مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه گفت : تاپایان امسال با ساخت ۷۴ مدرسه جدید، تمام مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانش آموز در استان برچیده می‌شود.

مرزبان نظری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه گفت : در سال‌های اخیر مدارس کانکسی بالای ۱۵ دانش آموز را از سطح استان جمع‌آوری کرده‌ایم و اکنون روی حذف مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانش آموز متمرکز شده‌ایم.

وی افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، امسال ۷۴ مدرسه دارای بیش از ۱۰ دانش آموز صاحب ساختمان خواهند شد تا پس از آن برای مدارس کانکسی که کمتر از ۱۰ دانش آموز دارند، اقداماتمان را شروع کنیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه با بیان اینکه جمعا در کشور حدود هشت هزار مدرسه کانکسی وجود دارد که باید طی دوسال جمع آوری شوند، گفت: از این تعداد ۳۲۰ مدرسه در کرمانشاه است که ۷۴ مورد آن بیش از ۱۰ دانش آموز دارند و امسال برای آن‌ها مدرسه ساخته می‌شود.

وی از وجود ۳۴۶۴ مدرسه با ۱۳ هزار و ۵۱ کلاس درس در استان خبر داد و افزود: تا پیش از وقوع زلزله سال ۱۳۹۶، میانگین سرانه فضای آموزشی استان ۵.۲ متر مربع بود که با ساخت و ساز‌های صورت گرفته در دوران بازسازی این میزان اکنون به ۶.۵ متر مربع رسیده که بالاتر از میانگین کشوری است.

نظری کمترین سرانه فضای آموزشی در استان با ۳.۵ متر مربع را مربوط به شهرستان جوانرود و بالاترین را با ۹ متر مربع مربوط به شهرستان قصرشیرین اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: از شروع بازسازی‌های زلزله که طی آن ۷۸ مدرسه تخریب شد، تاکنون ۳۳۰ مدرسه با ۱۴۰۸ کلاس درس ساخته شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس کرمانشاه اضافه کرد: برای شروع سال تحصیلی جدید در مهرماه امسال ۳۸ مدرسه با ۱۴۲ کلاس درس و اعتبار ۷۴ میلیارد تومان، به فضای آموزشی استان اضافه خواهد شد.

نظری از در حال ساخت بودن ۹۷ مدرسه جدید با ۴۶۹ کلاس در استان خبر داد و گفت: تعداد زیادی از این مدارس تا دهه فجر امسال آماده و به بهره برداری خواهند رسید.

وی به کمک‌های خیرین مدرسه ساز در استان هم اشاره کرد و افزود: در استان ۳۸۸ خیرِ مدرسه‌ساز داریم و امسال هم از محل کمک‌های این خیرین، ۱۸ مدرسه با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان ساخته می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه سال گذشته خیرین کرمانشاهی ۵۵ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه در استان کمک کرده‌اند، پیش بینی کرد امسال هم این رقم تحقق پیدا کند.

مدیرکل نوسازی مدارس کرمانشاه یادآورشد: در سفر اخیر هیات دولت به کرمانشاه هم، ۳۳۵ میلیارد تومان برای ساخت مدارس جدید در استان در نظر گرفته شده است.

نظری از رشد قابل توجه اعتبارات ملی ساخت مدرسه در استان خبر داد و گفت: علیرغم کاهش ۴۰ درصدی اعتبارات استانی، از سال ۱۳۹۶ تاکنون اعتبارات ملی مدرسه سازی استان حدود ۱۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل نوسازی مدارس کرمانشاه به فعالیت‌های مدرسه سازی بنیاد برکت در استان اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۸ فعالیت‌های مدرسه‌سازی این بنیاد در استان شروع شده که این فعالیت‌ها تاکنون منجر به ساخت ۱۲۶ مدرسه با ۵۰۰ کلاس درس شده و حدود ۵۷ میلیارد تومان اعتبار برای آن‌ها صرف شده است.

به گفته این مسئول، بنیاد برکت در حال حاضر ساخت یازده مدرسه دیگر را هم در کرمانشاه در حال اجرا دارد و تفاهم نامه ساخت ۳۹ مدرسه دیگر هم با این بنیاد منعقد شده است.

وی به آخرین فعالیت‌های صورت گرفته برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس کرمانشاه اشاره کرد و گفت: تمام مدارس کرمانشاه حتی مدارس کانکسی مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد هستند.

مدیرکل نوسازی مدارس کرمانشاه تصریح کرد: از سال گذشته، ۵۴ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و هنرستانی را برای فضا‌های آموزشی استان خریداری کرده‌ایم و علاوه بر این ۱۲۰۰ تبلت و ۴۰۰ دستگاه کامپیوتر خریداری شده که قرار است به مدارس استان تحویل داده شود.

نظری به فرسودگی مدارس غیرانتفاعی سطح استان اشاره کرد و افزود: درسطح استان ۱۲۴ مدرسه غیرانتفاعی وجود دارد که متاسفانه بسیاری از آن‌ها از استحکام لازم برخوردار نیستند و باید تعیین تکلیف شوند، حتی اگر به قیمت تعطیل شدن این مدارس تمام شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.