حسام سبحانی، مدیر نشر میچکا گفت: تاثیر مروجان کتابخوانی در حوزه نشر به دو دسته کمی و کیفی برمیگردد. در حوزه کمی تاثیر ترویج کتابخوانی بر روی تعداد مخاطبان است و در حوزه کیفی هم این مروجین کودکان را به کتابخوانی تشویق میکنند. در نهایت هم مخاطبان و هم نشر کتاب ارتقا پیدا میکنند.
به گفته سبحانی، مروجین کتابخوانی در حوزههای نشر میتوانند به نشر کمک کنند. مروجین کسانی هستند که به کتابهای بازار تسلط دارند و کمبودها و نیازهای کودکان را میشناسند. این مخاطبشناسی فقط در تهران نیست و در تمام کشور فعالیت دارند.
او گفت: ما متوجه شدیم که اگر هر نشری بتواند مختصات خود را در زمینه مروجین پیدا کند، استراتژی حوزه نشر خود را تعیین میکند. به عنوان مثال، در نشر خود فکر میکردیم که تولید کتابهای تکی به صرفه نیست. درحالی که این کتابها فروش قوی داشتهاند.
برنامه «کتاببان» از سال ۱۳۹۸ کار خود را با محوریت ترویج کتابخوانی آغاز کرده و موضوعاتی که تابهحال در این زمینه پخش شده میتوان به جلب توجه خیرین برای ترویج کتاب، ضرورت آموزش مستمر برای کتابداران روستایی، ویژگیهای ترویجگر ممتاز، ترویج خواندن با محوریت ادبیات کلاسیک، چگونه ذهن کودکان را با کتابخوانی نهادینه کنیم، چگونه میتوان از طریق فضای مجازی به ترویج کتابخوانی کمک کنیم. کدام راه برای ترویج کتابخوانی غلط است راه درست ترویج کتابخوانی در فضای مجازی چیست. راههای پرورش خلاقیت در مخاطبین، چگونه فناوری نوین را در خدمت ترویج کتابخوانی قرار دهیم، اشاره کرد.