دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت؛

از بازطراحی ۲۶ سهمیه کنکور تا اعلام آمادگی پژوهشگاه‌های ملی برای پذیرش دانشجو

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

دانشگاه ها در هفته ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در ادامه می خوانید.

۲۶ سهمیه کنکور باز طراحی خواهند شد

محمدحسین ساعی گفت: حدود ۲۶ نوع سهمیه برای ورود به دانشگاه داریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی به سرعت در حال بازطراحی آنها است.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، طی سال‌های گذشته هیچ کدام از سهمیه‌های کنکور منظم نشده بودند و همه آن‌ها که در ۴۰ سال گذشته به صورت اقتضایی تصویب شده بودند در فرایندی به صورت یکپارچه شکل خواهند گرفت.

او گفت: بخش مهمی از بازنگری سهمیه‌های کنکور مربوط به طبقات جامعه است که باید به خود فرد اختصاص یابد. یکی از ایده هایمان این است که دانش آموزان را بر اساس دهک‌ها دسته بندی کنیم و متناسب با آن‌ها سهم قبولی در دانشگاه‌ها را ایجاد کنیم.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای  انتخاب واحد در دوره تابستان سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ می توانند از امروز (شنبه) ۲۵ تیر تا سه‌شنبه ۲۸ تیر طبق جدول زمان بندی اعلام شده و بر اساس واحدهای دانشگاهی خود، به سامانه آموزشیار مراجعه کنند.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۹ و ۳۰ تیر به تمامی دانشجویان نوبت‌های قبل که موفق به انتخاب واحد نشده اند، اختصاص یافته است.

دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، احیا می شود نه تخریب!

مدیرکل طرح‌های عمرانی و پشتیبانی دانشگاه تهران به تشریح جزئیات عملیات مقاوم‌سازی ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران پرداخت و گفت: عملیات احیای ساختمان فرسوده دانشکده ادبیات، کاملاً بر اساس اصول علمی در حال انجام است.

رضا قاسمی در واکنش به آنچه که در برخی سایت‌های خبری تحت عنوان عملیات عمرانی بدون مجوز در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران نامیده شده است، گفت: در تمام دنیا موضوع مرمت میراث فرهنگی رایج است و روش‌های متفاوتی برای حفظ آثار فرهنگی وجود دارد. یکی از این روش‌ها، باززنده‌سازی و احیای آثار فرهنگی است.

وی درباره قدمت ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و ضرورت مقاوم‌سازی بنای این دانشکده، گفت: ساختمان این دانشکده از سال ۱۳۱۳ به بهره‌برداری رسیده و بنای آن به دلیل گذر زمان دچار فرسودگی شده است.

او گفت: کل بناهای واقع در پردیس مرکزی دانشگاه تهران به عنوان اثر ثبت شده فرهنگی شناخته می‌شوند؛ بنابراین وظیفه داریم فضاها و ساختارهای موجود را حفظ کنیم. البته رسالت حفظ بناهای ثبت شده فرهنگی، نافی مقاوم‌سازی آن ها نیست؛ چه این که عملیات مقاوم‌سازی در راستای همین رسالت و جلوگیری از تخریب و ویرانی آثار فرهنگی انجام می‌شود.

مدیرکل طرح‌های عمرانی و پشتیبانی دانشگاه تهران درباره جزئیات عملیات مقام‌سازی ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، گفت: پس از انجام محاسبات کامل، برای طراحی مدل مقاوم‌سازی این بنای ارزشمند فرهنگی اقدام شده است. بر اساس محاسبات، این ساختمان فرسوده است و باید مقاومت آن در برابر بحران‌های مختلف نظیر زلزله افزایش پیدا کند.

او گفت: ساختمان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز دچار فرسودگی ناشی از زمان بود که مقاوم‌سازی آن در سال ۱۳۹۶ پایان یافت. بنابراین ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دومین ساختمان در پردیس مرکزی دانشگاه تهران است که مقاوم‌سازی می‌شود.

قاسمی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با درک اهمیت موضوع بهسازی ساختمان‌های قدیمی، اقدام به تعریف و راهبری «طرح مقاوم‌سازی ساختمان‌های مراکز آموزش عالی» کرده و با تخصیص اعتبار جهت مقاوم‌سازی ساختمان‌های اولویت‌دار, دانشگاه‌ها و مراکز تابعه خود را در این زمینه هدایت و حمایت کرده است.

پروژه های دلبخواهی نمی توانند نیاز کشور را رفع کنند

محسن جهانشاهی گفت: اگر پروژه ای به صورت دلبخواهی نوشته شود، شاید تبدیل به مقاله شود؛ اما نمی تواند مشکلات صنایع را حل کند.

او گفت: اختصاص گرنت و پژوهانه فناوری به استادان باعث می شود تا استادان با دریافت حقوق گروهی را با دانشجویان تشکیل دهند و سپس به حل مسائل جامعه اقدام کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: در گذشته گرنت پژوهشی داشتیم؛ یعنی استادان با دریافت پول کار پژوهشی انجام می دادند و در پایان مقاله و کتاب چاپ می کردند و کسی از آن ها انتظار ثبت اختراع و نمونه تولیدی محصول را نداشت.

پژوهشگاه‌های ملی برای پذیرش دانشجو اعلام آمادگی کردند

علی خیرالدین در مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور که در محل پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد، به ارائه سخنانی پیرامون تقویت جایگاه و نقش پژوهشگاه‌ها  در توسعه و تجاری‌سازی فناوری و حل مشکلات و چالش‌های کشور پرداخت.

وی با اشاره به راهبردهای معاونت فناوری و نوآوری در جهت تقویت این جایگاه گفت: ما در ۵ بخش توسعه، تکمیل و تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور، تجاری‌سازی فناوری و اشتغال‌آفرینی دانش‌بنیان، آموزش و ترویج کارآفرینی و فرهنگ دانش‌بنیانی در کشور، طراحی، تدوین و پایش نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی و ماموریت‌گرایی و هدایت ظرفیت‌های فناورانه در جهت حل مسائل کلان کشور راهبردهای خود را ارائه کرده‌ایم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: تشویق و تسهیل ایجاد مراکز کارآفرینی و نوآوری، مراکز رشد، پردیس‌های فناوری و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و حمایت از ایجاد قطب‌های فناوری و نوآوری در پژوهشگاه‌ها از جمله برنامه‌های ما در جهت توسعه، تکمیل و تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور است.

 وی با اشاره به سیر تکاملی زیست‌بوم فناوری و نوآوری در پژوهشگاه‌ها، افزود: در گام اول با ایجاد مراکز نوآوری باید به این چرخه ورود کرد و سپس در گام‌های بعدی با ایجاد مراکز رشد واحدهای فناور و در نهایت ایجاد قطب‌های فناوری و نوآوری زنجیره زیست بوم فناوری و نوآوری تکمیل شود.

در این نشست دکتر علی باقر طاهری‌نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور از اعلام آمادگی پژوهشگاه‌های ملی برای پذیرش دانشجوی بورسیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا خبر داد.

 سپس دکتر نکومنش، رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران به معرفی ماموریت‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این پژوهشگاه پرداخت.

وی با اشاره به روند افزایشی طرح‌های فناور در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: این پژوهشگاه با توجه به ظرفیت موجود در جهت توسعه فناوری گام‌های بزرگی برداشته و بنابر اعلام ISC در آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی ایران در بین پنج پژوهشگاه برتر کشور قرار گرفته است.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: با ایجاد کانون‌های تحقیقاتی پلیمرهای مهندسی و غشاء و تشکیل هسته چاپ سه‌بعدی در زمینه هم‌افزایی و تحقیقات متمرکز  فعالیت‌های چشمگیری داشته‌ایم.

در بخش پایانی این نشست دکتر شعبانی، رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی به ارائه سخنانی پیرامون تحول و بازنگری در ماموریت پژوهشگاه‌ها با هدف اثربخشی نتایج پژوهش در جامعه پرداخت.

دکتر خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم  و روسای پژوهشگاه‌های ملی کشور پس از این نشست از مرکز تجاری‌سازی و نوآوری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بازدید کردند.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار