پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه تهران برگزار شد و از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

«پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی» امروز دوشنبه ۳ مرداد ماه از ساعت ۱۵:۳۰ در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران سخنرانی کردند.

همچنین از برگزیدگان این همایش با حضور مهمانان ویژه تقدیر به‌عمل آمد.

در دانشگاه تهران خود را ملزم به مسئولیت پذیری در حوزه اجتماعی می‌دانیم

آقای محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، درباره بالاترین سطح مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها گفت: شرکت‌ها در بسیاری از کشور‌های دنیا به دلیل اینکه تنبیه نشوند موظف به انجام مسئولیت‌های اجتماعی خواهند شد. این شرکت‌ها به مسئولیت‌های اهمیت می‌دهند؛ نه به خاطر اینکه به مسئولیت‌های اجتماعی باور داشته باشند بلکه می‌دانند اگر مسئولیت‌های اجتماعی را انجام ندهند فضای رقابتی را از دست خواهند داد، زیرا افکار عمومی به مسئولیت پذیری اجتماعی اهمیت می‌دهند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: در دانشگاه تهران خود را ملزم به مسئولیت پذیری در حوزه اجتماعی می‌دانیم ، امروزه بحث مسئولیت پذیری در میان شهروندان به یک رویه معمول تبدیل شده است؛ ما باید تلاش کنیم این سطح از اهمیت به مسئولیت اجتماعی را از یک سطح تبلیغاتی برای شرکت‌ها به یک سطح هنجاری برسانیم. مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها نه صرفاً به دلیل فشار حاکمیت، بلکه به دلیل دغدغه‌مندی پیگیری شود.

دانشگاه تهران ملزم به مسئولیت پذیری در حوزه اجتماعی است

رئیس دانشگاه تهران افزود: اینکه ما دانشجویی را آموزش دهیم، اما اهمیتی به فارغ التحصیلان ندهیم و کاری نداشته باشیم که آنان چه آینده‌ای خواهند داشت با وظیفه ما در امر مسئولیت اجتماعی مغایر خواهد بود. 

آقای مقیمی درباره گروه‌های جهادی دانشجویان تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم در اجتماعی شدن علم هم نقش داشته باشیم و جامعه را از این امر بهره‌مند کنیم و ضمن آنکه به چالش‌های خود نیز پاسخ دهیم؛ یکی از اقدامات ما در این زمینه راه اندازی تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران بود.

دانشگاه تهران ملزم به مسئولیت پذیری در حوزه اجتماعی است

ایران رتبه ۳۲ در شاخص جهانی بخشش

همچنین در ادامه مراسم، آقای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش کشور گفت: برای مسئولیت اجتماعی، وقف و بخشش شاخص جهانی قرار داده شده است که توسط موسساتی پایش می‌شوند لذا کشور‌ها بر اساس آمار بخشش رتبه بندی می‌شوند. 

وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه ایران در این شاخص گفت: کشور ما در سال ۲۰۲۱ رتبه ۳۲ را کسب کرد که البته از نظر من جزو ده کشور اول هستیم، چون همه آمار‌ها ثبت نمی‌شوند و بعضی‌ها علاقه‌ای ندارند که آمار را اعلام کنند.

تقدیر از ١٩ نفر و یک تیم ٣٠ نفره برگزیده در حوزه مسئولیت اجتماعی

در پایان محمدرضا اخضریان کاشانی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی برگزار شد که در این همایش از کسانی که در حوزه های مختلف مسئولیت پذیری خودشان را نشان داده اند؛ تقدیر شد.

آقای کاشانی توضیح داد: در این دوره از ۱۹ نفر و یک تیم ۳۰ نفره از کسانی در یک سال گذشته تا کنون در حوزه های مختلف از جمله پزشکی، فنی و مهندسی، علوم انسانی، مدرسه سازی فعالیت هایی در قالب مسئولیت اجتماعی انجام داده اند، تقدیر به عمل آمد.

 او درباره مسئولیت اجتماعی گفت: تعریف مسئولیت اجتماعی کمی گسترده است؛ اما در واقع یعنی کسانی که بیشتر از وظیفه به هم نوع خود خدمت کرده اند؛ دارای مسئولیت اجتماعی هستند، به عنوان مثال پزشکانی بودند که در کاری جهادی آخر هفته ها ناتوان ها را درمان می کردند یا پزشکانی بودند که ۶ هزار کودک لب شکری در مناطق محروم را معاینه کردند.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران درباره برگزاری این همایش عنوان کرد: در این دو سال همه گیری کرونا چنین همایشی نداشتیم؛ اما همایش تقدیر از افراد مسئول در حوزه اجتماعی از سال ۹۵ آغاز شده و امسال بعد دو سال وقفه برگزار شد. 

او درباره همایش سال آینده بیان کرد: دوره ششم این همایش قطعا در سال آینده برگزار می شود و دبیر خانه آن شروع به رصد افراد می کند تا افرادی که در مسئولیت اجتماعی شایستگی دارند؛ تقدیر شوند.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران افزود: امیدواریم دوره ششم بین المللی شود و محدود به داخل کشور نباشد، همچنین عملکردهای علمی و پژوهشی نیز به مسئولیت اجتماعی اضافه کنیم و برای سازمان ها و نهاد ها استاندارد مسئولیت اجتماعی را تعریف کنیم و سازمان های فعال این حوزه شناسایی شوند تا مسئولیت اجتماعی در کشور ملی تر شود.

آقای کاشانی اضافه کرد: بنای این کار کاری جهادی و دانشجویی است و هیچ هزینه دولتی در آن صرف نشده و تمام کسانی که در کادر اجرایی هستند؛ داوطلبانه شرکت کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار