استاندار اوش قرقیزستان در نشستی با فعالان اقتصادی خراسان رضوی بر افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری میان دو استان تاکید کرد.

استاندار اوش قرقیزستان در دیدار با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بخش خصوصی خراسان رضوی ضمن تشکر از مهمان نوازی طرف ایرانی گفت: در طول سفر شاهد پویایی و رشد صنعتگران و حمایت مردم و دولت از یکدیگر بودم و از طریق آشنایی با توان مندی‌های شما متوجه شدم که واقعیت با آنچه شنیده ام بسیار متفاوت است.

ضیالدین جمال الدین اف ارتقا و رشد صنعتی و کارآفرینی استان را قابل تقدیر عنوان کرد و گفت: می‌دانیم رشد سریع اقتصادی بدون سرمایه گذاری خارجی بسیار سخت خواهد بود، برای همین توسط رئیس جمهور و نخست وزیر قرقیزستان اقدامات زیادی برای رشد سرمایه گذاری در حال انجام است.

استاندار اوش قرقیزستان با اذعان به مشکلات موجود گفت: به مسئولان ایرانی هم گفتم که فقط برای بازدید نیامده ام و تصمیم خیلی جدی برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران داریم.

وی با اشاره به سمینار فرصت‌های سرمایه گذاری که دوم ژوئن هر سال در قرقیزستان برگزار می‌شود از تجار و بخش خصوصی و دولتی ایران خواست تا با شرکت در این سمینار، کارگروهی با حضور سازمان‌های ذی ربط قرقیزستان برای رفع موانع توسعه مناسبات اقتصادی تشکیل دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نيز در این دیدار گفت: بعد از استقلال قرقیزستان، شاهد مترقی‌ترین قوانین اقتصادی، سرمایه گذاری، تجاری و مالیاتی در قرقیزستان در مقایسه با دیگر کشور‌های آسیای میانه هستیم.

او افزود: بر اساس آن چه ما می‌دانیم وجود بیش از۴۰ هزار رود و رودخانه به طول۱۵۰ هزار کیلومتر در کشور قرقیزستان و منابع آبی زیاد، این کشور را به کشور چشمه سار‌های آسیای میانه تبدیل کرده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به توان مندی‌های خراسان رضوی در صنعت کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی و ماشین سازی خطوط تولید گفت: ۸۷ درصد صادرات ایران به قرقیزستان از مبادی خراسان رضوی عملی می‌شود و ۷۰ درصد واردات قرقیزستان به ایران نیز از استان ما انجام می‌شود.

شافعی با اشاره به سرمایه گذاری بیش از ۳۰ شرکت ایرانی در منطقه آزاد اقتصادی بیشکک بیان کرد: از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ هر سال میزان مبادلات اقتصادی با قرقیزستان کاهش داشته است که باید بعد از یافتن دلیل آن در پی رفع این مشکل باشیم.

او با اشاره به قوانین موجود در قرقیزستان گفت: در قرقیزستان قوانین خوبی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد در اجرای آن مشکلاتی وجود دارد و اجرا نشدن دقیق آن‌ها بر مناسبات اقتصادی اثرگذار است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اعلام آمادگی برای برقراری مجدد خط پروازی گفت: برای حمل و نقل ریلی نیز آماده عقد قرارداد دو جانبه برای تامین واگن و رفع کمبود‌ها هستیم.

شافعی، توسعه گردشگری، توریسم درمانی و صدور خدمات فنی و مهندسی را از دیگر امتیازات خراسان رضوی ذکر کرد و به طرف قرقیزی پیشنهاد داد تا با تشکیل نهادی دو طرفه روی رفع موانع کار کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.