آقای مهرداد همتی دبیر انجمن قیر ایران گفت: طبق گفته مسئولان سازمان راهداری تا کنون ۷۱ محور ارتباطی تحت تاثیر سامانه بارشی اخیر قرار گرفتهاند. خرابی این راهها مشکلات زیادی را برای مردم در میان مدت ایجاد میکند، به خصوص اینکه عمده این آسیب دیدگیها در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان و در مناطق محروم کشور است.
او گفت: بازسازی این محورها برای دستگاههای اجرایی هزینهبر است و اجرای درست مصوباتی مانند قیر تهاتری میتواند در تسریع این کار و بازسازی این محورها بسیار موثر باشد. ۹۰ درصد از قیر تولیدی کشور درحوزه نگهداری جادهها و معابر اصلی و روستایی مصرف میشود.
همتی میگوید: علیرغم نیاز مبرم کشور به تامین قیر برای پیشبرد برنامه توسعه و نگهداری راهها متاسفانه مهمترین ابزار حمایتی در این خصوص که تامین قیر تهاتری است همچنان بدلیل عدم تمکین دستگاه متولی تامین قیر به قانون مصوب مجلس در بلاتکلیفی است.
دبیر انجمن قیر ایران گفت: پروژه های مرتبط با صنعت قیر در قالب تبصره در برنامه بودجه عنوان شده و مستلزم ورود به قانون دائمی در برنامه بودجه هر ساله است تا با توجه به شرایط اقلیمی کشور، امکان استفاده مناسب از عنصر زمان برای اجرا و بازسازی راهها فراهم شود.
به گفته همتی ۶ ماه نخست سال امکان فعالیت در اکثر مناطق وجود دارد و با اتلاف زمان احتمال تخریب زیرساختهای موجود در اثر باران و سیل بالا میرود.
بارندگیهای کم سابقه روزهای اخیر موجب جاری شدن سیل و از بین رفتن بخشی از زیرساختهای مهم جاده ای بهویژه در روستاها شده است. با توجه به نقش منحصر بفرد راههای اصلی و روستایی در امدادرسانی به سیل زدگان و همچنین تاثیر راه در اقداماتی که میبایست به صورت ضربتی برای بازسازی و نوسازی خسارتهای ناشی از سیل انجام شود، لازم است توجه به این مهم در صدر اولویتهای دستگاههای اجرایی مختلف قرار بگیرد.