پایگاه تحلیلی نظامی ۱۹۴۵ در مطلبی به بررسی جنگ افزار ایرانی پرداخت که تا پیش از این نیروی دریایی آمریکا و آلمان از آن بهره می‌بردند.

پایگاه تحلیلی نظامی ۱۹۴۵ (ناینتین فورتی فایو) در مقاله‌ای ضمن اذعان به قدرت نظامی ایران در جهان نوشت:  روسیه و ایران به عنوان دو نیروی اصلی مقابله کننده با آمریکا از ابزار نظامی «اژدر‌های ابرحفره زا» (super cavitation) بهره می برند. تا پیش از این فقط آلمان و آمریکا از کشور‌های هستند که از این سلاح‌های جدید استفاده می‌کنند.

همانطور که از نام اژدر‌های ابرحفره زا پیداست، این اژدر‌ها از اَبَرحفره زا برای حرکت در آب با سرعت‌های بالاتر از اژدر‌های معمولی استفاده می‌کنند. ابر حفره زایی به معنای استفاده از حباب حفره زایی در آب به منظور کاهش نیروی کِشندگی است.

این حباب در دماغه جسم - در این مورد، اژدر - شکل می‌گیرد و تا انتهای شی امتداد می‌یابد، و از شکل گیری تماس بین دو طرف جسم و محیط مایعی که از آن عبور می‌کند جلوگیری به عمل می‌آورد. جدایی که این حباب بین جسم (اژدر) و مایع (آب اقیانوس) ایجاد می‌کند به طور قابل توجهی کشش اصطکاک سطحی را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب به جسم اجازه می‌دهد با سرعت‌های بالاتری حرکت کند.


بیشتر بخوانید:

کدام اژدر‌های ایرانی قاتل ناو‌های هواپیمابر آمریکایی هستند؟


اجسام ابر حفره زا، معمولاً دارای یک دماغه متمایز هستند که پیرامونی با لبه تیز دارد و هدف آن تولید حباب است. دماغه اغلب به شکل یک صفحه صاف یا مخروط طراحی می‌شود. بدنه این گونه اشیاء ابر حفره زا، معمولاً باریک است – تا بتواند در حباب ابرحفره زایی محاط شود. اگر حباب ایجاد شده به اندازه کافی طولانی نباشد که بتواند سرتاسر جسم را بپوشاند، می‌توان گاز با فشار بالا را نزدیک دماغه جسم تزریق کرد تا حباب را گسترش دهد.

اژدر‌های اَبَرحفره زا

پیشرانه موشکی اغلب برای حفظ سرعت‌های بالای مورد نیاز برای دستیابی به ابر حفره زایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش‌های مختلفی را می‌توان برای حرکت دادن یک جسم ابر حفره زا استفاده کرد، از جمله: رانش دیفرانسیلی از چندین دماغه؛ رانش بردار راکت از طریق یک نازل تک؛ دماغه دارای انحراف؛ تزریق گاز به طور نامتقارن نزدیک دماغه جسم به منظور تغییر دادن هندسه حباب، و باله‌هایی که می‌توانند از طریق حباب به داخل مایع پیرامونی وارد شوند.

مهندسی معکوس ابر حفره زایی

شوروی در دهه ۱۹۶۰ شروع به آزمایش اژدر‌های ابر حفره زا کرد. مدل پیشتاز کنونی روسیه «وی اِی- ۱۱ شکوال» نام دارد که از سال ۱۹۷۷ مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این اژدر از یک لوله اژدر ۵۳۳ میلی متری پرتاب می‌شود و برای دستیابی به سرعت ابرحفره زایی، از سوخت جامد موشک استفاده می‌کند. یک توربین گازی سیکل ترکیبی در دماغه، حباب گاز را ایجاد می‌کند. هنگامی که «وی اِی – ۱۱۱» به سرعت مورد نیاز دست می‌یابد، یک موتور جت تنفس هوایی (رم جت) زیر آبی، با سوخت فلزات هیدروراکتیو که از آب دریا استفاده می‌کند، به اژدر کمک می‌کند تا با سرعت ۲۳۰ مایل در ساعت حرکت کند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که VA-۱۱۱ حتی می‌تواند به سرعت ۲۹۰ مایل در ساعت نیز برسد و روس‌ها احتمالا در تلاش برای توسعه مدلی هستند که سرعت آن بیش از ۳۵۰ مایل در ساعت خواهد بود. VA-۱۱۱ از چهار باله برای تغییر جهت استفاده می‌کند.

روسیه متعصبانه از فناوری ابر حفره زای خود محافظت می‌کند. در سال ۲۰۰۰، یک شهروند آمریکایی به نام ادموند پوپ به اتهام جاسوسی مرتبط با اطلاعاتی که در مورد «وی اِی - ۱۱۱» جمع آوری کرده بود، محکوم شد. گفته می‌شود که پوپ، افسر سابق نیروی دریایی آمریکا که خود را تاجر جا زده بود، برای آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا جاسوسی می‌کرد. او به ۲۰ سال زندان محکوم شد، اما پس از ۲۵۳ روز بازداشت، به دلایل بشردوستانه توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور جدید روسیه مورد عفو قرار گرفت: دولت آمریکا ادعا کرد که پوپ به نوع نادری از سرطان استخوان مبتلا بوده است. پوپ همواره بر بی گناهی خود تاکید می‌کرد.

جنگ افزار ایرانی که نیروی دریایی آمریکا را بهت زده می‌کند

ایران نیز از یک اژدر ابر حفره زا به نام «حوت» (به فارسی به معنای نهنگ) استفاده می‌کند. اکثر کارشناسان صنعتی موافقند که ایران «وی اِی - ۱۱۱» را برای ساخت حوت مهندسی معکوس کرده است که از سال ۲۰۰۶ به کار گرفته شده است. ایران اعلام کرده است که اژدر ابرحفره زای خود را با موفقیت از یک کشتی سطحی در تنگه هرمز آزمایش کرده است.

اژدر حوت

وقتی نخستین‌بار در رزمایش پیامبر اعظم سپاه پاسداران در سال ۸۵ شلیک شد، کسی نامش را نمی‌دانست. حتی بسیاری هم فکر نمی‌کردند ایران چنین سلاحی در اختیار داشته باشد. بعد‌ها اما، فرماندهان آن را با نام حوت معرفی کردند. سردار فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز درخصوص آن گفت که حوت سریع‌ترین اژدر دنیاست.

اژدر حوت

 

حوت قابلیت پرتاب از روی ناوچه، ناو و یا زیردریایی در عمق ۱۰۰ متری را داراست. پس از شلیک با سرعت ۵۰ نات (۹۳ کیلومتر بر ساعت) محفظه خود را ترک کرده و با رفتن به عمق مناسب آب و روشن شدن پیشرانه‌اش به سوی اهداف حرکت می‌کند.

این اژدر یک تفاوت شاخص هم با نمونه‌های مشابه خود دارد و آن دارابودن قابلیت «فراحفره‌زایی» super cavitation است. در این قابلیت، پس از شلیک و ورود اژدر به داخل آب یک توده از حباب‌های بخار از دماغه آن خارج شده و با ایجاد لایه‌ای از گاز اصطکاک با آب را کاهش می‌دهد. نتیجه آن نیز افزایش سرعت در هنگام حرکت است. اژدر‌ها عموما نمی‌توانند سرعتی بیش از ۲۵ متر در ثانیه داشته باشند. اما سرعت حوت با استفاده از این قابلیت تا ۴ برابر یعنی به ۱۰۰ متر در ثانیه (۳۶۰ کیلومتر در ساعت) افزایش می‌یابد.

اژدر حوت ایرانی

شواهد به وضوح نشان می‌دهد که شناورهای متوسط و بزرگ‌تر از متوسط هیچ شانسی برای فرار از اژدر حوت ندارند؛ بنابراین با شلیک دو اژدر حوت و باصرف هزینه دو میلیون دلار می‌توان به آمریکا، چهار میلیارد و پانصد میلیون دلار ضرر زد، یعنی ۹۰۰ برابر. البته هر ناو هواپیمابر در اطراف خود همیشه چندین کشتی جهت پشتیبانی تدارکاتی، نظامی و دفاعی دارد. با غرق شدن یک ناو هواپیما بر تمام ناوگان پشتیبانی آن آسیب پذیر می‌شوند و این دقیقا یعنی همان بلایی که نیروی دریایی ما در جنگ هشت ساله بر سر نیروی دریایی عراق آورد.

پیشتر، نشریه نیوزویک هم در گزارشی به بررسی این موشک پرداخته است. نویسنده در این گزارش با بررسی مشخصات فنی این موشک و مقایسه با سایر موشک‌ها برد این موشک را در محدوده ۶ تا ۲۵۰ مایل ارزیابی کرده و آن را در زمره قوی‌ترین اژدرهای ساخت ایران قرارداده است.

پایگاه خبری USA TODAY هم در گزارش خود از آزمایش و رونمایی خبر داد و ویژگی‌های این اژدر را بررسی و تحلیل کرد.

روزنامه نیویورک تایمز هم در یکی از گزارش‌های خود به توان ایران در ساخت انواع موشک و اژدرهای گوناگون پرداخته که در آن به این اژدر هم اشاره شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مبارز _ شهید ناظری
۲۳:۵۴ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
پس از اعلام یک دستاورد ملی و انتشار خبرهای خوب برای ملت همیشه سربلند ایران ، حشرات موذی کثیف از لانه هایشان خارج می شوند و شروع به گزش و سم پراکنی می کنند. این انگل های خود تحقیر غربگدا را با جواب ندادن بایکوت کنیم.

پاینده باد ایران اسلامی ابرقدرت
Sweden
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
ما چرا اینقدر روسیه روسیه میکنید،،نکنه چسباندن خود به روسیه به این دلیل که خود از نابودی نجات دهیم،،وگرنه روسیه که خودش الافه،،هه هه هه
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۰:۳۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
از وحشت از روسیه به آمریکا پناه ببر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
چرا فارسی رو اینقدر بد مینویسی شبیه کسی که تازه اموزش فارسی دیده؟؟ واقعا عجیبه؟؟ ایرانی هستی؟مطمعنی اسرائیلی نیستی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ایران دوست
۰۰:۴۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
صید آرکیو 170 ، ام کیو 9 ، شادو 200 ، ام کیو 1 سی ، اسکن ایگل ، آرکیو 11 و شکار بزرگ سپاه گلوبال هاوک ، انهدام عین الجسد و لانه موش های اربیل و ... کور شود هر آن که نتواند دید.
بعد از جنگ ویتنام چه کسی جرات کرده به آمریکا بگه تو!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۸:۱۶ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
ملت ایران علیر غم مسولان کشور ذاتا وفطر تان ار روسیه که مقدار زیادی از خاک کشور مارا اشغال کرده متنفر ند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
ایرانی یاغربی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۷ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
دشمنان از آنچه رو نمایی شده و بکار گرفته شده در هراسند ولی بهتر هست از آنچه که ندیدند بیشتر بترسند که وای بر روزی که شگفت زده شوند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۶ مرداد ۱۴۰۱
کشوری که سر جنگ افروزی در سر می‌پروراند، نمی‌تواند مردمش را در رفاه ببیند.ملتی هم که مرفه باشد هرگز به میدان جنگ نمی‌اندیشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۶ مرداد ۱۴۰۱
با دورویی حرف نزن
Iran (Islamic Republic of)
خیبر شکن
۰۰:۳۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
عین گوسفند شاختو بگیرند وهر جا خاستند ببرند که عالیه؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین ازارومیه
۱۰:۲۹ ۰۶ مرداد ۱۴۰۱
پس سوخو35هاچیشدمگرقرارنبودروسیه به ایران جنگنده سوخو35بده ببینم اصلامسئولین تلاش میکنندنیروی هوای رادوباره احیاکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۱
روسیه الان خودش مشغول جنگه و تا الان حدود 600 فروند بالگرد و جنگنده رو از دست داده نمیتونه فروش تسلیحات داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۳:۴۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
خرید جنگنده با خودرو تفاوت داره و از آموزش خلبان تا آموزش پرسنل فنی و همچنین تولید تسلیحات مورد نظر و همخوانی با تسلیحات تولید داخل یک پروسه زمانبر هست و البته تامین مالی هم همینطور.اما نیروی هوایی همین الانم در شرایط بدی نبست و ارتقا توان جنگنده های موجود در کنار افزایش مدلها و تعداد و همچنین کاربری در پهپادها بهترین راهکار برای تقویت نیروی هوایی هست. فعلا شکر خدا پهپاد میدیم و جنگنده هم خواهیم گرفت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
یه گزارش هم از مهندسی معکوس پراید بزارید که چطور میتونه تلفات انسانی زیادی بگیره
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۱۰:۲۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۱
این مطلب خبری برای شما بیش از اندازه درد داشت ... کمی در آب سرد که در آن همی آب انار ریخته اند بنشینید وضعیتتان مقداری بهبود می یابد و از این فراخی اندکی رهایی می یابید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
یه اژدر بسازید باهاش سد های ترکیه رو بترکونیم یییااهاهاهاها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
درود وسلام بر دانشمندان غیور ایران
خدا نگهدارتان
چشم دشمنانتان کور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
وقتی یه خودروی جدید ساخته میشه ازش جوری تبلیغ میشه که ما فکر میکنیم قابل رقابت با خودروهای روز دنیا است. ولی بعد میفهمیم همون پراید و پژو و سمند بوده و فقط بدنه اش عوض شده
ایشالا شاهد اینجور کلک زدن ها در سایر حوزه ها نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
نادان صنعت خودرویی که دست یه مشت غربگدا و وابسته بوده رو با صنعت موشک سازی که دست بچه های انقلابی بوده رو هرگز یکی ندون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
من میگم ایران قویه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
هزینه ساخت هر یک ازدر حوت یک ملیون دلار هس یعنی ۳۰ میلیارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
بیشتر از ۱۰۰ بار این خبر رو اعلام کردین.
Iran (Islamic Republic of)
بیسواد
۱۴:۳۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
منظور؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
با عرض معذرت
Iran (Islamic Republic of)
خیبر شکن
۰۰:۴۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
اخبار رو رصد نکن ممکنه 400 بار دیگه اعلام کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
البته که ما تونستیم بسازیم ولی بحث ، بحث مقاومت و پایداری و کارآمدی است. ما الان تو کشورمون رو هر چیز دست میذاریم چینی هست و ایرانیش بدرد نخوره. این واقعیت هست. احتمال ۹۰ درصد این زیر دریایی ها هم مثل پراید وسیله قتل مردم و سربازان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
خیبر شکن
۰۰:۴۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
اصلا کل اینا وارداتیه خیلی ناراحت خودت نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
کاش میتوانستید ریال ایران را نجات میدادید حتی از افغانی که در افغانستان صنعت و اقتصاد انها ویران شده ارزشش پایین تر است هنر در این است نه بازی با ماکت
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۱۳:۴۸ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
همین تسلیحات پیشرفته و نوینی که بهش گفتی ماکت گران ترین هواپیمای جهان گلوبال هاوک آمریکایی رو منهدم کرد و پایگاه آمریکا در عراق رو با خاک یکسان کرد و داعش رو نابود ساخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
نهایت شعور یک آلبانی
کره شمالی اقتصاد ضعیفی داره ولی بهترین تسلیحات رو داره
روسیه هم اقتصاد ضعیفی داره ولی دومین قدرت موشکی و برتر جهان هستش
اقتصاد ربطی به توان نظامی نداره
ریال اصلا بی ارزش ترین پول جهان باشه به جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
اکثر صنایع دنیا از صنعت نظامی موشکی و فضایی الهام گرفته اند
ولی برعکسش را برای ما گفته اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
آخه افغانستان بانک نداره پول چاپ کنه چند وقت دیگه اونا هم از جمهوری اسلامی یاد میگیرین میشه همین آشو همین کاسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
۱۳:۴۹
کی گفته روسیه اقتصادش ضعیفه؟
روسیه جز ۱۰ اقتصاد برتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۱
مقام اقتصاد روسیه 83 ام هستش
حرف بیخود نزن
Iran (Islamic Republic of)
خیبر شکن
۰۰:۴۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
کل امنیت ایران ومنطقه ووحشت اسراییل وامریکا به خاطر همین پول افغانیه
Germany
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
خیلی عالیه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
باید اژدرهای بدون سرنشین را عملیاتی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
اژدر مگه سرنشین هم داره که بدون سرنشینش را بسازند؟اژدر به موشک زیر سطحی(دریا) گفته میشه دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
خخخ جوک قشنگی بود
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۳:۲۷ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
اون زیر دریایی بدون سرنشین هستکه عملیاتی هم شده.اژدر سرنشین نداره. هیجان زده شدی اخوی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
پالایش یکم
۱۰:۰۳ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
اگر واقعا این سلاح رو دارید ببرید در خارج از خلیج فارس و عمان و حتی کمی دورتر از ان در اقیانوس به طور سری ناو هواپیمابر امریکارو مورد هدف قرار بدید،مگر اینها هواپیمای مسافربری ایران رو نزدند شما نیز ناو هواپیمابر انها را بزنید و بندازید گردن اسرائیل غاصب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
ببند دهنت رو مزدور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
این آلبانی چون میدونه که ما شروع کننده جنگ نیستیم برای همین دری وری مینویسه
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۳:۳۸ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
در اقیانوسها هم باید آزمایش شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
مرگ بر منافق مزدور
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
خخخ اونام کورن نمی بینن؟ هاهاها
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۳:۲۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
ببین با کی شدیم 85 میلیون. !!!! فعلا همینهایی که در خلیج فارس نثارشان کردیم رو داشته باشند تا بعد. این اگر که میگی در دهه هشتاد در مانور آزمایش شد و از قضا باعث ناراحتی بسیاری در یانکیها و متحدانش شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
به امریکا وقتی میشه یه ضربه زد که احساس کنه اگه جواب بده چند برابر میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۳:۳۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
که البته در عین الاسد و انهدام گلوبال هاوک اتفاق افتاد. دوران بزن در رو دیگر تمام شده و یکی بزنن ده تا میخورن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
ایران در حال حاضر سریعترین اژدر جهان را در اختیار داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
و پوکیده ترین اقتصاد .
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۳:۳۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
شما که نوشتی پکیده ترین اقتصاد جهان!!!!! این دستاورد انتخاب امثال شما غربزده ها بود که هشت سال کشور رو تعطیل کردید و مدیران زخم بستر گرفته انتخاب کردید. البته شکر خدا کشورهایی که مهد آرزوهایتان بود هم الان در وضعیتی هستند که چندان بهتر از ما نیست. کمی با چشم انصاف نگاه کن و ببین .
آخرین اخبار