مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با وجود کاهش سطح زیر کشت کلزا، برداشت این محصول در استان طی سال زراعی جاری افزایش قابل توجهی داشته است.

حسن جلیلوند گفت: سطح زیر کشت کلزا در استان قزوین طی سال زراعی جاری ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار بود که از این میزان تاکنون چهار هزار و ۶۸۰ تن محصول به شکل تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

 این در حالی است که سال زراعی گذشته، سطح زیر کشت این محصول به چهار هزار و ۲۰۰ هکتار می‌رسید، اما میزان برداشت و خرید حدود چهار هزار و ۷۰۰ تن بود.

وی با اشاره به رشد ۵۰۰ کیلوگرمی برداشت کلزا از هر هکتار در مزارع زیر کشت این محصول در استان، گفت: متوسط برداشت کلزا در مزارع این محصول در استان قزوین در سال زراعی جاری ۱.۷ تن در هر هکتار رسیده که این رقم در سال زراعی قبل ۱.۲ تن بوده است.

 شرایط جوی مساعد و بارندگی‌های مناسب در اردیبهشت و اوایل خرداد و همچنین مدیریت و برنامه ریزی مناسب در حوزه کاشت، داشت و برداشت از جمله عوامل مهم رشد تولید کلزا و بهره وری به دست آمده در مزارع این محصول بوده است.

 کشت کلزا با توجه به نیاز مبرم کشور به روغن خوراکی در جهت حفظ امنیت غذایی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دولت هرساله این محصول استراتژیک را به شکل تضمینی از کشاورزان خریداری می‌کند.

بیش از هزار و ۲۰۰ بهره بردار بخش کشاورزی در زمینه کشت کلزا در استان قزوین فعالیت دارند.

بیشترین ارقام کشت شده کلزا در مزارع استان قزوین از ارقام هیبریدی (آلمانی و فرانسوی) بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.