رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: واکسنی که تاریخ انقضای آن گذشته باشد به هیچ عنوان قابلیت مصرف ندارد.

زهرایی گفت: تاریخ انقضای واکسن یکی از ملاک های عملکرد آن در سیستم بهداشتی و درمانی کشور است و سازمان غذا و دارو بر اساس مستندات درج شده بر روی ویال های واکسن مجوز مصرف در کشور را خواهد داد. تولید کننده مستندات واکسن تولیدی را بر اساس شماره سریال واکسن ارائه و تاریخ های انقضا بر روی لیبل درج می شود.

او گفت:واکسن هایی که در مراکز مورد استفاده قرار می گیرد تاریخ انقضای آن در سامانه به ثبت رسیده است. واکسن مانند سایر فرآورده های دارویی دارای تاریخ تولید و انقضا است . واکسنی که تاریخ انقضای آن گذشته باشد به هیچ عنوان قابلیت مصرف ندارد.

به گفته رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، واکسن‌های آسترازنکا تا دیروز تاریخ مصرف داشتند و طبیعتا بعد از این تاریخ واکسن‌ها جمع‌آوری شدند.

زهرایی گفت: واکسن تاریخ انقضا دارد و باید همه این مسائل را رصد کرد. ۳۵ میلیون دز واکسن در کشور وجود دارد و نیازی به واردات واکسن نداریم، لذا وقفه ای برای تزریق واکسن نباید ایجاد شود.در آمریکا ۳۴۵مورد مرگ و بیش از ۱۰۴ هزار ابتلا در روز گذشته گزارش شده است. ما روزهای تلخی را پشت سر گذاشته ایم، نباید به آن روزها برگردیم.

او گفت: واکسن آسترازنکا تا دیروز معتبر و قابل استفاده بود. مطالعات بالینی واکسن ها ادامه دارد و هر ماه تست ها را انجام می دهیم و نتایج را اعلام می کنیم. موسسه پاستور نیز مستندات را بررسی و اعلام می کند.

به گفته رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، روند واکسیناسیون بهتر شده و روزانه ۱۵٠ هزار نفر جهت تزریق واکسن مراجعه می کنند، اما این سرعت واکسیناسیون برای پیشگیری از موج جدید کافی نیست ، باید میزان مشارکت مردم بیشتر شود.

او گفت: درحال حاضر ۶۴/۵میلیون نفر نوبت اول را دریافت کرده اند اما  هنوز ۱۳/۵ میلیون نفر نوبت اول واکسن را دریافت نکرده اند. تمام واکسن های داخلی موثر است و توصیه می شود تا مردم نسبت به تزریق دز یاد آور اقدام کنند.

اسحاقی مدیر موسسه واکسن و سرم سازی رازی در ادامه برنامه گفت: واکسن رازی نوترکیب و پروتئینی است، این واکسن ایمنی سلولی را تحریک می کند. واکسن رازی دوز استنشاقی هم  نیز دارد و برای شرایط  کنونی مناسب است. 

او گفت: از واکسن رازی به عنوان دوز بوستر پنج میلیون دوز تحویل وزارت بهداشت شده است.  بنا بر درخواستی که صورت گرفت ۳/۵ میلیون دوز دیگر نیز تولید شده است.  

مدیر موسسه واکسن و سرم سازی رازی گفت: کرونا سبب ۳۰ سال جهش علمی در زمینه های مختلف و به ویژه تولید واکسن شده است، ایران سابقه صد ساله در خصوص تولید واکسن دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار