معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه از رشد ۴۰ درصدی صادرات به آسیای مرکزی خبر داد.

 

مهدی صفری صبح امروز در بازدید از منطقه مرزی اینجه‌برود، گمرک و راه‌آهن این منطقه گفت: صادرات ما به کشور‌های آسیای مرکزی حدود ۴۰ درصد رشد داشته و این روند رو به بهبود است.

او افزود: تصور از کریدور شمال به جنوب اتصال خزر به خلیج فارس است در حالی که تنها این مسیر نیست و کریدور شمال به جنوب شامل سرخس، اینجه‌برون، امیرآباد، انزلی و حتی باکو می‌شود.

صفری گفت: مقدار بار ترانزیتی که باید از ایران عبور کند برای امسال ۱۵ میلیون تن و سال آینده ۲۵ میلیون تن خواهد بود که باید زیرساخت‌های آن در کشور آماده شود.

صفری گفت: ترانزیت کالای قزاقستان و روسیه آغاز شده، اما حجم بار بالا است و باید برای توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی کشور تلاش مضاعف کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: اولویت دولت فعلی توجه به همسایه‌ها، ترانزیت، صادرات، واردات و تامین امنیت غذایی است.

او با اشاره به سفر رییس جمهور روسیه به ایران، گفت: توافق‌های بسیار خوب تجاری با این کشور به نتیجه رسیده است و این موضوع می‌توان در توسعه کریدور شمال به جنوب به ما کمک کند.

صفری گفت: رسیدن به ظرفیت ۳۵ میلیون تن بار ترانزیت در سال از شمال به جنوب و شرق به غرب از جمله اهداف ما است که برای به نتیجه رسیدن آن در تلاش هستیم.

او با اشاره به مشکلات بازارچه مرزی اینجه‌برون، گفت: شخصا تلاش خواهم کرد تا مشکلات تجاری از طریق راه‌آهن و مرز زمینی برطرف شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اضافه کرد: اگر کار از طریق مرز اینچه‌برون توسعه پیدا کرد، با دستوری که آقای رییس جمهور صادر کردند فعالیت گمرک مرزی اینجه‌برون ۲۴ ساعته خواهد شد.

صفری گفت: یکی از مشکلات ما در سرخس این است که تغییر بوژی سرعت کار را پایین می‌آورد و با پیگیری‌های ما جابجایی بار از این پس به صورت کانتینری انجام خواهد شد و در دریای خزر هم دو تا سه کشتی کانتینردار یخچال‌دار خریداری شده و کار‌در حال پیگیری است.

او افزود: در حال حاضر تعداد کانتینتر‌های یخچالی ۲۵۰ عدد است که در تلاش برای افزایش به تعداد ۵۰۰ کانتینر هستیم.

صفری گفت: بازار‌جدیدی از چین در حوزه‌های مختلف ایجاد شده که گلستان مستعد صادرات محصولات مورد نیاز چین است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.