وزیر خارجه چین اعلام کرد قدرت‌های بزرگ و خارج از منطقه نباید دریای جنوبی چین را محل رقابت و نزاع ببینند.

«وانگ یی» وزیرخارجه چین، در اظهارات امروز (دوشنبه) خود گفت دریای جنوبی چین «عرصه نبرد» برای کشور‌های خارج از منطقه و قدرت‌های بزرگ نیست.

 به گزارش رویترز، وانگ یی در سخنانی با اشاره به اقدامات کشور‌های خارج از منطقه در قبال دریای جنوبی چین گفت: «آن‌ها باید بدانند این مکان پارک سافاری یا حیات خلوت برایشان نیست که در آن به رقابت با یکدیگر بپردازند.»

او که این سخنان را در یک سمینار مجازی به مناسبت بیستمین سالگرد امضای بیانیه رفتار طرف‌ها در دریای جنوبی چین بیان می‌کرد، در ادامه گفت: «مسائل مربوط به دریای جنوبی چین را باید کشور‌های منطقه خودشان حل کنند.»

این در حالیست که صبح روز گذشته چین به دولت آمریکا درباره سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان در ماه اوت، هشدار شدید صادر کرد.

نشریه فایننشال تایمز به نقل از چند شخص آگاه به شرایط نوشت: این هشدارِ خصوصی به یک واکنش احتمالی نظامی هم اشاره کرده است.

ارتش چین 22 تیر ماه با انتشار بیانیه‌ای از رهگیری و دور کردن یک فروند ناوشکن آمریکایی در جزایر «پاراسل» در دریای جنوبی چین خبر داد و اعلام کرد چنین اقداماتی ناقض حاکمیت چین و امنیت این کشور و همچنین ضد قوانین بین‌المللی است.

اردیبهشت ماه سال جاری نیز سخنگوی ارتش چین اعلام کرد که آمریکا به طور مکرر اقدامات تحریک‌آمیزی برای ارسال سیگنال‌های اشتباه به نیرو‌های استقلال‌طلب تایوان انجام می‌دهد و عمدا صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان تضعیف می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار