خراسان رضوی با ۲۸۹ هکتار کشت هیدروپونیک، رتبه دوم کشور را در زمینه کشت و کار در بستر آب دارد.

علی جعفری سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:  نیاز نداشتن به خاک و در نتیجه بی نیازی به شخم و آبیاری، حذف استفاده از آفت کش‌ها و سموم که هزینه تمام شده تولید را افزایش داده و خاک را آلوده می‌کند، حذف علف هرز، کاهش مصرف آب به خصوص در مناطقی که با کم آبی مواجه هستند و افزایش ارزش غذایی محصولات هیدروپونیک نسبت به روش سنتی از جمله فواید این شیوه کشت است.

او افزود: سطح گلخانه‌های صنعتی هیدروپونیک استان حدود ۲۸۹ هکتار  و مساحت کل گلخانه‌های استان تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۶۷۲ هکتار بوده است که هزار و ۶۵۲ بهره‌بردار در این سطح به  تولید اشتغال دارند.

سرپرست مدریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد:  میزان اشتغال در بخش گلخانه‌ها به صورت مستقیم سه هزار و ۸۸۰ نفر و باغ‌های دارای سایبان ۳۷۰ نفر و حدود ۶ هزار و ۷۴۵ نفر به صورت غیرمستقیم و فصلی است.

 جعفری بیان کرد: این استان از نظر سطح زیر کشت گلخانه رتبه ۱۲ را در بین استان‌های کشور دارد و میزان تولید محصولات گلخانه‌ای آن ۶۸ هزار تن است.  سبزی و صیفی، گیاهان دارویی، توت فرنگی، محصولات باغی گلخانه‌ای بخشی از این محصولات گلخانه ای است.

او تصریح کرد: تا کنون ۲۸۳ طرح با تسهیلاتی معادل هزار میلیارد تومان با مساحت حدود ۲۱۰ هکتار در استان به بانک معرفی شده و در انتظار تأمین تسهیلات است‌،همچنین‌ امسال علاوه بر توسعه سطح گلخانه‌ها و به خصوص گلخانه‌های کوچک مقیاس، به صورت ویژه احیا و فعالیت مجدد واحد‌های غیرفعال و نیز ارتقای سلامت محصولات گلخانه‌ای و تولید محصولات گواهی شده در گلخانه‌ها در دستور کار این سازمان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.