راهپیمایی عظیم اربعین در شهریور ماه برگزار می‌شود که با توجه به همزمانی آن با تابستان نیازمند انجام اقداماتی متناسب است.

تنها مدت کوتاهی تا آغاز بزرگترین راهپیمایی بشریت باقی مانده و ایران به عنوان یکی از راه‌های ورود به مسیر پیاده روی کربلا از کشور‌های آسیای میانه و پاکستان و کشمیر هندوستان محسوب می‌شود و این مسئله توسعه زیر ساخت‌های اربعین را می‌طلبد.

اربعین هر سال در فصل‌های سرد بود، اما تفاوت اربعین امسال همزمانی آن با فصل تابستان و گرمای مناطق خشک جنوب ایران و عراق است که تردد را برای زائران دشوار می‌کند که این مسئله نیازمند توسعه امکانات و تجهیزات برای رفت و آمد آسان و خنک مردم است.

علاوه بر این مسئله هر ساله مشکلاتی در زمینه زیر ساخت‌ها و راه و جاده وجود داشت که این ۲ سال و طی شیوع ویروس کرونا مناسب‌ترین زمان برای جبران عقب ماندگی‌ها در این زمینه بود، حالا مسئولان خوزستانی می‌گویند که چه اقداماتی در این حوزه انجام داده اند.

فرماندار دشت آزادگان می‌گوید که برابر با تصمیمات ستاد اربعین کشور به ریاست رئیس جمهور سیاست‌های کلی اربعین تدوین و ابلاغ شده که ۱۷ کمیته در این حوزه مشخص و هر کدام شرح وظایف ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده.

او با اشاره به شیوع ویروس کرونا و برگزار نشدن مراسم راهپیمایی اربعین طی ۲ سال افزود: برنامه‌های ویژه‌ای امسال تدارک دیده شده و انتظار می‌رود تعداد زوار نیز نسبت به سال ۹۸ افزایش خواهد داشت.

حمید سیلاوی اصل مطلب اربعین را در کمیته زیر ساخت و حمل و نقل دانست که این کمیته‌ها فعال شده اند و زیر ساخت‌های موجود نیز توسعه یافته اند؛ مسیر‌های ورودی به استان ترمیم شده اند و ورودی به شهرستان دشت آزادگان ترمیم، تعریض و جدول گذاری شده تا تسهیل در تردد خودرو‌ها باشد.

فرماندار دشت آزگان افزود که علاوه بر این‌ها مسیر اهواز-سوسنگرد-چذابه و عبدالخان-بستان و چذابه امسال به صورت ویژه در جهت کاهش بار ترافیکی توسعه یافته است.

سفر بدون روادید به عراق؛ زوار گذرنامه همراه داشته باشند

در ورود به چذابه حوضچه‌های جمعیتی که در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه در ایام گرم سال برگزار می‌شود، تدارک سایه بان و مه پاش در دستور کار ما قرار گرفت و در هر جایی که حوضچه جمعیتی پیش بینی شده سایه بان در نظر گرفته شده؛ در پارکینگ‌ها و مواکب به طول یکهزار و ۳۷۰ متر و به حجم بیش از ۱۱ هزار متر مربع سایه بان و مه پاش در نظر گرفته شده و علاوه بر آن مواکب نیز موظف شده اند که سایه بان و مه پاش در ابتدای ورودی مواکب ایجاد کنند که در دست اقدام است.

آقای سیلاوی پارکینگ‌های خودرو را به وسعت ۹۰ هکتار با ظرفیت بیش از ۴۷ هزار خودرو عنوان کرد که زوار پس از توقف خودرو‌ها در این محل با اتوبوس به سمت موکب‌ها می‌روند که در این مسیر نیز بیش از ۳۵۰ سرویس بهداشتی و ۱۵۰ حمام در نظر گرفته شده تا امکانات لازم در اختیار زوار قرار دهد؛ البته پس از آن نیز تا پایانه مرزی چذابه اتوبوس‌های حمل مسافر مستقر خواهند شد.

او با اشاره به لغو روادید برای عبور از مرز‌ها گفت: مسافران حتما در سامانه «سماح» ثبت نام و همچنین گذرنامه و کارت تزریق ۲ دُز واکسن خود را به همراه داشته باشند.

فرماندار دشت آزادگان گفت که مشکلی به لحاظ صادرات عراق نخواهیم داشت و این عراق است که هر ساله در ایام اربعین می‌گوید ظرفیت پذیرش همزمان کالا و مسافر را ندارد که هرساله به مدت ۱۰ روز عبور و مرور کامیون ممنوع می‌شد، اما امسال طی رایزنی با مقامات عراقی نتیجه نهایی گفته می‌شود.

وجود ۳۷۰ موکب در مسیر اهواز تا چذابه

فرماندار دشت آزادگان همچنین به نبود امکانات در کشور عراق هم اشاره کرد و گفت که پس از رایزنی با دولت بغداد مقرر شد که در حوزه حمل و نقل با توجه به ناتوانی عراق در این زمینه ۱۲۰ اتوبوس در عراق مستقر می‌شوند.

آقای سیلاوی گفت: یک نقشه واحد برای موکب‌ها وجود دارد که محل آشپزخانه و ... مشخص است در محل ورود به موکب سیستم‌های سرمایشی نصب می‌شود که در برخی موارد خود موکب داران وسایل سرمایشی را نصب می‌کنند و با بعضی نهاد‌ها نیز صحبت شده تا در این زمینه یاری کنند.

به گفته او مجموع مواکب در مسیر اهواز تا چذابه ۳۷۰ موکب است که ۲۲۰ مورد آن در سامانه مواکب به ثبت رسیده و تمامی حسینیه‌ها و مساجد و منازل مردم با پیشنهاد خودشان آماده پذیرایی هستند.

این مقام مسئول زمان اتمام طرح‌های راهسازی را ۳۱ مرداد ماه اعلام کرد که از سوی استانداری و وزیر راه مشخص شده؛ لکه گیری مسیر اهواز به سوسنگرد آغاز شده و تمامی پیمانکاران فعال هستند و خط کشی و نصب علایم در حال انجام است؛ همچنین تلاش شده تا ۷ کیلومتر ابتدایی جاده سوسنگرد به بوستان به صورت کامل آسفالت شود.

عالی‌ترین مقام دولتی در دشت آزادگان افزود: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا عملیات عمرانی حین آغاز پیاده روی اربعین نباشد، بلکه فقط ترمیم به منظور تسهیل در رفت و آمد مسافران صورت بگیرد.

اربعین تا ۱۶ سال آینده در فصل گرم سال قرار دارد

ساعدی مسئول امور اربعین عتبات عالیات خوزستان می‌گوید: هم در چذابه و شلمچه نزدیک به ۳ سال است که زمین‌های ۲۰ در ۷۰ و ۱۰ در ۳۰ متر به مدیران موکب واگذار شد و نزدیک به ۵۰ درصد مواکب اقدام به ساخت و ساز کردند که این موکب‌های ثابت در واقع باقیات صالحات است، زیرا ۱۶ سال آینده اربعین در فصل گرم سال قرار دارد.

او افزود: مواکب بین راهی در بهبهان، هندیجان، اندیمشک و دزفول نیز مستقر می‌شود که ورودی‌های خوزستان برای ورود زوار از سایر استان‌ها هستند، ضمن آنکه منازل مردم نیز در مسیر چذابه و شلمچه آماده پذیرایی هستند که در مجموع می‌توان روزانه در شبانه روز تا ۵۰ هزار نفر را تامین کرد.

محمد جولانژاد مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان نیز در این خصوص می‌گوید: فعالیت‌های ما در ۳ محور است؛ حمل و نقل و جابجایی مسافر که در این زمینه برای تامین سوخت و جابجایی مسافران با استفاده از ظرفیت شرکت‌های نیمه دولتی و خصوصی و استان‌های معین سعی شده برطرف شود.

در خصوص پایانه مرزی شلمچه و چذابه همه اقدامات جهت عبور آسان از سوی مسافران در جریان است و مقرر شده ۴ هزار و ۹۰۰ سایه بان و ۷ بسته مه پاش و ۱۴۶ تهویه هوا در این مسیر مستقر شود.

بخش سوم راه‌ها است که به حوزه بهسازی و ایمن سازی است مرتبط بوده و در حال حاضر ۳ گروه لکه گیری در محور اهواز- حمیدیه، خرمشهر-اهواز و بستان-عبدالخان فعال هستند تا روکش آسفالت به روز شود؛ در زمینه روشنایی و خط کشی و حفاظ میانی راه در دست اجرا است و تا پایان همین ماه به اتمام می‌رسد.

در خصوص خروج کالا‌ها از ایران به عراق و تداخل آن با عبور و مرور مردم نیز یادآور شد که این مسئله بر عهده ستاد اربعین است که تاکنون دستوری در این زمینه ابلاغ نشده.

گشایش نخستین مرکز درمانی مرزی در شلمچه

امینی زاده فرماندار خرمشهر گفت: پایانه مرزی شلمچه تنها محل خروجی زوار اتباع دیگر کشور‌ها برای رفتن به کشور عراق است.

او افزود: امسال برای اولین بار مرکز درمانی مرزی در خرمشهر به بهره برداری می‌رسد که مجهز است و انتظار می‌رود تا پیش از محرم افتتاح شود.

تکمیل می‌شود...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.