معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مراقب سلامتی عزاداران حسینی هستیم، گفت : طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، مراسم‌های عزاداری ایام محرم و صفر باید در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شود.

ابراهیم شکیبا معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در راستای نظارت بهداشتی بر مراسم‌های ماه محرم و صفر، ۳۶ تیم کارشناسی با حضور ۱۲۰ بازرس بهداشت محیط کار، نظارت و بازرسی ویژه از هیات‌های عزاداری و محل‌های طبخ غذا و نذورات و موکب‌های سطح شهر را انجام می‌دهند.

شکیبا عنوان کرد: در تشکیل دسته‌های عزاداری استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی بین عزاداران الزامی بوده و دسته روی به صورت محل به محل با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی امکان پذیراست، اما به صورت شهربه شهر و استان به استان ممنوع می‌باشد.

وی ادامه داد: مراسم‌های عزاداری فارغ از وضعیت‌های چهارگانه کرونایی تعیین شده (قرمز، نارنجی، زرد و آبی) در کلیه شهرستان‌ها باید در فضای باز برگزار گردد و با توجه به مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برگزاری مراسم عزاداری نباید در فضای بسته باشد.

رئیس مرکز بهداشت استان عنوان کرد: ساعت برگزاری مراسم عزاداری نیز باید محدود و بیشتر از دو ساعت نباشد.

وی با توصیه‌های بهداشتی به هیات‌های عزاداری، گفت: برای پخت نذورات باید از فرآورده‌های خام دامی دارای مجوز‌های سازمان دامپزشکی استفاده گردد و از ذبح و قربانی نمودن دام در مقابل هیات‌ها جدا خودداری شود.

وی افزود: آب باید به صورت بطری‌های بسته بندی شده بین عزاداران توزیع شود. همچنین برای توزیع نذورات باید از ظروف یکبار مصرف برپایه گیاهی دارای مجوز‌های بهداشتی و استاندارد استفاده شود.

شکیبا گفت: هر یک از عزاداران باید وسایل شخصی مختص به خود را داشته و از رد و بدل شدن وسایل شخصی، طبل، زنجیر، سنج و ... خودداری کنند.

وی تصریح کرد: محلول‌های ضدعفونی کننده دست و گندزدایی سطوح باید به اندازه کافی در هیات‌ها موجود باشد و مکان عزاداری قبل و بعد از استفاده گندزدایی شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.