رئیس سازمان بورس گفت:دو خودروساز بزرگ ما نزدیک بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته رقم زده که تا به امروز ادامه داشته است.

آقای عشقی گفت:تکمیل زنجیره‌ها در بورس کالا بسیار مهم است تا بتوان بحث قیمت گذاری منصفانه را داشته باشیم. بورس کالا باعث شفافیت شده و کمک ویژگی به شرکت‌های بورسی با فروش منصفانه کرده است. صنعت پتروشیمی فولاد از قیمت گذاری دستوری نجات پیدا کرد. ۹۷ جدال سنگین در بورس کالا با رانت خواران داشته ایم.

او می‌گوید:یکی از مزیت‌ها در بورس کالا این است که نواقص کاملا شفاف بر روی تابلو مشخص می‌شود. این که عرضه و تقاضا برای کنترل قیمت سرکوب شود اصلا درست نیست. بورس کالا درشفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی کمک زیادی کرده است.

او گفت:صنعت خودرو سازی همیشه مورد توجه بوده است. دو خودرو ساز بزرگ ما نزدیک بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که نتیجه سیاست‌های است. این عدد مشخص نیست به کجا خواهد رسید، سبب می‌شود صنایع پایین دستی هم مانند قطعه سازان از بین برود.

او می‌گوید:مشکل این صنعت فقط بحث قیمت گذاری نیست، خود ساختار و مالکیت صنعت و حکم رانی صنعت باید اصلاح شود. در جلسات تاکید شد وزارت صمت به برنامه‌ها پایبند باشد. ماده ۳۶ احکام و ۱۸ احکام می‌گوید کالایی که وارد بورس کالا می‌شود باید از شمول قیمت گذاری خارج شود.سعی کردیم از خودرو‌هایی شروع کنیم که خیلی برای طبقه پایین اثر گذار نباشد باید یکسری روند‌ها اصلاح و تسهیل شود تا بازار منصفانه‌ای داشته باشیم. بورس کالا فقط بازار فیزیکی نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار