توصیه‌های اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری به بهره برداران بخش کشاورزی را ببینید.

توصیه‌های اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری به بهره برداران بخش کشاورزی را در این بسته خبری ببینید:


بیشتر بخوانید


۱- عدم انجام آبیاری مزارع با توجه به رخداد بارندگی طی چند روز آینده. 

۲- کوددهی سرک مزارع (لوبیا، چغندرقند، ذرت، سیب زمینی و ...). 

۳- تسریع و تعجیل در برداشت غلات باقیمانده در مزارع و انتقال محصول و کاه و کلش به اماکن مسقف و امن با توجه به آغاز بارش‌های رگباری از ۲۴ ساعت آینده. 

۴- تسریع و تعجیل در برداشت محصول باقیمانده کلزا در مزارع جهت جلوگیری از ریزش دانه‌ها با توجه به وزش باد نسبتاً شدید و رگبار باران. 

۵- عدم انجام هرگونه سم پاشی و محلول پاشی مزارع با توجه به بارش‌های رگباری طی چند روز آینده. 

۶- لایروبی، زهکشی و پاک‏سازی راه آبه ها، جوی‌ها و کانال‌های انتقال آب در مزارع با توجه به رخداد بارندگی طی ۷۲ ساعت آینده و احتمال آب گرفتگی و سیلابی شدن مزارع.

۷- تنظیم وکنترل دما و رطوبت گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ با توجه به نوسانات دمایی و ابرناکی و بارندگی طی چند روز آینده. 

۸- مستحکم نمودن سازه و پوشش گلخانه‌ها با توجه به وزش باد‌های نسبتاً شدید و بارش‌های شدید و رگباری. 

۹- عدم انجام هرگونه سم پاشی و محلول پاشی و آبیاری باغات با توجه به رخداد بارندگی طی چند روز آینده. 

۱۰- تسریع و تعجیل در برداشت میوه‌های رسیده باغات (هلو، سیب و ...) جهت جلوگیری از ریزش میوه‏های رسیده و آبدار و آسیب میوه‌ها در اثر شدت بارش و باد و احتمال تگرگ. 

۱۱- لایروبی و پاک‏سازی راه آبه ها، جوی‌ها و کانال‌های انتقال آب باغات با توجه به رخداد بارش‌های رگباری از ۲۴ ساعت آینده و احتمال سیلابی شدن نهر‌ها و مسیل ها.

۱۲- تنظیم دما، رطوبت و تهویه دامداری‌ها و مرغداری‌ها با توجه به نوسانات دما و ابرناکی و بارندگی. 

۱۳- خودداری دامداران و عشایر در عبور از ارتفاعات با توجه به رخداد رگبار و رعد و برق طی چند روز آینده (به ویژه بعدازظهرها). 

۱۴- خودداری عشایر و دامداران از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و مناطق پست و جلوگیری از چرای دام‌ها در این مناطق طی چند روز آینده با توجه به رخداد بارش‌های رگباری و احتمال سیلابی شدن رودخانه¬های فصلی و مسیل ها. 

۱۵- اتخاذ تدابیر لازم دامداران و عشایر جهت انتقال دام‌ها به نقاط امن و دور از مسیر سیل و روان آب و مستحکم نمودن محل‌های اسکان.

۱۶- انتقال کندو‌های زنبور عسل به اماکن امن و دور از حاشیه رودخانه‌ها و دره ها.

۱۷- حفاظت از کندو‌های زنبور عسل در برابر وزش باد و گرد و خاک و بارندگی.

۱۸- تنظیم یا قطع جیره غذایی ماهی‌ها با توجه به نوسانات دما و بارندگی شدید و رعد و برق طی چند روز آینده. 

۱۹- بازدید، کنترل و پاک سازی دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخر‌ها و آمادگی لازم جهت جلوگیری از ورود روان آب (به ویژه آب گل آلود) ناشی از بارندگی به داخل حوضچه ها. 

۲۰- اتخاذ تدابیر لازم شیلات داران جهت کاهش و به حداقل رساندن تراکم و جمعیت ماهی‌ها در هر حوضچه جهت افزایش تهویه (به ویژه در زمان گل آلود شدن مزارع پرورش ماهی) و هوادهی با فعال نمودن پمپ‌های اکسیژن در زمان مورد نیاز.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.