در اوج جنگ تحمیلی مردان صنعت استان مرکزی به جرم پشتیبانی از دفاع مقدس فرسنگ‌ها دور از جبهه‌ها و بدون سلاح بمباران شدند.

دشمن با ناکامی‌ها در جنگ تحمیلی رودر رو با رزمندگان ایران زمین به سمت بمباران شهر‌ها روی آورد و در این میان اراک به دلیل صنعتی بودن و کمک به پیروزی‌های رزمندگان هدف بمباران‌ها قرار گرفت.

پنجم مرداد در اوج جنگ تحمیلی مردان صنعت استان مرکزی سرگرم دفاع از کشور در عرصه صنعت بودند، اما نمی‌دانستند که به بهانه پشتیبانی از دفاع مقدس فرسنگ‌ها دور از جبهه‌ها و بدون سلاح بمباران می‌شوند.

حمله هوایی دشمنان بعثی در تاریخ پنجم مرداد ماه سال ۱۳۶۵ به شهر اراک و صنایع مهم و استراتژیک این شهر منجر به شهادت و مجروح شدن ده‌ها تن از صنعتگران استان مرکزی و دیگر مردم شد؛ و این چنین بود که شدیدترین حمله هوایی دشمن در دفاع مقدس دراین روز صورت گرفت و روز ۵ مرداد در تقویم اراک وقلب و ذهن اراکی‌ها ماندگار شد.

در این حمله اراکی‌ها به چشم دیدند هواپیما‌های عراقی در ارتفاع بسیار پایین کارخانه‌ها را بمباران کرده و حتی کارگرانی را که از محوطه کارخانه‌ها بیرون می‌آمدند را با کالیبر‌های خود به رگبار بستند.

در این بمباران ۷۸ صنعتگر وکارگر واحد‌های صنعتی واگن پارس، ایرالکو و آذر آب به شهادت رسیدند و جامعه کارگری کارخانه واگن پارس ۴۰ شهید، آلومینیوم سازی ۳۳ شهید و آذرآب اراک ۵ شهید را تقدیم کردند و علاوه بر شهادت کارگران بیش از ۴۰۰ صنعتگر نیز به یادگارجانباز شدند.

حالا پس از سال‌ها درخشش سرخ این روز در تاریخ اراک، ۵ مرداد روز ایثار و مقاومت اراک نام گرفته تا برگ زرین دیگری در کتاب تاریخ این شهر ورق بخورد.

علاوه بر این در ۸ سال جنگ تحمیلی اراک ۷۷ بار بمباران شد و ۸۹۵ نفر شهید شدند

همچنین ۴ سال پیش از این واقعه درتاریخ ۵ مرداد ماه سال ۱۳۶۱ در ایام عملیات رمضان سردار شهید ناصر بختیاری و حدود ۱۸۳ شهید دیگر از شهر اراک در جبهه‌ها خونشان را نثار میهن اسلامی کردند.

۲ سال بعد از واقعه بمباران ارک هم در تاریخ ۵ مرداد ماه سال ۱۳۶۷ در بحبوحه حمله منافقین با هماهنگی دشمن بعثی به کشور ۳۷ سروقامت استان مرکزی که برای دفع تجاوز حمله منافقین در عملیات مرصاد شرکت کرده بودند به فیض شهادت نایل آمدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.