این روز‌ها که دوباره بر تزریق دز چهارم واکسن کرونا تاکید می‌شود، اینکه در دز چهارم چه واکسنی تزریق کنیم به سوال برخی افراد تبدیل شده است.

دکتر سیاوش وزیری گفت: واکسن‌های غیر فعال شده ویروسی برای استفاده در دز چهارم (یادآور) ضعیف و ناکارآمد هستند، اما واکسن‌هایی که با اجزای پروتئینی بازترکیب هستند، توانایی تقویت تمامی پلتفرم‌ها را دارند.

وزیری گفت: چنانچه افراد سه دز اول را واکسن آسترازنیکا زده‌اند، برای دز چهارم واکسن پاستوکوک پلاس، رازی، اسپایکوژن و آسترازنیکا پیشنهاد می‌شود. همچنین اگر افراد سه دز اول را سینوفارم زده اند، بهتر است برای دز چهارم واکسن پاستوکوک پلاس، اسپایکوژن، رازی، آسترازنیکا و سینوفارم بزنند.

به گفته وزیری، افرادی که سه دز اول را واکسن برکت زده‌اند،  از واکسن‌های پاستوکوک پلاس، رازی، اسپایکوژن، برکت و آسترازنیکا استفاده کنند. واکسن‌های رازی، اسپایکوژن و پاستوکوک هم برای افرادی که سه دز اول را پاستوکوک زده اند، پیشنهاد می‌شود. چنانچه افراد دو دز اول را سینوفارم و دز سوم را پاستوکوک پلاس زده اند، برای دز چهارم واکسن اسپایکوژن، رازی و پاستوکوک پیشنهاد می‌شود.

وزیری گفت: همچنین اگر شخصی دو دز اول را سینوفارم و دز سوم را آسترازنیکا زده، بهتر است دز چهارم از واکسن‌های رازی، اسپایکوژن، پاستوکوک و آسترازنیکا استفاده کند.  افرادی که دو دز اول را آسترازنیکا یا اسپوتنیک و دز سوم را پاستوکوک پلاس زده اند، برای دز چهارم از واکسن‌های اسپایکوژن، رازی و پاستوکوک استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.