همین دیروز بود که یک خبر در رسانه‌های جهان مانند بمب صدا کرد، خبری مبنی بر اینکه نویسنده مرتد جهان اسلام به ضرب چاقو مورد حمله قرار گرفت.

 خبری که البته از همان زمان وقوع با واکنش و تحلیل‌های بسیاری همراه بود، اما شاید بد نباشد که به دور از هر تحلیلی نگاهی به سبقه او، دلیل ارتداد و حکم امام خمینی (ره) درباره او بیشتر بدانیم.

وقتی همیشه پای اسرائیل در میان است

متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۴۷ در هندوستان و شهرتش در نویسندگی است، از خانواده‌ای به ظاهر مسلمان متولد شد که خودش درباره آن‌ها گفته بود: خانواده من به اسلام گرایش داشتند، ولی در خانه ما خبری از دین نبود. فقط سالی یک بار مرا برای عبادت به مسجد می‌بردند.

مثل مراسم سال نو مسیحیان. یک دایه مسیحی داشتم و اکثر دوستان من غیرمسلمان بودند. پدرم از قانون قرآن در منع نوشیدن مشروبات الکلی تبعیت نمی‌کرد. خوشبختانه می‌توانم بگویم که پدر و مادر من مسلمان بدی بودند».  

 

حکایت زندگی شوم یک ابلیس ؛ تنها در سایه

او در سن ۱۴ سالگی به انگلستان رفت و در مدسه مختلط راگبی درس خواند با نوشتن مقالات تبلیغی مخارج خود را تامین کرد، شناسنامه انگلیسی گرفت و تبعه انگلستان شد.۴ بار ازدواج کرد که هر چهار بار به طلاق منجر شد و هیچ یک از همسرانش به خوبی درباره او یاد نکرده اند.

نام اولین کتابش بچه‌های نیمه‌شب است که باعث شهرت او شد؛ کتاب‌هایی که در حوزه رئالیسم جادویی طبقه‌بندی می‌شوند. چهارمین کتابش البته حکم مرگ او را رقم زد کتابی به نام آیات شیطانی که سرنوشت او را تغییر داد.

کتابی که توسط انتشاراتی وایکینگ پنگوئن که وابسته به چندین سرمایه دار اسرائیلی است منتشر شده و بنابر نوشته مجله اشپیگل  پیش از چاپ و انتشار کتاب خود، حدود ۱.۵ میلیون مارک به عنوان پیش‌پرداخت از ناشر کتاب خود دریافت کرده که این مبلغ، تا آن روز بی‌سابقه بوده است. همانطور که گفتیم قالب سبک کتاب‌های او در رئالیست جادویی بوده که این کتاب هم از این موضوع مستثنی نبوده است.

اما داستان این کتاب جنجالی چه بود؟

شخصیت‌های اصلی این کتاب  جبرئیل و صلاح الدین هستند که از سقوط یک هواپیمای ربوده شده جان سالم به در برده اند. بخشی از داستان در روسپی خانه‌ای ترسیم می شود که زنان حاضر در آن به نام‌های زنان پیامبر شناخته می‌شود. برای مثال عایشه در این کتاب نام رعیتی هندی است که اهالی روستای خود را وسوسه می‌کند. در این کتاب به رسول خدا (ص)  یاران و همسران وی و نیز فرشته وحی،  جبرائیل، به صراحت توهین شده است.

حکایت زندگی شوم یک ابلیس ؛ تنها در سایه

حجت الاسلام قرائتی در یکی از برنامه‌های درس‌هایی از قران به عبارتی از این کتاب اشاره کرده است که پیامبر را ساحر کذاب خطاب کرده است.

پس از انتشار این کتاب امام خمینی (ره) در  ۲۵ بهمن سال ۱۳۶۷ پیامی صادر کردند که در آن نویسنده این کتاب را مستحق اعدام دانستند و فرمودند که هرکسی که در این راه کشته شود، شهید محسوب می‌شود.

رهبر انقلاب همچنین ناشران مطلع از محتوای کتاب را نیز محکوم به اعدام معرفی کرد و از «مسلمانان غیور» خواست تا در هر نقطه که آن‌ها را یافتند، سریعا اعدام‌شان کنند تا کسی جرأت توهین به مقدسات مسلمانان را پیدا نکند. 

حکایت زندگی شوم یک ابلیس ؛ تنها در سایه

حکم امام خمینی درباره لزوم اعدام سلمان رشدی، بازتاب‌های گسترده‌ای در کشور‌های مختلف جهان داشت؛ از جمله راهپیمایی مردم ایران، لبنان، مسلمانان انگلستان و ترکیه در دفاع از این حکم. همچنین مصطفی محمود مازح، جوان ۲۱ سالۀ لبنانی، پس از صدور حکم امام خمینی، در ۱۴ مرداد ۱۳۶۸، تلاش کرد سلمان رشدی را به قتل برساند، اما پیش از رسیدن به محل اسکان سلمان رشدی، با انفجار مواد منفجره‌ای که به همراه داشت، کشته شد.

سلمان رشدی پس از انتشار حکم اعدام از سوی امام خمینی، وادار به زندگی مخفی شد و چنانکه خود در کتاب خاطراتش نوشته، حتی روابط شخصی‌اش با همسر و فرزندش نیز تحت تاثیر حکم اعدام قرار گرفت. 

حکایت زندگی شوم یک ابلیس ؛ تنها در سایه

حس کردم که من یک مرد مرده‌ام

او تا سال ۱۹۹۸ تحت حفاظت بسیار شدید قرار داشت و پلیس انگلیس سالانه یک میلیون دلار برای محافظت از سلمان رشدی هزینه می‌کرد. از این رو مالیات‌دهنگان انگلیسی به این امر اعتراض کردند. شاهزاده چارلز، ولیعهد انگلستان اعلام کرد: «سلمان رشدی سرباری پرخرج برای مالیات‌دهندگان انگلیسی است».  

حکایت زندگی شوم یک ابلیس ؛ تنها در سایه

شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز، حضور رشدی را در هواپیما‌های خود ممنوع اعلام کرده بود و شرکت هواپیمایی ایرکانادا تا چند سال از سفر رشدی با پرواز‌های خود جلوگیری کرد. در کتاب خاطرات «ران اوانس»، یکی از محافظان سلمان رشدی درباره ترس او از فتوای امام خمینی می‌نویسد: «سلمان رشدی از بیم جان خود جرأت نداشت هیچ کدام از دوستان و آشنایانش را ملاقات کند و حتی اجازه نمی‌داد پسر ۱۰ ساله‌اش ظفر به دیدار او بیاید».

خودش در مصاحبه‌هایی گفته بود : « در مدت سی روز بیش از ۵۷ بار محل سکونتم را تغییر دادم و کاملا آشکار شده که نباید انتظار بهتر شدن اوضاع را داشته باشم من دیگر در هتل زندگی نمیکنم و به یک مکان بی نام و نشان آورده شدم و دور تا دورام را نگهبانان احاطه کردند و شبانه روز تحت نظرم»

حکایت زندگی شوم یک ابلیس ؛ تنها در سایه

وی همچنین درباره اولین احساسش پس از شنیدن حکم امام خمینی (ره)، می‌گوید: «حس خوبی نبود. حس کردم که من یک مرد مرده‌ام، قدم زدن بدون یک محافظ شخصی، رفتن به خرید، دیدن خانواده، پرواز با هواپیما و تمام این‌ها در آن زمان برای من غیرممکن بود»

او در نهایت مجبور شد به آمریکا مهاجرت کند. وی تا کنون در نزدیکی میدان اونیون (وحدت) شهر منهتن ایالت نیویورک آمریکا زندگی کرده است.

حکم ساب نبی چیست؟

سید عطالله مهاجرانی در این زمینه کتابی به نام نقد کتاب آیات شیطانی این کتاب را در چهارچوب جنگ صلیبی غرب علیه اسلام ارزیابی کرده است.

حتی عبدالکریم سروش که نظرات مناسبی درباره اسلام نداشته در سال  ۶۱ درباره این کتاب گفته بود « در موضوع سلمان رشدی عده‌ای از او دفاع کردند و گفتند که مساله آزادی بیان است، اما اینگونه نیست، زیرا او به پیامبر (ص) ناسزا گفته و این مساله به آزادی بیان ربطی ندارد.»

بسیاری در آن زمان‌ها سوال‌شان این بود که چرا دربرابر این کتاب کتابی نوشته نشد که آن را رد کند و یا دلیل منطقی آورده نشد موضوعی که حجت الاسلام والمسلمین محمدی درباره آن گفته است که « اگر سوال علمی بود و اگر شبهه نظری بود باید جوابش داده می‌شد، اما رشدی ناسزا گفته بود و ساب‌النبی (فردی است که به پیامبر اکرم (ص) دشنام دهد یا چیزی به پیامبر نسبت دهد که موجب تحقیر و نقص او شود) به فتوای تمام علمای شیعه و سنی حکم اعدام دارد که او هم از همین مصادیق است و به پیامبر توهین کرده است و این کتاب سراسر ناسزا و تهمت به پیامبر است.

پایان یک زندگی  تاریک یا شروع یک حقارت تازه؟

سید حسن نصرالله بعد از توهین چند نشریه غربی به اسلام گفته بود: اگر تاکنون مسلمانی فتوای  امام درباره سلمان را اجرا کرده بود این اراذل جرات جسارت به پیامبر را نداشتند، نه در دانمارک ،نه در نروژ و نه  در فرانسه ...

حکایت زندگی شوم یک ابلیس ؛ تنها در سایه

و این حکم سرانجام دیروز اجرا شد. هادی مطر جوانی که به نقل از فرماندار نیویورک 24 ساله است او را به چند ضربع چاقو راهی بیمارستان کرد و به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز درباره وضعیت سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب اسلام‌ستیزانه «آیات شیطانی» گزارش داده او به دستگاه تنفس مصنوعی وصل است و توان تکلم ندارد.صب دستش قطع شده، یک چشمش را احتمالا از دست داده و کبدش هم دچار مشکل شده است.

حال باید دید که سرانجام زندگی در سایه او به اتمام می‌رسد یا همچنان باید با جسمی ناقص به زندگی در تاریکی خود ادامه دهد؟

فاطمه تورانلو

حکایت زندگی شوم یک ابلیس ؛ تنها در سایه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
خدا کند سالیان متمادی در رنج و عذاب بماند صدها بالش پاره کند و یک کفش پاره پاره نکند همیشه با عذاب باشد حتی نتواند مزه غذا بچشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
دیگه رشد نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
خدا کنه زنده بمونه و مثل سگ زوزه بکشه و حسابی عمر کنه تا لحظه لحظه باقی عمرش در وحشت مرگ باشه او مستحق زجری ابدی خواهد بود چون قطعا مسلمانان با غیرت قبر او رو هم نابود خواهند کرد کشتن فایده ایی نداره باید زنده بمونه و بقیه عمرش در وحشت سپری بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
واقعا امریکا چه کشور بی در و پیکری شده
اون از مدارس که بچه ها رو به گلوله می بندن
اون از سیاه پوستها که پلیس خفشون میکنه
ملیونها زن امریکایی به خودفروشی گرفتارند
این هم سلمان رشدی که اومده سخنرانی کنه زدن تیکه پارش کردن

باید گل بزنن در کاخ سفید
سناتور مملکنت داری بلد نیست
مثل یک انگل مزاحم به آزار و اذیت جامعه و فکر منافع و چاپیدنش هست

باید کاخ سفید رو بکنن طویله
یک بند بندازن گردن بایدن و ترامپ و اوباما و بقیه سناتوراشون
Netherlands
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
حال کردم وقتی این ملعون شیطان صفت 20 ثانیه کتک میخورد و به درک واصل شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
من که به شخصه خوشحالم که نمُرده.در واقع مُردن سریع برای این ابلیس بهترین اتفاق میتونه باشه.واقعا دلسوزی برای کسی که به فرستاده خدا توهین و فحاشی کرده و تهمت زده و هیچوقت هم ابراز ندامت نکرده هیچ معنایی نداره.هر چند با ابراز پشیمانی هم چیزی عوض نمیشد.انشاءالله که عوارض جسمی و روحی این حمله زندگی نکبت بارتری براش به همراه داشته باشه.شیطان مُجسَّم بهترین توصیفه براش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
لابلای فحش دادن‌ها و نفرین کردن‌هاتون به این هم فکر کنید که با کشته شدن این یارو چه بلایی به سر برجام و تحریم‌ها خواهد آمد؟ آمریکا خیلی راحت همین موضوع رو پیراهن عثمان میکنه تا باهاش بزنه زیر تمام مذاکراتی که در جهت رفع تحریم‌ها انجام شده. من خودم دل خوشی از این بابا ندارم، ولی ترور شدنش بعد از سی و چندسال و اون هم تو این شرایط یه مقدار بودار هست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
چه ربطی داره . باید کشته می شد حالا چه برجام باشه چه نباشه
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۱۶:۴۹ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
اشتباهی مثبت دادم شما بهتره به فکر خودت باشی تا برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
هنوزم دلتون به برجام خوشه عمرمون رفت.از این نمد برای ما کلاهی نمیشه.تازه به ما چه اون ملعون رو به سزای اعمالش رسودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
جسارتا وقتی آمریکایی ها سردار سلیمانی را وسط مذاکرات ترور کردند، شما بویی احساس نکردید!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
این برجام مطمئن باش برای من و شما نون و آب نمیشه که خواسته باشیم بخاطرش پا روی اعتقادات و توهین به پیامبر عزیزمون بذاریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
صلوات خدا بر محمد و آل محمد(ص)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل
الفرجهم
و سلام و درود بر پیروان راستین حضرت محمد (,ص) و همه مسلمین جهان
و ننگ و لعنت خدا بر اهانت کنندگان به
پیامبر گرامی اسلام (ص)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
صلوات خدا بر مومنون و مومنات و لعنت خدا بر ستمگران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
خدا را شکر ،الحمدالله رب العالمین ،که این کافر مرتد کثیف خبیث به سزای عملش رسید.
به نظر من سلمان رشدی همان لحظه
که به پیامبر گرامی اسلام توهین کرده
از مرده بدتر بوده و زندگی تحقیر آمیزی توام با نفرت و انزجار عمومی و رنج و عذاب و ذلت و خواری و ترس را تجربه کرده و همیشه در حال فرار و دوری از خودش و مردم حتی خانواده خودش را تجربه کرده است او نه تنها زندگی جهنمی داشته است ، بلکه بعد ازمرگش هم مستقیم وارد جهنم می شود و مورد خشم وعذاب الهی قرار می گیرد .
و این باید درس عبرتی برای توهین کنندگان به دین و مذهب و پیامبر گرامی اسلام باشد. مرگ و لعن ابدی بر این مزدور کثیف و خبیث
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
امریکا برای بیرون امدن بحران درون امنیتی از اب گل آلود دست به چنین کارها متوصل شده امریکا هویتی نداره بخواهد خودش را توجیه بکند تنها ابزار راهبردی امریکا( زر، زور ،تزویر)
این عملکردش گزینه تزویر در مقابل مردم امریکا ست ولا غیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
نفرین خدا بر سلمان رشدی مرتد ، نمردیمو دیدیم این ابلیس داره به درک واصل میشه ، الهی شکز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
درود بر این جوان دلاور
Iran (Islamic Republic of)
لعیا
۱۹:۴۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
تشکرازاطلاع رسانیتون دلمون شادمیشه با خفیف شدن این ارازل و جماعت گمراه کننده که ازیاران ابلیسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
آزمون املا قبل از استخدام برای کامنت گذاران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
هرکی به اسلام حتاکی میکنه مرگ براون
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
متاسفانه حدود اسلام اجرا نمیشوند
این فقط در مورد سلمان رشدی نیست در خیلی از موارد این احکام باید با صلابت اجرا شوند تا جامعه از خلاف و خلافکار رها شود
نه زانی سنگسار میشود نه دست دزد قطع میشود و نه هتاک اعدام میشود و ...
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۸:۴۳ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
من هم با نظر شما موافقم،در زمانه امروز ما در جامعه خودمان بعضی افراد به راحتی به دین و مقدسات توهین میکنن و آزادانه عقاید مردم را سست میککند چه از سیاستمداران چه از مردم عادی،و همچنین فسادهایی از جمله دزدی و اختلاص ولی هیچ قانونی در مورد آنها اجرا نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
من شنیدم قبلا‌ هم در مورد حضرت مسیح و دین مسیحیت هم در یک کتاب دیگری جسارت کرده ،، این بابا آدم اسراییلی ها بود ،، برای همین میخواست تنها دین مورد پذیرش را دین یهود معرفی کند ،، و چقدر خبیث اند انگلیسی ها که میلیون ها پوند خرج. دشمنان اسلام میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
کشورهای اسلامی درخواست آزادی این جوان غیور را از سازمان ملل داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
آفرین و صد آفرین به سید حسن نصرالله عزیز، که هوشیارانه و مدبرانه غیرتها را بیدار میکند،
شیر مادر حلالت سید و جوان عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
آنهایی که فقر ، گرسنگی ، بی عدالتی و ظلم و ستم را بر مردم تحمیل کرده اند شیطان تر و خبیث تر هستند
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۰۷:۱۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
آنهایی هم که با خدا وپیغمبر وعلمای بزرگ ودین خدا مخالفت میکنند خیلی خبیثتر وذلیلترند.مرگ بر منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
منظورم امریکا و اسرائیل و کشورهای غربیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
منظور دولت پیر و ناامید گذشته بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
ساحت مقدس پیامبر (ص) و زنانشون و همین طور امین وحی از این تهمت های ناروا و ناجوانمردانه پاکه. کسی هم حق نداره باسم آزادی بیان به مقدسات حدود یک سوم جمعیت جهان توهین کنه.
Pakistan
Mehdi
۱۸:۲۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
آفرین به آن جوان ک این ابلیس رو زده❤️
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
رشدی ملعون، به آخر خط رسید .اون ملعون ۳۴ ساله زندگی نکبتی وسیاه ودلهره آوری را داشت.ازاین به بعد هم درظلمات قبر ودردوزخ با گناهان کبیره وابدیش دست به گریبان خواهد بود،این عاقبت کسی است که شيفته دنیا وغرب است وازشیطان تبعيت میکند،کسانی که به‌ اهل بیت پیامبر،ورسول الله صلوات الله علیهم توهین واهانت و افترا ببندد، عاقبت شومی درانتظار ش است،هزاران درود وسلام به این‌ جوان غیرتمند وشجاع ،ان شاءالله این جوان صالح با پیامبر محشور شود،وازشفاعت اهل بیت برخوردار گردد،این جوان رستگار شد،خدا همه انسانها را به راه راست هدایت کند،
الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
ان شا الله درس عبرت بشه برای بقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
الهی شکر...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجه
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۷:۲۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
چرا فقط در مورد اون ملعون حرف زده میشه،بهتره این جوون قهرمان بیشتر معرفی بشه
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۶:۳۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
خدا لعنت کنه توهین کنندگان به اسلام به پیامبر مهربانی ها و به مقدسات رو
Canada
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
باید به ضارب رشدی مبلغی به عنوان جایزه اعطا شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
به قول حشمت فردوس این نوع زندگی خیلی از مردن بد تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
حکومت امریکا اطلاع عمومی داده که سلمان رشدی سخنرانی داره، بعد گیتهای بازرسی رو شل گرفت و درها را باز گذاشت و اجازه داد یک جوان با چاقو بیاد روی استیج و جلوی چشم اون همه مامور بدون هیچ دخالتی، سلمان رشدی رو چاقو بزنه، بعد که ماجرا کاملا پیشرفت، با سگ و دستبند اومدند و جوان رو دستگیر کردند و در کمال خونسردی، هلی‌کوپتر درخواست کردند و کاملا با وقار و آرامش و بدون کوچکترین عجله‌ای! رشدی رو روی تخت بسته بندی کردند و در قدمهایی بسیار آروم و با طمانینه! اونو سوار هلی‌کوپتر کردند، که اگرم میخواست زنده بمونه از شدت دیر رسیدن، هلاک بشه... حالام چند روز تو بیمارستان میمونه تا کاملا خبر داغ بشه بعد این مهره سوخته رو میفرستند اون دنیا... در بدو ورود رییس جمهور ایران به نیویورک همه این فیلم سینمایی ساخته شد... دستشون درد نکنه :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
اشتباه منفی دادم.تحلیل به جایی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
احتمال دسیسه سیاسی بودن این ماجرا هست ، تحولات اخیر لبنان و ثبات نسبی در سوریه (اصالت لبنانی ضارب) جنگ غزه ، بهانه ای برای حمله گسترده
Netherlands
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
هر که با اسلام در افتاد ورافتاد نابود شد
Netherlands
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
شبیه شیطانه این ملعون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
این ترس و ذلت تازه عذاب دنیاشه ، اون دنیا بلاهای عظیمی در انتظارشه تا ابد در جهنمه ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
طاهر
۱۵:۳۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
ان شاالله به درک واصل خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۵:۳۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
وَالَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَّهُمْ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
حالا چرا الآن؟؟
چرا اونجا؟؟

يه بوهايي از دسيسه مياد… آدمو ياد ١١ سپتامبر ميندازه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
من فقط وقتی امام خمینی از این اتفاق خوشحال میشه رو دوست دارم.
زنده باد امام خمینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
الحمدلله
Iran (Islamic Republic of)
شرافت
۱۴:۴۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
قاتلان شهید حاج قاسم سلیمانی منتظر انتقام باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
امریکا و رژیم صهیونیستی شیطان بزرگ هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
این دیگه سقط میشه و درک میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
بی احترامی به خدا و پیامبر و اهل بیت بی جواب نمی ماند،اگر دین ندارید حداقل آزاده باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
خدا رو شکر. زنده باد این جوان با شرف و با غیرت. و انگار خدا خواسته که بجای اینکه بعد از فتوای حضرت امام ره اون ملعون بلافاصله به هلاکت برسه تا حالا یک زندگی بدتر از مردن را تجربه و ظاهراً مقدر شده که زندگی بدتری رو کماکان تجربه کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
بنظرم رشدش متوقف شد
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۱۵:۲۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
البته الان نکبتش در حال رشده
United States of America
شکارچی
۱۶:۲۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
بقیه رشدش در دوزخ ، کنار ارباب تک چشمش
United States of America
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
خخخخخخخخخ
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
بنظرم رشدش متوقف شد
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
خدا رو شکر یک سگ از سگان اسراییل غاصب ومزدورانشان به سزای عملش رسید انشاالله بقیه هم اسیاب به نوبت خدمت ان سگان هم خواهند رسید انشاالله به اذن الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
مرگ سلمان رشدی جنگ بین ترامپ و باین یا خرها و فیل ها می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
کاررخود آمریکاست. شک نکنید. پیشاپیش ترور جان بولتون رو مطرح کردند. بلافاصله این اتفاق افتاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
شیطان های زیادی دست به قلم گرفتند وکتاب نوشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
از خودش بپرسید خواهد گفت مردن به ازاین زندگی. ،عاقبت. ولی انشاالله. بدرک برود ،، و درجهنم. کتابش را تصحیح کند. . چون در این دنیا فرصت. ندامت داشت. ولی
نکرد. ،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
اونهاییکه منفی میدن همونهایی هستن که به حجاب هم منفی میدن.یه عده از آمریکا و اسراییل پول میگیرن که به هرچی در مورد اسلام باشه ، منفی بدن
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۰۸:۵۲ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
از کجا پول میگیرن چطوری تو رفتی بهت ندادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
گسانیکه از این خبر ناراحتند انشالله در ناراحتی بمانند تا به خود سلمان رشدی شیطان ملحق شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
تبت یداابی لهب وتب.دست مطردردنکنه شیرمادرحلالش روسفیدشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
بعداز سی سال اونم تو مکان عمومی درحال سخنرانی پراز رسانه یه مقدار غیرواقعی اون تو خلوت پراز نگهبان بودبعد مگه میشه مگه داریم اینا میخوان یه چیز دیگه رو ازش بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
این مهره سوخته که دیگر هیچ کارایی برای اهداف شیطانی شیطان بزرگ نداشت تنها با اجرای چنین فیلم نامه ای می توانست به هزینه های 37 ساله در هنگام احتمال توافق مذاکرات مفید واقع شود تا آمریکا با بهانه ای خود ساخته بار دیگر بر زیر میز بزند و همچنان که اباما را وادار به باز گشت کنند بایدن را هم تسلیم خواسته های جمهوری خواهان کنند و این فیلم نامه جز صهیونیسم جهانی طراحی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
امید که در چنان وضعی قرار گیرد که هر روز مرگ خود را آرزو کند
چرا فقها و مجتهدین و مفتی های امروزه از کنار صد ها مورد از این ارازل صب نبی و مرتد به راحتی می گزرند و ماندد امام خمینی فتوا صادر نمی کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
خداوند همه ما و همه مردم جهان را از عواملی چون دنیاطلبی. جهل. عدم تعقل. استکبار. شیطان و کفر محافظت و دور کند چون همه این عوامل باعث افترا به خداوند متعال شده و درهای عذاب دنیا و آخرت را می گشاید. واقعا در هر کسر ثانیه از زندگی ممکن است انسان از اوج نزدیکی و تقرب به خداوند به زیر حقارت و دوری از خداوند بیافتد.
Pakistan
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
تبدیل شده بود به مهره ی سوخته
آمریکا برای فشار به ایران پشت این قضیه است
ترور جان بولتون، مسی علی نژاد خیلی مشکوکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
آفرین کشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
باشه بابا شرلوک!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
بوي يك ١١ سپتامبر ديگه بِه مشام ميرسه…
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
مرگ بر مریم رجوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
درود خدا به این جوان که به او ضربه زد
Armenia
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
دقیقا اینهایی که منفی می دهند شرایط این ابلیس رو دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
تو روحششششششششش
-
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
لعنت بر دشمنان اسلام و قرآن و لعنت بر دشمنان پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت (ع )
-
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
لعنت بر دشمنان اسلام و قرآن و لعنت بر دشمنان پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت (ع )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
ماشاء الله به این جوان شیر مادرت حلالت باشه انشاء الله که عاقبت بخیر بشی و خداوند در اخرت جایگاه خوبی به شما بده و در اخر امیدوارم که سلمان رشدی به درک واصل بشه بیشرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
ماشاء الله به این جوان شیر مادرت حلالت باشه انشاء الله که عاقبت بخیر بشی و خداوند در اخرت جایگاه خوبی به شما بده و در اخر امیدوارم که سلمان رشدی به درک واصل بشه حرومی بیشرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
توهین به حضرت نبی اکرم(ص) که جای خود دارد، حتی در مورد سایر پیامبران هم جایز نیست و باید جوامع دینی در هر نقطه کره ارض در مورد این قبیل رفتارهای مشمئز کننده و گفتارهای توهین آمیز کاملاً غیور و هشیار باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
توهین به پیامبر (ص) و همه پیامبران و ائمه باید در سراسر جهان جرم محسوب شود
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۵:۲۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
هیچیک از پیروان ادیان الهی به پیامبران دیگر توهین نمیکنند،چون میدانند که همه پیامبران از طرف خداوند مبعوث شده اند وآنهایی که توهین میکنند یا دین ندارند یا دینشان ساختگی است مانند بهاییت.آییه آمن الرسول را بخوان
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
صدق ا... العلی العظیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
مرگ برای این ابلیس کمه
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۷:۱۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
حسبه جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
چوب خدا صدا نداره آخرش باید تقاص پس بدی دیر و زود داره ولی خدا رو شکر سوخت و سوز نداره ، تو تاریخ سرگذشت آدمهای از خدا بی خبر را ببینید اینم یه نمونه از اونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
امیدارم به درک واصل شود خداوند او و همدستان و هم فکران اورا لعنت و عذابشان را شدید نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
انا من المجرمین منتقمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
با آرزوی نابودی همه کافران در موعد مقرر الهی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
خداوند هرگز خلف وعده نمیکند،،،،،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
دست اون جوان درد نکنه.پیامبر نگهدارش باشه.مرگ بر توهین کنندگان به پیامبر و آل پیامبر.مرگ بر منافقین و کفار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
روحش رو به شیطان فروخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
خدا را شکر، این خوک کثیف سالهاست بوی تعفنش داشت مسلمانان را اذیت میکرد و باید سر به نیست میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
چشمش کور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
هر دو چشمش کور باد و از گردن به پایین فلج کامل باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
الحمدالله
همه از خدا بخوایم که این نکبت حرام زاده به درک واصل شه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۰۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
من بر خلاف شما، دلم نمیخواد با این اتفاق بمیره.
بگو چرا؟
چون اگر بمیره، مثل همه مردم که یه روز میمیرند، اون هم به مرگش میرسه.
ولی اگر نمیره، تا آخر عمرش توی ترس و وحشت باقی میمونه و هیچوقت اون اتفاقی که واسش افتاد را فراموش نمیکنه. همش کابوس میبینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
آقا مهدی
عذاب جهنمی که منتظرشه میلیارد ها برابر زجر آور تر از ترس های این دنیاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
آقا مهدی ، مثل اینکه یادت رفته آخرتی هم هست . پس حتما نباید در این دنیا باشد تا ابد در آتش جهنم میسوزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
حواسم نبود مثبت رو زدم، ما نمی دونیم حلال زاده است یا نه؟ پدر و مادرش مسلمان بودند، استغفرالله.
اما لعنت خدا بر این نادان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
و این هم مهره ای دیگر که باید به وقتش میسوخت تا برنامه ای دیگر از برنامه ریزان به نتیجه خود خواسته نزدیک گردد
Iran (Islamic Republic of)
صبوری
۱۶:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
درود بر شرف هادی مطر....
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
الله اکبر الله اکبر،الحمدلله رب العالمین خداروشاکریم بابت این اتفاق ،انشالله به زودی شاهد نابودی همه مستکبرین و ‌مخالفین اسلام ومسلمین باشیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
الله اکبر الله اکبر،الحمدلله رب العالمین خداروشاکریم بابت این اتفاق ،انشالله به زودی شاهد نابودی همه مستکبرین و ‌مخالفین اسلام ومسلمین باشیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
با سلام ‌‌، دیروز که این خبر را شنیدم انقدر خوشحال شدم که این ملعون از خدا بی خبر با ضربات چاقو از پای درآمد، کاش سقط میشد ما بیشتر خوشحال می‌شدیم ان شاء الله به درک واصل شدنش هم می‌بینیم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
واکنش تیم مذاکره‌کننده به ترور رشدی: با نزدیک شدن به توافق احتمالی عجیب است

اعتمادآنلاین|

مرندی در توییتی نوشت:

«من برای نویسنده ای که نفرت و تحقیر بی پایان نسبت به مسلمانان و اسلام می ریزد اشک نمی ریزم. پیاده‌نظام امپراتوری که خود را به عنوان یک رمان نویس پسااستعماری نشان می دهد.

اما، آیا عجیب نیست که با نزدیک شدن به توافق هسته ای احتمالی، آمریکا ادعاهایی در مورد ضربه زدن به بولتون داشته باشد... و سپس این اتفاق می افتد؟»
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۵۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
بله واین همان حقیقته که آقای مرندی گفتن .سلمان رشدی مهره سوخته شده بود والان وقتش بود ازش استفاده کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
خداوندازلطف اش به اومهلت توبه داد...ولی اوتوبه نکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
چنانکه ابلیس هم نکرد و اینان از یک تخم و ترکه هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
4 تا زن داشته؟ خاااک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
یسری از آدما ۲۰_۳۰ تا زن داشتن
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۱۲:۱۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
مورد حمله نگویید. بجای آن بگویید مورد مجازات قرار گرفت
انشاالله پایان عمرش باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
مگر خبر قطعی آمده است که به درک واصل شده ؟
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۲:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
هزاران آفرین به این جوان رعنا. جایزه اش در خزانه ایران محفوظ است. بنیاد پانزده خرداد باید شل کند جایزه را. عشق و حال ما سنگین شد. مطر خدا برای تو در دنیا و آخرت جایزه ها دارد.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۲:۰۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
به پیامبر و اهل بیت پیامبر سلام الله علیهم کسی اهانت نمی‌کند مگر خبیث الولاده. سلمان رشدی و امسالهم مشکلشان خبیث ولادت است. همچنین اند وهابیانی که به اهل بیت پیامبر اهانت می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
الان اون دنیا در چه حاله؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
جیگرم حال اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
باید مثل سگ جون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
الان زندست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
بسم الله الرحمن الرحیم
تبت یدا ابی لهب وتب

خدا را شکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
چهرش خود شیطانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
واقعاً همینطوره. این ظالم ها از بس ظلم می کنند چهره هاشون هم وحشتناک می شه
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرضا. قیم
۱۸:۰۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
امیدوارم اعدام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
سگ کثیف آدمهایی مثل تو که با توهین به عقاید ملتهای آرام مسلمان پول گیر آوردی زیادند . ریشه دشمنان اسلام نابود شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
با ال علی هرکه در افتاد ور افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
او با ال محمد (ص) یا بهتر بگویم با ال خدا در افتاده بود
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۵:۲۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
اقای ۱۴:۰۱ فرقی نمیکنه چون ولایت علی ولایت پیامبر ولایت خداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
با ال خدا و پیامبر که بدتر و ریشش تا هفت نسلش کنده میشه و هیچ اقوامی حتی دور و حتی فرزندانش جرات نمیکنند بگن اصلا او را میشناسن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
انشالله به درک واصل میشه الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
خدا نیامرزدش
۱۲
آخرین اخبار