آقای مهدی رضایت روز یکشنبه در کارگاه رهیافت همگرایی علوم در مرکز توسعه آموزش علوم پزشکی تبریزگفت: بحث همگرایی نباید به ایجاد رشتههای مختلف دانشگاهی و ساخت دانشکدههای متعدد منجر و محدود شود، چون میتوان با اتصال چند رشته نسبت به نوآوری و علم آفرینی اقدام کرد.
او با اشاره به اینکه نکات بسیار خوبی در تصویب آیین نامه کمیسیون رهیافت همگرایی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گنجانده شده است، اظهار داشت: بر همین اساس مرکز تحقیقات ترافیک دانشگاه علوم پزشکی تبریز یکی از مصادیق تحقق یافته همگرایی علوم در مجموعه وزارت بهداشت است که فعالیتهای این مجموعه باید گسترش یافته و تقویت شود.
او گفت: در این راستا به کمیسیون همگرایی، ظرفیتی برای جذب هیات علمی رشتههای غیرپزشکی داده شد و افرادی از رشتههای مکانیک، هوش مصنوعی، مدیریت، اقتصاد، شیمی و آی. تی در دانشگاهها جذب شدند.
آقای همایون صادقی رییس مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیتهای حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این کارگاه با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در سطوح مختلف سیاست گذاری و مدیریتی با هدف همگرایی علوم، به بیان توضیحاتی درباره هدف از تشکیل این کارگاه و گروه بندیهای مختلف آن نظیر ایمنی جاده ای، سلامت و علوم انسانی، رشتههای بالینی و مدیریت سلامت پرداخت.
او بازرگانی، امکانات و توانمندیهای مرکز پژوهشی ایمنی ترافیک تبریز را در نوع خود بهترین عنوان و اضافه کرد: طبق ارزیابیهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این مرکز رتبه اول کشوری را در اختیار دارد.
او پیوند بین علم و کاربردسازی را از مزیتهای بسیار مهم مرکز تحقیقات ایمنی ترافیک تبریز بیان کرد و افزود: از آنجائی که موضوع ترافیک و حوادث مربوطه چندعلتی است و عوامل مختلفی همچون انسانی، سلامت روانی، جامعه شناختی، رفتارشناسی، مسایل بالینی، بیماریهای فلبی و عروقی و سایر موارد در آن دخیل است، اجرای هر نوع پژوهش علمی مستلزم برخورداری از تخصصهای گوناگون است که مرکز تبریز تمامی این تخصصها را در خود دارد.
شرکت کنندگان در این کارگاه به گروههای مختلف تقسیم شده و پس از بحث و مشورتهای مختلف، نظرات گروه مربوطه درباره چالشهای پیش روی همگرایی علوم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مورد کنکاش قرار دادند.