مدیرکل زنان و امور خانواده استانداری قزوین گفت: در سه ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه پارسال، ازدواج و ولادت در استان روند نزولی داشته و جایگاه استان قزوین از میانگین کشوری هم پایین‌تر است.

علیخانی مدیرکل زنان و امور خانواده استانداری قزوین در نشست قرارگاه جمعیت استان قزوین گفت: پس از تذکرات رهبر انقلاب، موضوع افزایش و جوانی جمعیت در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت و اگر تا چند سال آینده فکری به حال جمعیت کشور نکنیم، قطعا روند پیری جمعیت در کشور آغاز می‌شود.

علیخانی اعلام کرد: کمتر از ۶ سال آینده پنجره افزایش جمعیت در کشور بسته می‌شود.

به گفته مدیرکل زنان و امور خانواده استانداری قزوین، سال گذشته نرخ رشد جمعیت هفت دهم درصد بوده است که شاخص نزولی است و روند سالخوردگی جمعیت با روند پیش رو در سال ۲۰۴۵ سی درصد بالای ۶۰ سال خواهند بود و بعد از ۲۰۸۰ بیش از ۸۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال می‌شوند و جمعیت کشور به نصف کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: استان گیلان بیشترین نرخ روند سالخوردگی در کشور را داراست و وضعیت استان قزوین هم مطلوب نیست.

علیخانی ادامه داد: کشور‌های همسایه با نرخ رشد جمعیت بسیار خوبی روبه رو هستند این در حالی است که در کشور شاهد روند نزولی افزایش جمعیت هستیم.

مدیرکل زنان و امور خانواده استانداری قزوین افزود: ۲۱ عامل بر روند کاهش جمعیت در کشور اثرگذار هستند که میزان ناباروری و سقط جنین با بالاترین نرخ، در صدر عوامل کاهش جمعیت در کشور محسوب می‌شوند.

وی گفت: آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که سال گذشته ۳۷۰ هزار مورد سقط جنین ثبت شده است که شامل سقط‌های خودبه خودی و جنایی می‌شوند.

علیخانی افزود: قانون جوانی جمعیت که از سال گذشته ابلاغ شده است باید به صورت جامع و کامل از سوی تمامی دستگاه‌های دولتی اجرا شود.

مدیرکل زنان و امور خانواده استانداری قزوین گفت: دستگاه‌های اجرایی همچنین باید بر روی موضوع فرهنگسازی و تغییر نگرش برای فرزندآوری اقدام بر اساس قانوت ابلاغ شده عمل کنند.

علیخانی اعلام کرد: ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانونی جوانی جمعیت پیش بینی شده است.

اعلایی  استاندار قزوین هم در این نشست گفت: اختصاص خوابگاه‌های متاهلی برای افزایش ازدواج و جمعیت از مهمترین ابزار‌های موجود برای اجرای قانون جوانی جمعیت است که باید این کار با جدیت در دستور کار دانشگاه‌های استان قرار گیرد.

اعلایی ادامه داد: با احداث خوابگاه‌های متاهلی ۳۵ متری در دانشگاه‌های مادر استان می‌توان گام‌هایی را برای افزایش میزان ازدواج و جمعیت برداشت.

وی افزود: با اختصاص زمین از اداره کل راه و شهرسازی و ۹۰ میلیارد تومان می‌توان برای ۳۰۰ دانشجوی متاهل استان خوابگاه متاهلی ساخت و تحویل آن‌ها داد. این خوابگاه‌ها نباید بیشتر از ۵۰ متر باشند چرا که در برخی موارد مدیران و معاونان دستگاه‌های اجرایی از قانون خوابگاه‌های متاهلی سوء استفاده می‌کنند.

هاشمی مدیرکل راه و شهرسازی استان هم بیان کرد: پس از تولد فرزند سوم خانواده‌ها باید از امکانات دولتی برای مسکن استفاده کنند و در طرح نهضت ملی مسکن این امکان برای ثبت نام خانواده‌ها در استان قزوین فراهم شده است.

وی اعلام کرد: همچنین بر اساس قانون باید ۲۰۰ متر زمین در روستا یا شهر‌های کمتر از ۵ هزار نفر جمعیت فقط برای یک بار با فروش اقساطی به این خانواده‌ها اعطا شود که آئین نامه این قانون هنوز ابلاغ نشده است و ۸۳۶ نفر در سامانه برای دریافت این زمین‌ها ثبت نام کرده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: باید خوابگاه دانشجویی به دانشجویان و طلاب متاهل از محل املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی اختصاص یابد که سه مرکز در قزوین برای این کار در نظر گرفته شده است.

نماینده شورای عالی بانک‌ها هم اعلام کرد: از ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهم استان قزوین برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، کمتر از ۵ میلیارد تومان و از مجموع درخواست‌های دریافت وام ازدواج، بیش از ۴ هزار فقره معادل فقط ۸۰ درصد از درخواست‌های ثبت شده، پرداخت شده است.

وی گفت: همچنین ۴ هزار و ۹۹۲ فقره وام فرزند آوری توسط بانک‌های استان پرداخت شده است و با توجه به اینکه بسیاری از مردم اطلاعی از پرداخت تسهیلات فرزندآوری ندارند، بروشور‌هایی برای اعطای وام فرزندآوری برای اطلاع رسانی صحیح در زمینه پرداخت تسهیلات، طراحی و به زوجین تقدیم می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار