زینلیان گفت: فعالیت‌های معدن کامو و چوگان به واسطه یکسری اقدامات و مجوز‌ها و بر پایه شواهد و گزارش‌ها تاثیر منفی روی آب منطقه گذاشته است.

مهران زینلیان، به همراه رحمت الله فیروزی پور نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر در مجلس، فرماندار ویژه کاشا‌ن و دیگر مسوولان شهرستان در بازدید میدانی از وضعیت معادن کامو و چوگان و شنیدن اعتراضات و گلایه‌های مردم این مناطق گفت: این معدن در سال‌های اخیر محل مناقشه بوده است.

او با تاکید بر اینکه آب موضوع خط قرمز برای مدیریت استان و شهرستان است افزود: اگر چه در سال‌های کنونی معدن به واسطه یکسری اقدامات و مجوز‌ها فعالیت‌هایی را انجام داده است، اما بر پایه شواهد و گزارش‌ها تاثیر منفی روی آب منطقه گذاشته است.

به گفته او، بازدید نزدیک از وضعیت معدن کامو و چوگان انجام شد تا با مشورت دستگاه‌های تخصصی بهترین تصمیم به نفع مردم گرفته شود.
زینلیان افزود: تهدید آب پایدار خط قرمز همه مسئولان استان و شهرستان است.

مدتی است معدن سنگ آهن در منطقه کامو و چوگان و فعالیت آن موجب بروز نگرانی برای کشاورزان و عموم مردم آن منطقه و فعالان محیط زیستی شده است به نحوی که اعتراض اهالی منطقه کامو و چوگان به مقامات بالادستی رسید.

منطقه کامو و چوگان بستر نادرترین گونه‌های جانوری حیات وحش و گیاهان دارویی است که به زعم برخی افراد صاحبنظر عرصه ۵۰۰ هکتاری معدن موجب از بین رفتن اکثر این گونه‌های گیاهی شده و خسارت زیادی به اکوسیستم منطقه شده است.

مدیرعامل آبفای کاشان نیز در نامه‌ای اعلام کرده است آزمایشات چندین سال نشان می‌دهد که فعالیت معدن باعث افزایش غلظت فلزات سنگین به ویژه سرب شده است و در آخرین نمونه‌برداری بالاتر از حد مجاز بوده است و فعالیت بیشتر معدن کامو چوگان موجب افزایش بیش از حد غلظت فلزات سنگین می‌شود، این موضوع می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را وارد کند در حالی که مراتب به مراجع مربوطه اعلام شده است.

اعتراض‌ها تا به جایی رسید که محمدشریف زارعی فرماندار شهرستان کاشان پیش از این گفته بود: فعالیت معدن کامو بستگی به تصمیم شورای معادن استان اصفهان دارد.
فعالیت معدن در سال ۹۲ به صورت موقت متوقف شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار