همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی با محوریت سلامت در بلایا از امروز در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال برگزاری است.

پنجمین همایش ملی پیشگیری از موارد غرق شدگی با محوریت سلامت و بلایا امروز و فردا با حضور اساتید و پژوهشگران ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور و مراکز تحقیقاتی وابسته به ویژه پرسنل حوزه‌های مختلف سلامت و پزشکان متخصص و پرستاران در مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار می‌شود.

در روز اول این همایش ۲ روزه، ۱۹ مقاله علمی توسط پژوهشگرانی از سراسر کشور ارائه شد.

از نکات مهم ارائه شده در مقالات می‌توان به شناسایی نقاط حادثه خیز در غرق شدگی، غوطه ور شدن روی آب توسط خودرو‌ها و غرق شدگی، ثبت غرق شدگی و فن آوری‌های نوین در غرق شدگی اشاره کرد.

هر ساله بیش از صد‌ها نفر در سطح کشور بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده و برآورد‌ها نشان می‌دهد میزان غرق شدگی غیرکشنده که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری و تحت مراقبت قرار می‌گیرند، بیش از ۱۰ برابر میزان موارد غرق شدگی است.

در دریای خزر هر ۵۰۰ متر یک نقطه حادثه خیز وجود دارد که شنا در این نواحی می‌تواند باعث مرگ افراد نا آشنا با محیط‌های دریایی شود.

پیشگیری از غرق شدگی تنها با آموزش افرادی که از مکان‌های آبی استفاده می‌کنند میسر می‌شود، زیرا افرادی که در آب‌های شور مثل دریا دچار غرق شدگی می‌شوند برای نجات و احیای آن‌ها تنها ۵ دقیقه وقت وجود دارد و این میزان در آب‌های شیرین ۱۰ دقیقه است.

پنجمین همایش ملی پیشگیری از موارد غرق شدگی با محوریت سلامت و بلایا

آموزش خانواد‌ها خصوصا برای موارد نظارت بر کودکان امری الزامی است اخیرا موارد زیادی از غرق شدگی در وان حمام دیده می‌شود که در هنگام شستشوی کودکان در وان با به صدا درآمدن زنگ یا تلفن منزل باعث فراموش کردن کودکان و مرگ در وان حمام شده است.

غرق شدگی در استخر‌ها و کانال‌های آبی خصوصا در روستا‌ها که در بسیاری از موارد غرق شدگی فاقد فنس و حفاظ هستند نیز امری شایع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.