تاثیر رویکرد گام به گام در درمان یک نوع بیماری چشمی ناشی از دیابت

محققان می‌گویند رویکردی گام به گام می‌تواند بهترین شیوه در درمان یک نوع بیماری چشمی ناشی از دیابت باشد.

طبق تحقیقاتی جدید که نتایج آن در یک مجله آمریکایی به چاپ رسیده است، یک داروی متفرقه که برای بیماری «ادم ماکولا» (ورم لکه زرد شبکیه چشم) ناشی از دیابت به کار می‌رود، ممکن است در مراحل اولیه این بیماری، به اندازه درمان‌های جایگزین گران قیمت موثر باشد؛ مسئله‌ای که می‌تواند به شکلی بالقوه هزینه‌های ناشی از درمان را کاهش دهد.

این بیماری بینایی (ادم ماکولای دیابتی) یک نوع عارضه شایع ناشی از دیابت کنترل نشده است که می‌تواند به عروق خونی در پشت کره چشم آسیب زده و سبب ورم در میانه شبکیه چشم شود.

این بیماری همچنین می‌تواند سبب تاری دید و حتی از دست رفتن بیماری شود. تجمع مایع معمولا با گروهی از دارو‌ها که به نام «دارو‌های ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی» (VEGF) که به شکل مستقیم به داخل شبکیه چشم تزریق می‌شوند، تحت درمان قرار می‌گیرند.

حال یک پژوهش جدید می‌گوید رویکرد پلکانی برای درمان این بیماری (به طوری که در ابتدا یک درمان ارزانتر مورد آزمایش قرار گیرد) ممکن است برای بیماران از عجله کردن در مصرف دارو‌های گران قیمت در مراحل اولیه بیماری، موثرتر باشد.

این پژوهش در تاریخ ۱۴ ژوئیه در «ژورنال پزشکی نیوانگلند» که از سوی انجمن پزشکی ماساچوست آمریکا منتشر می‌شود، به چاپ رسید. این پژوهش نشان می‌دهد «دارو‌های ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی» مانند داروی «افلیبرسپت» که با نام تجاری «Eylea» به فروش می‌رسد و یا داروی «بواسیزامب» که با نام تجاری «Avastin» در بازار است، بینایی را در افرادی که به بیماری «ادم ماکولای دیابتی» مبتلا هستند، بهبود می‌بخشد. داروی «Eylea» به تایید سازمان غذا و داروی امریکا نیز رسیده و نتایج بهتری را به طور میانگین نیز از خود نشان داده است؛ اما استفاده از داروی «Avastin» هزینه کمتری دارد و به همین خاطر نیز، برخی بیمه گران آمریکایی به دنبال استفاده از آن به عنوان نخستین درمان بیماری «ادم ماکولای دیابتی» هستند.

گفتنی است بیماری «ادم ماکولای دیابتی» (diabetic macular edema) یکی از عوارض بیماری دیابت به حساب می‌آید که افراد مبتلا به دیابت نوع یک یا دو ممکن است دچار آن شوند. ادم ماکولای دیابتی زمانی ایجاد می‌شود که مایع اضافی در ماکولای چشم تجمع یابد و همین سبب اختلال در فرایند بینایی می‌شود.

منبع: پایگاه مجله U.S. News & World Report

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار