگر این که با توجه به صحبتهای اخیر قرار است خودروهای پرتیراژتر هم بر روی تابلوی بورس بروند که این نوید بخش گسترش بیشتر شفافیت در حوزه خودرو و اثر گذاری بیشتر بورس است.
آقای رسول علیمحمدی دیگر کارشناس حوزه بورس کالا گفت:اختلاف قیمت کشف شده دیروز خودرو در بورس با قیمت بازار آزاد را دیگر حوزههایی که قیمت گذاری دستوری را تجربه کرده اند مانند صنعت سیمان شاهد بوده اند. اگر قیمت دستوری باشد قطعا کسانی که دسترسی بیشتری دارند از رانت بیشتری بهره خواهند برد. اما تابلو بورس کالا شفاف است و حراج باز روندی به دور از هیجان کاذب برای متقاضیان است.
او میگوید: در بلند مدت با تقویت قسمت عرضه و کشف نرخهای متعادلتر با حذف تقاضاهای کاذب قطعا شفافیت بیشتری به نمایش گذاشته خواهد شد و این آمار است که برتری و شفافیت بورس را نسبت به سایر موارد مانند قرعه کشی ثابت خواهد کرد.
از دیگر خودروهای پذیرش شده در بورس کالا میتوان به خودروهای هایما در دو مدل S ۷ و S ۵ از گروه ایران خودرو، لاماری ایما از گروه آرین پارس موتور، دایون y ۵ از گروه خودروسازی ایلیا، وانت دو کابین کاپرا از گروه بهمن موتور، کامیونت ۶ تن فاو تایگر (Tiger V) و کشنده تک محور CA ۴۱۸۰ از گروه سیباموتور، کامیون فورس و امپاور هم از گروه بهمن دیزل اشاره کرد.
چراکه شما نه ظرفیت تولید خودرو داخلی را افزایش می دهید، نه اجازه واردات با تعرفه صفر می دهید!!!!!
در اینصورت که نیاز بازار داخلی کماکان وجود دارد و شما چطور جلو سود جویی دلالان یا همان برندگان خودرو را می گیرید جز اینکه به اسم بورس می خوایید قیمت کارخانه را به قیمت بازار برسانید؟؟؟؟!!!!
مطمنا تا واردات خودرو با تعرفه صفر آزاد نشود همین کارها در بازار آشفته خودرو ادامه خوااد داشت فرق نمی کند قرعهکشی باشه و بورس باشه.
صد میلیون در بورس ثبت نام کردم الان شد ۳۵ میلیون میلیون . بقیه کجا رفت ؟
تا وقتی واردات خودرو به معنی واقعی و بدون اخذ عوارض و گمرکی نجومی آزاد نشود ، فساد بر بازار خودرو حاکم خواهد بود.