مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: مرمتی که با بستن داربست سنگین چند تنی بر پیکره بنای تاریخی انجام می شود را قبول ندارم.

علی رضا ایزدی پیرامون آنچه در مرمت گنبد مسجد امام (ره) به وقوع پیوسته و به چه میزان قابل بهبود است بیان کرد: اینکه مردم دغدغه مسائل فرهنگی و مواریث فرهنگی را داشته باشند، اتفاق خوبی است. اگر این دغدغه را ۲۰ سال پیش داشتیم شاهد آسیب‌های کمتری در حوزه بنا‌های تاریخی بودیم. در قرن اخیر در مورد مسجد امام (ره) و گنبد آن در سال‌های ۱۳۱۶ و ۱۳۲۸ اتفاقاتی بر پیکر گنبد وارد شده است.

او با بیان اینکه مرمت مسجد بسیار سخت‌تر از بهسازی و نوسازی مجدد است،گفت: در طول دهه ۸۰ به طور مجدد تغییرات و مرمت اساسی درخصوص گنبد مسجد امام (ره) صورت گرفت که مرمت دوباره  در سال ۱۳۸۹ به صورت کامل آغاز شد. 

ایزدی افزود: مرمتی که با این نوع داربست بر پیکره بنای تاریخی انجام می شود را قبول ندارم. وزن چندتنی  بر پیکره گنبد به واسطه داربست وارد شده  موجب ایجاد تصویر ذهنی مردم و مخاطبان از گنبد مسجد امام (ره) شده است  همین دلیل از روزی که در اصفهان بر سر کار آمدم اصرار بر باز شدن داربست از این گنبد داشتم.

بارِ سنگین داربستِ مرمت بر پیکر گنبد مسجد امام


نوع نظارت بر مرمت گنبد‌های مسجد امام (ره) و شیخ لطف‌الله مشکل دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان آنکه نگرانی‌هایی را درخصوص نقوش و اعوجاج گنبد مسجد امام (ره) پیش‌بینی می‌کردیم، گفت: یکی از نگرانی که وارد است، نوع نظارت ما است که مشکل دارد. ما بر مقوله مرمت‌هایی که انجام می‌دهیم نظارت را آمیخته با نگاه و متخصصان علمی این نوع فعالیت‌ها نمی‌بینیم و همین موضوع منجر به بروز مشکل در طولانی مدت می‌شود. باید توجه داشت که میدان نقش جهان فضای عادی نیست بلکه هویت تاریخی یک کشور است که همین امر آن را به ثبت جهانی رسانده است.

 بارِ سنگین داربستِ مرمت بر پیکر گنبد مسجد امام

 

در حوزه میراث فرهنگی کار با شیوه قرارداد‌های پیمانی به سرانجام نمی‌رسد

ایزدی با اشاره به وجود برخی مشکلات پشت پرده، بیان کرد: برخی از مشکلات اصلی ما به بودجه‌های کاری باز می‌گردد. در گذشته شیوه‌های قرارداد‌ها براساس قانون امانی بود که امروز پیمانی است، و کار در حوزه میراث فرهنگی با پیمانی به سرانجام نمی‌رسد. ما بایستی برای بنا‌های نفیسمان که واجد ارزش جهانی هستند نگاه و نسخه جداگانه داشته باشیم. امروز ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای مرمت کلی میدان نقش جهان نیاز است که با میزان دارایی‌های ما تطابق ندارد .

برخی رفتار‌ها لطمات جدی بر میدان نقش جهان و ابنیه‌های تاریخی وارد می‌آورد

او ادامه داد: امروز به دستور وزیر میراث فرهنگی، شورای عالی نظارت را در اصفهان تشکیل دادیم، باید بر آثار تاریخی اصفهان نگاه ویژه‌ای وجود داشته باشد چرا که ایران است و اصفهان، با مبالغ کنونی آنچه در اصفهان وجود دارد به سرانجام نمی‌رسد. میدان نقش جهان یک نسخه واحد و جداگانه نیاز دارد. 

او پیرامون بافت و بافت‌زدایی در شهر‌های تاریخی به ویژه اصفهان اظهار داشت: در طول سال‌هایی که زمین ارزش پیدا کرده نگاه ما از نگاه فرهنگی به سمت نگاه اقتصادی  حرکت کرده است.  لذا باید دانست که داشتن دیدگاه صرفاٌ اقتصادی به هرچیزی و در هرجایی آسیب‌زا است که این موضوع بدترین نقطه داستان بافت تاریخی کشور است.  

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: در اصفهان باید مقداری به نیمه پرلیوان توجه کرد چرا که آنچه در نظام و مدیریت شهری امروز اصفهان شاهد هستیم، برای من نوید آینده‌ای بهتر را می‌دهد. 

او گفت: خوشبختانه مجموعه مدیریت استان و شهر اصفهان به عنوان اصلی‌ترین خواستگاه این تفکر به دنبال آن است که مردم را با بافت آشتی دهد و آن را احیاء کند. هرچه مردم در احیاء بافت تاریخی بیشتر دخالت داشته باشند اتفاقات بهتری را شاهد خواهیم بود.  

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.