معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان گفت:حضور عنصر دانشگاهی شامل دانشجو و اساتید دانشگاه در جهاددانشگاهی، نقطه قوت پویایی آن است.

محمد ربانی جهاد دانشگاهی را یکی از رویش‌های مبارک انقلاب اسلامی که به‌عنوان نمادی از دانش، مجاهدت و تلاش خالصانه مطرح است، دانست و گفت: حضور عنصر دانشگاهی شامل دانشجو و اساتید دانشگاه در جهاددانشگاهی، نقطه قوت پویایی آن است.

وی افزود: با بررسی سیر تحول این نهاد و با توجه به فراز و نشیب‌های که در طول سالیان گذشته رخ‌داده، حاکی از این است که جهاددانشگاهی سعی کرده در عرصه‌های مختلف فعال باشد که در برخی حوزه‌ها موفق‌تر بوده است. برای مثال مجموعه رویان جهاد دانشگاهی سمبل فعالیت‌های این نهاد است که با خط‌شکنی و مرز شکنی علمی، عاملی برای تقویت روحیه اعتماد ملی و گردش دانشگاهی شد و ثابت کرد که با امکانات محدود می‌توان کار‌هایی هم‌تراز جهانی انجام داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان، ادامه داد: تلاش‌های علمی در جهاد دانشگاهی خوشبختانه صرفاً محدود به فعالیت‌های دانشگاهی و چاپ مقاله نشده و در عرصه زندگی و رفع مشکلات مردم وارد عمل شده است، برای مثال در زمینهٔ ناباروری این نهاد با موفقیت عمل کرده است.

وی تأکید کرد: در برخی حوزه‌های دیگر همچون مهندسی نیز جهاد دانشگاهی با درخشش خود توانسته پل ارتباطی با صنعت برقرار کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان در پاسخ به اینکه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در عرصه فرهنگی چطور ارزیابی می‌شود خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی در این راستا نیز قدم‌هایی برداشته و بالأخص در فعالیت‌های قرآنی عملکرد خوبی داشته است، اگرچه در این عرصه نیاز به فعالیت بیشتری دارد. جهاد دانشگاهی می‌تواند در عرصه فرهنگی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

ربانی در پاسخ به اینکه چطور این مهم قابل دستیابی است، افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب لزوم مرور ۴۰ سال گذشته انقلاب مطرح است و اینکه برای ۴۰ سال آینده با نگاه جدید باید وارد عرصه شویم. این موضوع برای نهاد‌های مختلف و نهادی مانند جهاد دانشگاهی که به‌عنوان رویش انقلاب مطرح است، باید مدنظر قرار گیرد. جهاد دانشگاهی با مرور دهه‌های گذشته انقلاب و بازآرایی عناصر وجودی مجموعه، برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های جدید فرهنگی باید همت بورزد.

وی ادامه داد: بهترین افرادی که می‌توانند در زمینه بازآفرینی کمک کنند، نسل‌های اولیه جهاد دانشگاهی و کسانی هستند که در شکل‌گیری این نهاد نقش داشتند و از تجارت این افراد می‌توان بهره گرفت. حفظ نگاه‌های آرمانی و ارزش‌هایی که در انقلاب اسلامی نقش داشته نیز از ضرورت‌ها است.


منبع:ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.