معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر ۱۸ شهر و ۴۹۵ روستای استان به طرح آبرسانی غدیر متصل شده است.

صابر علیدادی معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: در طرح آبرسانی غدیر ما ۱۰ متر مکعب آب از رودخانه دز و ۱۰ متر مکعب آب از کرخه خواهیم داشت، اما بنا به دلایلی، مهمترین منبع این طرح، دز خواهد بود و این ارتقای بسیار خوبی در کیفیت آبی که به دست مردم می‌رسد خواهد بود.

او می گوید: طرح غدیر خاصیتی دارد که هم شهر‌ها و هم روستا‌ها به آن متصل هستند. یعنی همه ۴۸ روستای هویزه و همه ۷۶ روستای دشت آزادگان و همچنین همه ۳۸ روستای حمیدیه و ۴۵ روستای آبادان به طرح متصل شده اند و این طرح به صورتی نیست که فقط به شهر‌ها برسد.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: با وجود خشکسالی و اینکه حجم آب قابل دسترس در سد‌ها بسیار کمتر از سال گذشته شده است، اما در سال جاری نسبت به سال گذشته تنش آب شرب در شهر‌ها و روستا‌ها کمتر دیده می‌شود.

علیدادی می گوید: یک هزار میلیارد اسناد خزانه تامین شده است و اثرات آن افزایش ۱۰۰ درصدی کمی و ۵۰ درصد کیفی آب در ۲۶ شهر و۱۶۰۰ روستا دیده شده است. یعنی در خطوط اصلی، آب را به میزان لازم جاری می‌کنیم، اما تعدای از شهر‌ها و روستا‌ها هنوز به این طرح متصل نشده اند و اتصال آن‌ها مربوط به شرکت آب و فاضلاب است که بعد از تامین آب باید بتواند آب شهر‌ها و روستا‌ها را با سرعت زیادی به خطوط غدیر متصل کند.

شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر، هویزه، سوسنگرد دشت آزادگان، حمیدیه و شادگان به این طرح متصل هستند و همچنین در حال حاضر تقریبا ۱۸ شهر و ۴۹۵ روستا به طرح متصل شده اند بعضی از شهر‌ها می‌توانند از دو روش یعنی از طریق رودخانه و طرح غدیر تامین آب شوند و در زمینه انتقال آب اقدامات لازم در حال انجام است.

 طرح‌هایی که در حال اجرا هستند از سال ۱۳۸۹ و سال ۱۳۹۲ آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است. طرح غدیر به دلیل این‌که ۵۲ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود مهم‌ترین طرح آبرسانی در استان خوزستان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار