یافته‌های تازه دانشمندان نشان از بیدار بودن کامل مغز به هنگام خواب حکایت دارد.

آیا شما نیز احساس فراموشی می‌کنید و یا اخیرا تلاش داشته اید تا بتوانید نام افراد را با چهره هایشان مطابقت دهید؟ اگر با چنین مشکلاتی روبرو شده اید، این لزوما بدین معنا نیست که شما خوب نیستید و یا مهارت‌های فکری شما در حال محو شدن هستند؛ بلکه تنها ممکن است شما به میزان کافی نخوابیده اید؛ چرا که طبق تحقیقات جدید در طول خواب نیز ذهن کاملا بیدار بوده و در حال یادگیری است.

محققان از دیرباز می‌دانسته اند که خواب برای «حافظه ارتباطی» امری حیاتی محسوب می‌شود. حافظه ارتباطی به توانایی ذهن در ارتباط برقرار کردن میان اشیاء، مکانها، افراد و رویداد‌ها گفته می‌شود. اما آنچه را که موفق به شناسایی آن نشده بودند، این بوده است که در طول خواب چه چیزی اتفاق می‌افتد که به ذهن کمک می‌کند تا ارتباطات مناسب را ایجاد کند.

دو پژوهشگر از «دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو» برای کشف این موضوع، مدل‌های کامپیوتری از تالاموس و قشر مغز درست کردند و فعالیت‌های مغزی را در این نواحی در طول یک نسخه مصنوعی از حالت بیداری و خواب عمیق مورد مطالعه قرار دادند.

محققان در طول آزمایش این مدل‌های کامپیوتری، ارتباطات میان نورون‌ها را بسته به فعالیتی که داشتند، قوی و ضعیف می‌کردند. آن‌ها در ابتدا شبکه مدل سازی شده را در طول بیداری آموزش دادند تا بتواند اشیاء را به شکل مستقیم (به طور مثال A را به B) به هم مرتبط کند. آن‌ها سپس در حالت خواب عمیق مشاهده کردند این شبکه چطور به خودی خود، می‌تواند اشیاء غیرمستقیم (به مانند شیء A را به C) در خواب به هم مرتبط کند.

محققان این یافته‌های خود را در «مجله علوم اعصاب» (Journal of Neuroscience) منتشر کردند.

منبع: پایگاه WebMD

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۵ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
خواب دسته بندی و چیدن اطلاعات کسب شده در طول روز در مغزه
آخرین اخبار