مهدی طغیانی گفت: بانک ها با بلوک کردن بخشی از تسهیلات پرداختی نارضایتی ایجاد می‌کنند و اگر مجلس گزارشی دریافت کند اقدام خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اخبار منتشره شده پیرامون بلوکه کردن بخشی از تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها گفت: این امر غیر شرعی و غیر قانونی بوده و بانک‌ها حقی برای چنین کاری ندارند، بانک‌ها با این کار هزینه تسهیلات را برای مردم افزایش داده و نارضایتی ایجاد می‌کنند.

مهدی طغیانی در ادامه گفت: کاری که اساسا غیر قانونی وغیر شرعی بوده و اگر مجلس گزارشی این خصوص دریافت کند، مطابق با ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی خود اقدام خواهد کرد.

پیش‌تر تیرماه پارسال بانک مرکزی در بخشنامه‌ای خطاب به شبکه بانکی با اعلام اینکه بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها ممنوع است، یادآور ‌شد در صورتی که بانک ها قصد دارند معادل بخشی از مبلغ تسهیلات اعطایی را به صورت وثیقه نقدی و در قالب سپرده بپذیرند، باید سود علی‌الحساب به آن سپرده تعلق گیرد.

اواخر اسفند پارسال هم مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در یکی از شبکه‌های اجتماعی از ممنوعیت دوباره بلوکه کردن بخشی از تسهیلات بانکی توسط شبکه بانکی خبر داد.

مصطفی قمری وفا در صفحه شخصی خود نوشته بود: هر بانکی که به قوانین ابلاغ شده بی‌توجهی کند و آن را رعایت نکند به هیات انتظامی بانک مرکزی معرفی می‌شود و با ‏متخلفان برخورد خواهد شد.

از سوی دیگربر اساس ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

بر این اساس، کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده ‌روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهار نظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وزیر اقتصاد و صنعت را استیضاح کنید
۱۴:۱۴ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
نرخ بهره بانکی کشور خودمون برخلاف وعده وزیر اقتصاد بالا برده اند بین 21 تا 22 درصد.معلوم نیست وزیر اقتصاد به کدام وعده اش تا حالا عمل کرده؟تورم صعودی/ رشد نقدینگی صعودی/رشد پایه پولی صعودی/ دلار صعودی/بورس نزولی/ سرمایه مردم در بورس هم نزولی.
قیمت گذاری و واگذاری بلوک خودرو شده سریال 60 قسمتی.وزیر صنعت و بورس کالا هم میخواهند با خبرهای سفت کن شل کن سهامداران و مردم را سرکار بگذارند و قیمتها را بالا ببرند.خجالت نمیکشید سرمایه یک عده جوان و بازنشسته و زن و مرد را در بورس دارید نابود میکنید با وعده های سرخرمن.تازه سریال 40 قسمتی عرضه استقلال پرسپولیس هم میخاد تو بورس شروع شود.چرا سکوت کردید؟
اساسنامه صندوق پالایش و دارایکم هم تو هیئت دولت خاک میخورد تا دولت بعدی که بیاد بی لیاقتی یک عده مسئول بی کفایت که موقع انتخابات وعده دروغ به مردم دادند و سرمایه مردم را نابود کرده اند.وزیر اقتصاد(مسئول دارایکم) و وزیر نفت (مسئول پالایش)و دولت باید پاسخگوی اساسنامه پالایش و دارایکم باشند.دو سال است پول مردم را برداشتید سودی هم به مردم ندادید.یکسالش تو دولت قبل.یکسالش تو دولت جدید.چرا پیگیری نمیکنید؟آیا دفاع از حقوق میلیونها انسان ارزش ندارد؟
آیا دولت و و مجلس و وزیر اقتصاد و وزیر صنعت و رئیس سازمان بورس از شاخص 1450000 واحدی حمایت میکنند یا میخواهند شاخص بورس را تا 1360000 پایین ببرند و با پول مردم قلک کسری بودجه شرکتهای دولتی را پر کنند؟؟؟!!!!
چرا شما خبرنگاران از مشکلات مردم در بورس یک گزارش قاطع نمی دید؟چرا موضوع بورس را بایگانی کردید؟
آیا این مرام آزاداندیشی شماست؟حداقل یک سر به گروههای بورسی بزنید همه دارند فحش به مسئولان می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۰:۲۲ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
بانک ها روش ربوی بین المللی دونالد ترامپ را اجرا میکنند. نه قانون جاری مملت ما را.
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض
۲۱:۰۹ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
وام فوری و آسان کم بهره | وام 200 میلیون تومانی بانک ملت بدون ضامن/ 100 درصد باز هم دروغ بوده است به بانک ملت مراجعه می کنیم نمی دهد چرا؟
مسئولین بانک‌ها به علت عملکرد و رفتار دوگانه و پرداخت نکردن وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی باید در دادگاه محاکمه شوند.
آخرین اخبار