عقب نشینی خلیج گرگان، فرسودگی قایق‌ها و تهیه سوخت از جمله مشکلاتی است که قایقرانان در بندر ترکمن و بندر گز با آن مواجه هستند.

بخشی از بار گردشگری بندر ترکمن و بندرگز بر عهده قایقرانانی است که وظیفه جا به جایی مسافران و گردشگران را به دریا و جزیره آشوراده برعهده دارند، اما مشکلات سر راه آن‌ها موجب شده فعالیت شان در این حوزه نه تنها به نفع اقتصاد آن‌ها نباشد بلکه ضرر‌هایی هم برایشان به همراه داشته باشد.

یکی از قایق رانان با گلایه از وضعیت تخصیص ندادن سوخت به قایق‌ها گفت: کار یک‌تاکسی حمل و نقل مسافر در خشکی و کار من هم حمل مسافر در دریا است و هیچ تفاوتی با هم ندارد، اما یارانه سوخت به ما تعلق نمی‌گیرد ووقتی پیگیری کردیم به ما گفته شد سوخت به بخش گردشگری تعلق نمی‌گیرد.

آقای کُر یکی از قایقرانان باتجربه بندرترکمن است، او می‌گوید: دستگاه‌هایی مانند شیلات، بنادر و دریانوردی و محیط زیست از این اسکله مربوط به ما در بندر ترکمن برای تردد استفاده می‌کنند، اما هیچ کدام از دستگاه‌ها مشارکتی در ساخت و تعمیر این پل و اسکله ندارند.

او افزود: عمق آب کم شده و رسوبات آن افزایش پیدا کرده است، متاسفانه دنده قایق‌های ما توانایی حرکت در این شرایط را ندارد و می‌شکند.

کنعانی مدیرکل محیط زیست گلستان در این باره گفت: سال ۹۸ قرار بود اسکله متحرکی در این محل نصب شود و مجوز آن از محیط زیست دریافت شد و با عقب نشینی آب دریا قراربود به طول این اسکله اضافه شود و مجوز آن را صادر کردیم، اما هنوز اقدامی برای اجرای آن نشده است.

اسعدی مدیر بنادر و دریانوردی گلستان هم در این باره گفت: در سفر اخیر مدیرعامل بنادر و دریانوردی به گلستان و بازدید از دو اسکله بندرترکمن و بندر گز با توجه به پسروی آب دریا مقرر شد نسبت به اضافه شدن اسکله در این دو منطقه اقدام شود.

او افزود: بازسازی اسکله بندرترکمن در دستور کار قرار گرفته است و مقرر شده تا پایان سال اجرایی شود.

اسعدی گفت: برای ساماندهی اسکله بندرگز هم اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان به حساب بنادر استان واریز شده است و در مرحله تشریفات اداری برای خرید چوب و تجهیزات هستیم.

او افزود: اسکله بندرگز با توجه به مجوزی که محیط زیست استان صادر کرده است به طول ۳۰۰ متر افزایش خواهد یافت.

سید النگی معاون عمرانی استاندار گلستان هم درباره تخصیص سوخت به قایقرانان گفت: این موضوع با شرکت نفت مطرح شده است و مقرر شده سوخت به قایق رانان اختصاص داده شود.

او افزود: دستور اختصاص سوخت به قایقرانان به فرمانداری بندرترکمن ابلاغ شده است تا به صورت قانونی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

عید نوروز امسال بیش از ۴۶ هزار گردشگر از طریق تعاونی قایق رانان بندرترکمن از مناطقی مانند تالاب میانکاله و جزیره آشوراده بهره بردند.

این موضوع نشان می‌دهد توجه به رونق گردشگری دریایی هم در جذب گردشگر و هم رونق اقتصاد مردم منطقه نقش به سزایی دارد و لازم است مسئولان برای رفع موانع این مهم اقدامات لازم را انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.