دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور گفت: ایران و روسیه منطقه آزاد مشترک تأسیس می‌کنند.

سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور امروز (یکشنبه ۲ مرداد ماه) در مراسم معارفه رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: به دنبال تأسیس منطقه آزاد مشترک با کشور‌های همسایه هستیم و توافقاتی با کشور روسیه در این زمینه به عمل آمده است تا در آینده منطقه آزاد مشترک را با این کشور تأسیس کنیم.

او همچنین افزود: در مذاکراتی که با نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه انجام شد؛ هر دو کشور بر راه اندازی کریدور شمال جنوب تأکید کردند.

اگرچه کشور روسیه در آستاراخان و از لوتوس امکان انتقال ترانزیت را دارد، ولی آن‌ها تعهداتی برای راه اندازی دارند و ما نیز تعهداتی برای احیای هر چه سریعتر این کریدور داریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور همچنین به محدودیت‌های زیرساختی اشاره کرد و گفت: اگر چنانچه هرچه سریعتر زیرساخت‌های کشور تکمیل نشود، کشور‌های دنیا منتظر ما نخواهند ماند و کریدور جدید ایجاد می‌کنند.

مانند کریدور جدیدی که کشور قزاقستان تشکیل داد و شرق و غرب جاده ابریشم را به خود اختصاص داد و از طریق اکتائو این کریدور را احیاء کرد.

سعید محمد به افزایش تعداد مناطق آزاد کشور به ۱۵ منطقه اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد انزلی از مناطق هشت گانه با سابقه، فعال و پرظرفیت کشور است که از چند وجه ارزشمند بوده و ظرفیت ملی محسوب می‌شود.

نخستین ویژگی ممتاز منطقه آزاد انزلی موقعیت قرارگیری در کریدور شمال جنوب برای ترانزیت کالا است که ظرفیت بزرگی برای کشور در حوزه تبادل کالا محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: در سنوات گذشته به تکمیل کریدور شمال جنوب پرداخته نشد.

این کریدور ۲ حلقه مفقوده در حد فاصل چابهار - زاهدان و رشت - کاسپین دارد که فعالیت در هر ۲ محدوده در حال انجام است و به زودی تکمیل خواهد شد.

شکوفایی اقتصادی منطقه آزاد انزلی حمایت ملی را می‌طلبد

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد انزلی نیز گفت: منطقه آزاد انزلی به جهت شرایط جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب انزلی از مناطق خاص کشور تلقی می‌شود.

عیسی فرهادی افزود: با همراهی مدیران استانی و سرمایه گذاران در‌های شکوفایی اقتصادی در منطقه آزاد انزلی باز شود که این امر حمایت ملی را می‌طلبد.

مراسم معارفه رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی

پیش از این و از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ علی اکبر اوسط مقدم این سمت را در منطقه آزاد انزلی برعهده داشت.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.