جهاد کشاورزی لرستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دامداران و کشاورزان استان با توجه به هشدار‌های هواشناسی در خصوص پیش بینی وقوع سیل، تمهیدات لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت انجام دهند.

باتوجه به پیش بینی ورود سامانه بارشی به استان از فردا پنجشنبه ششم مرداد ماه جاری و صدور هشدار سطح نارنجی برای مناطق مختلف استان، اقدامات لازم باید جهت مدیریت بحران و مقابله با وقوع سیلاب احتمالی صورت گیرد.

بنابر این گزارش انتقال محصولات و نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف و دارای ضریب امنیت بالا ضروری است و دامداران و عشایر نیز باید از اتراق در حاشیه رودخانه، مسیل‌ها و نقاط حادثه خیز اجتناب کنند.

گزارش روابط عموم جهادکشاورزی لرستان می‌افزاید: آماده باش صاحبان مزارع پرورش ماهی جهت قطع آب ورودی به منظور جلوگیری از ورود سیلاب به مزارع مذکور و انتقال گندم‌های خریداری شده و بذور گواهی شده از انبار‌های رو باز به مکان‌های مسقف توصیه می‌شود.

انتقال همه نهاده‌های بخش دام از محل‌های روباز به مکان‌های مسقف، نگهداری و پوشش ایمنی ادوات و ماشین آلات کشاورزی، ایمن کردن سازه‌های موقتی و گلخانه ها، انتقال کندو‌های زنبورعسل به مکان‌های امن و محافظت از موتور تلمبه‌ها و در صورت لزوم جمع آوری آن‌ها نیز از دیگر موارد هشداری در این اطلاعیه است.

گفتنی است هواشناسی لرستان نسبت به وقوع ناپایداری‌های فصلی (همرفتی) برای مناطق شرق و جنوب شرق این استان، هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

بر این اساس شرایط جوی مورد انتظار، وقوع ناپایداری‌های فصلی (همرفتی) خواهد بود که از بعدازظهر پنجشنبه ششم مردادماه آغاز و نوع مخاطره آن ابرناکی، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و وقوع تندباد‌های لحظه‌ای، احتمال تگرگ و خیزش گردوخاک محلی پیش بینی می‌شود.

شرایط ناپایدار در این بازه زمانی غالبا، ساعات بعدازظهر و شب رخ خواهد داد و زمان پایان این ناپایداری‌های فصلی نیز غروب یکشنبه نهم مردادماه پیش بینی شده است.

اثر مخاطره این شرایط جوی اختلال در تردد جاده‌ای، لغزندگی سطح جاده‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن رواناب در مسیل‌ها، شکستن درختان، خسارت به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، کاهش میدان دید افقی و افت کیفیت هوا خواهد بود.

هواشناسی لرستان نسبت به اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها، احتیاط لازم هنگام تردد جاده‌ای، اجتناب از فعالیت کوهنوردی و چرای دام در مناطق مرتفع، حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تسریع در جمع آوری محصولات زراعی و سایر اقدامات پیشگیرانه توصیه کرده است.

برچسب ها: بارش باران ، سیل ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.