ربیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کاشان گفت: بخش‌هایی از کارخانه شماره یک ریسندگی و بافندگی شهرستان کاشان شامل سردر، دودکش‌ها و دفتر اداری در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسید.

احمد دانایی‌نیا در گفتگو با خبرنگاران گفت: کارخانه شماره یک ریسندگی و بافندگی کاشان ۱۷ آذر سال ۱۳۱۳ به همت چند نفر از بازرگانان خوشنام و در راس آنان زنده‌یاد حسن تفضلی پدر صنعت نساجی ایران با سرمایه اولیه ۲۲۵ هزار تومان به منظور تاسیس کارخانجات ریسندگی و بافندگی، رنگرزی، چاپ، تکمیل و تولید برق تأسیس شد.

وی با بیان اینکه نخستین واحد تولید این شرکت در اردیبهشت ۱۳۱۵ مشتمل بر ۱۶ دستگاه رینگ ۴۰۰ دوکی و در مجموع به ظرفیت ۶ هزار و ۴۰۰ دوک ریسندگی بهره‌برداری شد، اظهار داشت: پس از آن با گسترش شرکت، دیزل‌خانه آن سال ۱۳۲۷ بر پایه پیمان منعقده با وزارت کشور سال‌ها، مامور به تامین برق عمومی، خانگی و صنعتی کاشان شد.

رییس اداره میراث فرهنگی کاشان خاطر نشان کرد: به دلیل کاربری، از ابتدا تاکنون این شرکت به نام کارخانه ریسندگی و بافندگی مشهور است، شهروندان قدیمی که با این کارخانه خاطره دارند از آن به عنوان کارخانه ارباب تفضلی (مالک و بنیانگذار کارخانه) نیز نام می‌برند.

وی دفتر کار ارباب تفضلی را یادآور معماری ناب ایرانی دانست و افزود: از این مجموعه، امروز تنها هشتی ورودی و بخشی از اتاق‌های جنب آن، ورودی کارخانه و دودکش‌های آن باقی مانده که امیدواریم خانواده زنده‌یاد تفضلی، موزه‌ای در خور و شان وی، تاسیس کنند.

دانایی‌نیا یادآور شد: دودکش‌های کارخانه آجری و در تاج دارای تزیینات زیبای آجرکاری است که مناره‌های دوران میانه اسلامی را در ذهن تداعی می‌کند.

به گفته وی از جمله ویژگی‌های خاص اثر در میان کارخانه‌های مشابه همزمان، تلفیق معماری نئوکلاسیک و معماری سنتی ایرانی در ساختمان کارخانه است که در مجموع بخشی از هویت شهری و خاطره جمعی کاشانی‌ها را تشکیل می‌دهند.
ثبت آب‌انبار زیارت راوند در فهرست آثار ملی
دانایی‌نیا همچنین از ثبت آب‌انبار تاریخی زیارت راوند نیز خبر داد و گفت: تاکنون ۲۹ آب‌انبار تاریخی در این شهرستان در اثر‌های ملی کشور به ثبت رسیده است.

ربیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان افزود: این آب‌انبار در جوار بقعه متبرکه، ولی ابن‌موسی‌الکاظم (ع) قرار دارد و به احتمال در قالب یک مجموعه تاریخی بوده است.

وی ادامه داد: آب‌انبار تاریخی زیارت راوند مانند سایر آب‌انبار‌ها دارای اجزای سر در، راه پله (راچینه)، پاشیر، مخزن و بادگیر است که در سال‌های گذشته بادگیر آن تخریب شده است.

به گفته وی ۹ پرونده ثبتی دیگر شامل تپه تاریخی قلعه روستای "الزگ" جوشقان قالی متعلق به دوران اشکانی و ساسانی، چهار صفه عارف باقری در منطقه فین بزرگ، خانه تاریخی جهان‌آرایی، حمام "کوچه خورد"، خانه تاریخی قرائتی متعلق به اوایل دوران پهلوی، حمام تاریخی محله "سرده کامو"، حمام تاریخی روستای قهرود متعلق به اواخر دوران قاجار و همچنین مسجد جامع روستان ورکان متعلق به دوران ایلخانیان نیز بررسی و مورد تصویب اعضای شورای ثبت آثار ملی استان قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.