در دهه اول محرم، هرکسی توبه کند مورد توجه خداوند مهربان و اهل بیت علیهم السلام قرار می‌گیرد.

مرحوم آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا، در رابطه با اهمیت دهه اول محرم فرمودند: در دهه اول محرم خوب است که انسان به مطلبی توجه کند و آن هم این است که چگونه بتواند در این ایام و شب‌ها از ساحت مقدس اباعبدالله الحسین (ع)، کسب فیض کند که این موضوع شرایطی دارد و در حقیقت، ساده نیست.

به گفته این عالم فرزانه، درست است که پروردگار، بسیار کریم و اهل بیت (ع) آینه جمال صفات خداوند هستند، ولی انسان باید استعداد کسب فیض را هم داشته باشد.

مرحوم آیت الله فاطمی نیا نقل کردند: خاطرم است مرحوم آیت الله بهاءالدینی رحمت الله علیه، قریب به این مضمون سخنی داشتند و می‌فرمودند که در قرآن کریم آمده است: «الطیباتُ للطیبین» فقط برای زن و شوهر و زوجین نیست و مفهوم بزرگ‌تر و عامی دارد و این است که همیشه پاکیزه را به پاکیزه می‌دهند. از اینرو، فیض اباعبدالله الحسین (ع) از جمله طیبات و پاکیزه هاست و این به جز پاکیزه داده نمی‌شود. بنابراین، در این ایام، در مجالسی که حاضر می‌شویم باید با طهارت ظاهری و باطنی باشیم و حتی دم درب مراسم که می‌رسیم، بگوییم پروردگارا اگر مانع فیضی در وجود من است خودت برطرف کن و استغفار کنیم و از ته قلب توبه کنیم که با پاکیزگی، پاکیزه‌ها که فیض اباعبدالله الحسین (ع) است را به ما بدهند.

این عالم فرمودند: گفته شده است که بسیاری از علما و بزرگان، چشم به این ده شبانه روز می‌دوختند تا بلکه چیزی بدست بیاورند و بدست هم می‌آوردند و به قول مرحوم آیت الله بهاءالدینی، افراد بسیاری بودند که در همین دهه اول محرم، مبدأ میل شان عوض شد و گاهی حتی برخی می‌گفتند: پروردگارا، این دهه حرّ است و شما ایشان را در این دهه نجات دادید و دست ایشان را گرفتید. از اینرو، سنن پروردگار تعطیل بردار نیست و هرکسی توبه کند مورد توجه خداوند مهربان و اهل بیت علیهم السلام قرار می‌گیرد. یعنی در این ایام، شرط عمده کسب فیض، ترک کردن گناهان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار