تهیه‌کننده فیلم شب دهم گفت: طی این سال‌ها سینمای مذهبی فراموش شده و کار کردن در این سینما بسیار سخت و دشوار است.

دومین روز از مراسم سوگواره «سینما تکیه» عصر روز یکشنبه ۹ مرداد ماه ۱۴۰۱، با حضو سید مهدی جوادی مدیر عامل سینمایی فارابی، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان، جمال شورجه کارگردان فیلم سینمایی «شب دهم»، امیر حسین شریفی تهیه کننده این اثر، سید جواد هاشمی بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده، ابراهیم اصغری تهیه‌کننده، سید سعید سیدزاده تهیه‌کننده سینما، سید احمد میر اعلایی تهیه‌کننده و مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی و تنی چند از سینماگران و علاقه‌مندان به سینما و فرهنگ عاشورا در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد

شورجه هنرمند انقلابی آتش به اختیار است

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: من در حوزه سینما درس پس می‌دهم، اما می‌دانم که سینما یکی از مهمترین‌های نماد‌های فرهنگی در دنیا به شمار می‌رود.

او ادامه داد: این یک واقعیت است که سینمای قبل از انقلاب اسلامی وضعیت خوبی از نظر محتوای دینی نداشت و به غیر از سینمای روشنفکری و موج نو، مابقی سینما در جهت تعالی جامعه حرکت نمی‌کرد تا جایی که پیش از انقلاب پای در راه انحراف و انحطاط گذاشته بود.

طحان‌نظیف با بیان اینکه سینما از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، گفت: به همین دلیل است که امام خمینی رهبر کبیر انقلاب در اولین سخنرانی خود در بهشت زهرا در ۱۲روز بهمن ۱۳۵۷ به موضوع سینما ورود می‌کنند و می‌فرمایند که ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با فحشا مخالفیم؛ سینما از فیلم‌هایی که تبلیغ فحشا می‌کنند جداست. به‌واقع امام بزگوار نگران سینما و موضوعات فرهنگی در ایران عزیز بودند.
 
سخنگوی شورای نگهبان، حرکت سینمای پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را رو به جلو خواند و در این‌باره گفت: این حرکت را مدیون دو علت مهم هستیم، یکی سینمای دفاع مقدس و دیگری سینماگران مسلمان و دغدغه‌مند که در این هنر فعالیت داشته‌اند. مقام معظم رهبری بار‌ها خطاب به عرصه فعالان هنر فرمودند فیلمسازی و کار هنری درباره جهادگران و شهدای دفاع مقدس، خود یک نوع جهاد است.

کار کردن در سینما سخت شده است

امیرحسین شریفی تهیه کننده فیلم سینمایی «شب دهم» نیز در مراسم تقدیر از جمال شورجه گفت: خوشحالم که بعد از ۳۱ سال برای تقدیر از فیلم سینمایی «شب دهم» به این مراسم دعوت شده‌ام. متاسفامه باید بگویم که طی این سال‌ها سینمای مذهبی فراموش شده و کار کردن در این سینما بسیار سخت و دشوار شده است.

شریفی با تاکید بر اینکه امیدوارم مسئولان سینمایی، سینمای دفاع مقدس و مذهبی را فراموش نکرده و از فعالان این عرصه حمایت کنند، افزود: مقاومت و پشتکار جمال شورجه باعث ساخته شدن فیلم «شب دهم» شد. در آن دوران متحمل سختی‌های بسیاری برای ساخت این فیلم شدیم. باید بگویم که جمال شورجه هیچ‌گاه بدون وضو پشت دوربین نرفت و همیشه نماز اول وقت در پشت صحنه می‌خواند.
 
من سرباز جبهه فرهنگی نظام هستم

در ادامه این مراسم جمال شورجه روی صحنه آمد و گفت: از همه عزیزانی که در این جلسه حضور دارند تشکر می‌کنم که به این محفل هنری و عاشورایی تشریف آوردند. زحمات این فیلم را زنده‌یاد رحیم رحیمی‌پور و امیر حسین شریفی به دوش کشیدند. صحنه‌ای را در این فیلم به یاد دارم که قرار بود فردی از بالای پل پرت شود که خود جهانبخش سلطانی قبول کرد این کار خطرناک را انجام دهد. او برای این فیلم خیلی تلاش کرد و همراه تیم تولید بود.

این کارگردان در ادامه گفت: سینمای ما با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد و اکنون به برکت جمهوری اسلامی ایران صاحب نام و نشان است و به عنوان الگو در جهان معرفی می‌شود. آمریکا نیز از این موضوع واهمه دارد و این حجم از کارشکنی را انجام می‌دهد. ما امروز به لطف خدا و رهبری امام راحل و رهنمود‌های مقام معظم رهبری تبدیل به یک نمونه و الگو شده‌ایم و قلب آسیا به تاسی از جمهوری اسلامی به یک قلب واحد بدل شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار