پیشگیری از آلزایمر در بزرگسالی با ورزش در دوران کودکی

محققان دریافتند که با ورزش در دوران کودکی می توان از آلزایمر در بزرگسالی پیشگیری کرد.

اولین تحقیق جهان بر روی بیش از ۱۲۰۰ نفر که به مدت بیش از ۳۰ سال مورد بررسی قرار گرفتند، نشان داد چگونه آمادگی جسمانی و چاقی جوانان بر شناخت در میانسالی تاثیر می‌گذارد.

بر اساس این تحقیق نتایج بهتر آزمون جسمانی با شناخت بهتر در آینده مرتبط و ممکن است در سال‌های بعد از زوال عقل محافظت کند. مهمتر از همه این نتایج تحت تاثیر توانایی تحصیلی، وضعیت اجتماعی اقتصادی در دوران کودکی و یا مصرف سیگار و الکل در میانسالی نیست.

این تحقیق پیشگامانه به رهبری دکتر جیمی تایت و میشل کالیسایا از مرکز سلامت پنسولا و دانشگاه موناش در ملبورن و همچنین محققان پروژه عوامل تعیین‌کننده سلامت بزرگسالان در دوران کودکی از موسسه تحقیقات پزشکی منزیس در دانشگاه تاسمانی استرالیا انجام شد.

این اولین تحقیق مهمی است که به بررسی رابطه بین میزان چاقی و آمادگی جسمانی در دوران کودکی و شناخت در میانسالی می‌پردازد؛ با این نظریه که سطوح فعالیت اولیه، آمادگی جسمانی و سلامت متابولیک ممکن است در برابر زوال عقل در سال‌های بالاتر محافظت ایجاد کند. بیش از ۱۲۰۰ شرکت‌کننده از سال ۱۹۸۵، زمانی که بین هفت تا ۱۵ سال سن داشتند، تا سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ پیگیری شدند.

در سال ۱۹۸۵، ۱۲۴۴ شرکت‌کننده هفت تا ۱۵ ساله در تحقیق استرالیایی عوامل تعیین‌کننده سلامت بزرگسالان در دوران کودکی از نظر آمادگی جسمانی (قلبی تنفسی، قدرت عضلانی، استقامت عضلانی و آنتروپومتری)، مطالعه علمی اندازه‌گیری‌ها و نسبت‌های بدن انسان (نسبت دور کمر به باسن) مورد ارزیابی قرار گرفتند.

این شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ (سن ۳۹ تا ۵۰ سال با میانگین سنی ۴۴ سال) با استفاده از یک‌سری آزمون‌های رایانه‌ای از لحاظ عملکرد شناختی پیگیری شدند.

محققان دریافتند کودکانی که دارای بالاترین سطح آمادگی قلبی تنفسی و عضلانی و همچنین میانگین نسبت دور کمر به باسن پایین‌تر بودند، در آزمون‌های سرعت پردازش و توجه در عملکرد شناختی جهانی نمرات میانسالی بالاتری داشتند.

از آنجایی که کاهش عملکرد شناختی می‌تواند از اوایل میانسالی شروع شود و شناخت پایین‌تر میانسالی با احتمال بیشتری برای ایجاد اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل در سنین بالاتر مرتبط است، دانشیار کالیسایا بیان می‌کند شناسایی عواملی که ممکن است از زوال شناختی در طول دوران سالخوردگی محافظت کند، در اوایل زندگی مهم است.

مهمتر از همه این تحقیق نشان می‌دهد راهبرد‌های محافظتی در برابر زوال شناختی آینده ممکن است لازم باشد از اوایل کودکی شروع شود تا مغز بتواند اندوخته کافی در برابر شرایط در حال پیشرفت مانند زوال عقل در زندگی سالمندی ایجاد کند.

این تحقیق توسط شورای تحقیقات ملی بهداشت و پزشکی و بنیاد قلب استرالیا تامین مالی شده است.یافته‌های این تحقیق به تازگی در مجله علوم و پزشکی در ورزش (Science and Medicine in Sport) منتشر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار