معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: به مناسبت عاشورا و تاسوعا بخش‌نامه‌ای به تورگردان‌ها ابلاغ شده مبنی بر اینکه تور‌های طبیعت‌گردی در این ایام متوقف باشد.

یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: به مناسبت عاشورا و تاسوعا بخش‌نامه‌ای به تورگردان‌ها ابلاغ شده مبنی بر اینکه تور‌های طبیعت‌گردی در این ایام متوقف باشد و پس از ایام عزاداری برگزاری تور‌ها به روال عادی خود بازگردد.

او افزود: به واسطه شیوع کرونا در ۲ سال گذشته برگزاری تور‌های گردشگری با مشکلاتی همراه بوده است. به عنوان مثال با تغییر رنگ کرونایی استان به نارنجی یا قرمز به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از برگزاری تور‌ها جلوگیری به عمل می‌آمد و این موضوع مشکلاتی را برای تور‌های گردشگری به وجود می‌آورد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: البته در پنج ماه ابتدایی امسال شرایطی فراهم شد که برگزاری تور‌های گردشگری شرایط مناسب‌تری یافت و در حال حاضر تور‌ها به راحتی می‌توانند برای برگزاری برنامه‌های‌شان اقدام کنند.

بیدخوری بیان کرد: مدتی است که شرایطی فراهم شده و چند تور آشناسازی با هماهنگی روسای تشکل‌های گردشگری برگزار شد که نتیجه خوبی هم داشت. در حال حاضر نیز این امکان وجود دارد که تور‌های بانشاط و مناسب در استان برگزار شود.

او تصریح کرد: در سنوات گذشته به دلیل برگزاری تور‌های گردشگری در ایام عزاداری محرم آسیب‌هایی شکل گرفته بود که برخی از آن مربوط به تور‌های غیرمجاز بود. در این سال‌ها تلاش شد این مشکلات رفع شود و اکثر تور‌ها مجوز‌های لازم را دریافت کنند. در حال حاضر نیز تور‌ها توسط راهنمایانی که مورد تایید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هستند، برگزار می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۱۴۶ اقامتگاه بوم‌گردی در اقصی‌نقاط استان مجوز و پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند، تاکید کرد: با این وجود کمتر مکانی در استان وجود دارد که نتوان در آن به برگزاری تور پرداخت. این تور‌ها برای توسعه گردشگری ظرفیت خوبی را در استان فراهم کرده‌اند.

بیدخوری در خصوص مشکلات تور‌های بدون مجوز در سال‌های گذشته اظهار کرد: در سال‌های گذشته که برخی از تور‌ها بدون مجوز برگزار می‌شد و یا در صورت دارا بودن مجوز درگیر حاشیه می‌شد، مشکلاتی پیش می‌آمد، اما با مساعدت‌هایی که صورت گرفته، اکنون زمینه مساعدی فراهم شده تا این بخش از گردشگری بعد از ۲ سال به فعال و خوبی دیده شود.

او در مورد برگزاری یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی و هنر‌های سنتی خراسان رضوی در مشهد افزود: نمایشگاه صنایع دستی مشهد که چند روز پیش اختتامیه آن برگزار شد، به خوبی نشان داد که می‌توان از ظرفیت‌های گردشگری استان استفاده کرد. البته تشکل‌ها و بخش خصوصی در برگزاری این نمایشگاه که در معرفی ظرفیت‌ها اثرگذار بوده، نقش پررنگی داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.