اصفهانی‌ها انتظار دارند همچنان میزبان جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باشند.

جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان سی و چهار دوره را پشت سر گذاشته؛ جشنواره‌ای که پسوند اصفهان را یدک می‌کشد و بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر آن را به نام اصفهان می‌شناسند، اما بیش از ۱۰ دوره آن به میزبانی شهر‌های دیگری از جمله همدان برگزار شده است.

در دوره قبل هم شیوع کرونا بهانه‌ای شد تا پایتخت در میزبانی جشنواره سهیم شود و آیین پایانی در تهران برگزار شود. امسال خبر می‌رسد اصفهان باید با همدان و کرمان بر سر میزبانی جشنواره رقابت کند و این گونه نیست که جشنواره‌ای که نامش با اصفهان پیوند خورده، در این شهر باقی بماند.

تجربه ناموفق میزبانی جشنواره در خارج از اصفهان

علی معرک نژاد مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما اصفهان را بهترین گزینه برای میزبانی جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خواند و گفت: نامه‌ای به استان‌هایی که متقاضی میزبانی از جشنواره هستند ارسال و شروطی در آن  ذکر شده که اصفهان با پذیرش آن شروط، آمادگی خود را برای میزبانی جشنواره اعلام کرده است.

او با بیان اینکه برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در سایر استان‌ها تجربه موفقی نبوده افزود: همه افرادی که در دوره‌های مختلف، دست اندرکاران و دخیل در برگزاری جشنواره بوده اند معتقدند خروج جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از اصفهان تجربه موفقی نبوده و اصفهان، بهترین مکان برای میزبانی آن است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اصفهان یادآور شد: چندین بار به متصدیان برگزاری جشنواره اعلام کرده ایم که اصفهان هم از لحاظ بار فرهنگی و هم از لحاظ تجربه، برای میزبانی این رویداد سینمایی در حوزه کودک و نوجوان نسبت به استان‌های دیگر برتری دارد و باید نام اصفهان به عنوان میزبان، ثبت رسمی برای اصفهان شود، چون این جشنواره به نوعی، بخشی از هویت اصفهان شده است.

جشنواره کودک و نوجوان


تبدیل جشنواره فیم کودک و نوجوان به نشان فرهنگی اصفهان

پوران درخشنده از کارگردان‌هایی است که معتقد است تعیین میزبانی غیر از اصفهان برای جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اشتباه است.

او می‌گوید: شهرداری اصفهان توانسته با نگاه تخصصی و رویکرد فرهنگی این جشنواره را طی سال‌های اخیر به یک برند تبدیل کند.

این کارگردان سینما با بیان اینکه اصفهان شهری با رویکرد فرهنگی و ظرفیت‌های فراوان تاریخی و هنری است، تاکید می‌کند: وقتی جایگاه برگزاری این جشنواره در شهری که دارای شان فرهنگی خاص است، تعریف‌شده، انتقال آن تصمیمی غیرکارشناسی است و این جابجایی هویت جشنواره را از بین می‌برد.

درخشنده توضیح می‌دهد انتقال جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان لطمه جدی به اهداف بلندمدت و پراهمیت آن وارد می‌کند؛ در همه کشور‌ها جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان جایگاه و مکان ویژه خود را دارند و این مکان به‌هیچ‌عنوان تغییر پیدا نمی‌کند.

او اضافه می‌کند: اصفهان شهری تاریخی است که میهمانان خارجی جشنواره از سپری کردن وقت خود در آن لذت می‌برند و همین موضوع مشارکت بیشتر آن‌ها را در جشنواره‌های بعدی، به دنبال دارد.

این کارگردان سینما در عین حال می‌گوید: البته برای توسعه و برگزاری کیفی‌تر جشنواره باید اعتبار بیشتری تخصیص پیدا کند.

به گفته درخشنده که  ساخت فیلم‌های نوجوان محوری همچون« رابطه» و« پرنده کوچک خوشبختی» را در کارنامه دارد، اهمیت برگزاری جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از جشنواره فجر هم بیشتر است، چون کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور هستند و باید برای امور مربوط به آن‌ها به درستی برنامه ریزی کرد.

جشنواره کودک و نوجوان


تغییر میزبان جشنواره کج سلیقگی است

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید در اصفهان باقی بماند و همانند جشنواره‌های فیلم فجر و عمار برای اکران هم‌زمان فیلم‌ها در سایر شهر‌ها یا استان‌ها برنامه ریزی شود. این را امرالله احمدجو کارگردان و فیلمنامه نویس می‌گوید.

او معتقد است  جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از آن جهت مهم است که مخاطبان آن آینده سازان کشور هستند و مشاهده فیلم خوب بهترین راهکار برای کاهش خلاء‌های فکری ناشی از کمی مطالعه و ... است.

این کارگردان با انتقاد از زمزمه‌های انتقال جشنواره از شهر اصفهان، می‌گوید: باصداقت تمام به فردی که اولین بار میزبانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را به اصفهان داد آفرین می‌گویم، اصفهان به واقع پایتخت فرهنگی ایران و حتی جهان اسلام است.

احمدجو تصمیم به گرفتن میزبانی از اصفهان را کج سلیقگی می‌خواند و اضافه می‌کند: چگونه می‌توان از برگزاری این‌چنین رویدادی در شهری که بیشترین ظرفیت‌های فرهنگی و هنری را کشور دارد چشم‌پوشی کرد، قطعا افرادی که در پی جابجایی میزبانی جشنواره هستند از ظرفیت‌های اصفهان غافلند.

او که دو دوره، داور جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بوده، تصریح کرد: مجامع بین‌المللی، این جشنواره را با نام اصفهان می‌شناسند، پس انتقال آن به شهر دیگر سبب می‌شود به رویکرد و اهداف بلندمدت جشنواره آسیب وارد و از مشارکت فیلم‌سازان و فعالان حوزه سینمای کودک دیگر کشور‌ها کاسته شود.

باید عطای برگزاری جشنواره در اصفهان را به لقایش بخشید

سید جواد هاشمی بازیگر و کارگردان، اما نظر متفاوتی دارد. او در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها با بیان اینکه مسئولان استان اصفهان توجیه نیستند که چه رویداری در این شهر برپا می‌شود می‌گوید: من امسال جشنواره تئاتر کودک را در همدان تجربه کردم و به نظرم بسیار خوب بود و احساس می‌کردم همه کمک می‌کنند، اما وضع جشنواره فیلم کودک طوری بوده که انگار باید عطای برگزاری جشنواره را در اصفهان به لقایش بخشید.

این بازیگر که در سال‌های اخیر نویسندگی و کارگردانی در سینمای کودک را تجربه کرده می‌گوید: به نظر می‌رسد برگزاری این جشنواره در تهران شاید هزینه کمتری داشته باشد به شرط آنکه هزینه مناسبی صرف تبلیغات و شناساندن آن شود.

هاشمی ادامه می‌دهد: مسئولان اصفهان خیلی ضرورتی به برگزاری جشنواره همانند سال‌های گذشته نمی‌بینند، مگر اینکه توجیه شده باشند و بدانند بودجه‌ای که صرف می‌کنند برای یک رویداد مهم است، شاید آن وقت دلشان برای آن (بودجه) نسوزد.

به نظر می‌رسد به جای ایجاد مشکلی به نام "تعیین میزبان جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان" و نسخه پیچی برای آن، باید پذیرفت اصفهان با تمام فراز و نشیب‌ها میزبان شایسته‌ای برای جشنواره بوده و نام این دو بهم گره خورده؛ موضوع حقیقی و اصلی، درد‌های حقیقی سینمای کودک و نوجوان است که باید آن‌ها را شناسایی و برای درمانشان چاره جویی کرد، مشکلاتی مثل کاهش تعداد و افت کیفیت آثار تولیدی، مخاطب نداشتن و... اگر هم ایراداتی به میزبانی اصفهان وارد است که کسی آن را انکار نمی‌کند برای رفع آن به میزبان جشنواره کمک کرد.

گزارش از ملینا بابایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.