
حمید باقری در نشست خبری با اصحاب رسانه به نقش پست در رویداد تجارت الکترونیک، پرداخت وگفت: یکی از شاخصهای توسعه یافتگی کشورها سرانه مرسولات حوزه ارتباطات و تعداد مرسولاتی که هر نفر در سال از پست دریافت یا ارائه میکند و هدف ما ارتقاء جایگاه سرانه مرسولات در استان اصفهان و کشور است و همچنین بتوانیم از کسب و کارها و استارتآپها حمایت کنیم و به این دلیل پست در تجارت الکترونیک ورود پیدا کرد.
هر چه دنیای دیجیتال پیشرفت کند نه تنها سرانه مرسولات کاهش پیدا نمیکند بلکه سرانه مرسولات به دلیل استفاده آنلاین افزایش پیدا میکند و این تجربه را در کشورهای صنعتی و پیشرفته شاهد هستیم.
به گفته او اگر کسب و کارهای فیزیکی در دنیای مجازی ورود پیدا نکنند، به طور یقین در آینده رو به افول خواهند رفت، آنها چارهای جز ورود به عرصه خرید و فروش مجازی ندارند و بسیاری از کسب و کارها و استارتآپها در این زمینه به دلایل مختلف از جمله عدم داشتن شبکه توزیع مناسب و عدم سرمایه کافی موفق نبودهاند.
در اینجا نقش پست با توجه به تحولی که در خود در قالب دیجیتال ایجاد کرده، زیرساختها و ظرفیتهای خود را در اختیارکسب و کارها و استارتآپها قرار داد به این صورت که با داشتن نیروی انسانی متخصص و متعهد و اینکه تنها شرکتی هستیم که به صورت دولتی توزیع مویرگی در کل کشور داریم و به عبارتی پوشش جمعیتی و مساحتی در کل کشور داریم و به ازای ۶۵۵۶ نفر جمعیت در استان یک واحد پستی و به ازای ۱۱۸ کیلومتر مربع یک واحد پستی در نظر گرفته شده است.
باقری میگوید: علاوه بر سامانهها و نرمافزارهایی که به صورت شبکهای متصل هستند در بخش قبول، رهسپاری و توزیع به همین شکل هستند و در توزیع تمامی موزعین مجهز به همراه نامهرسان که همه عملیات و فرایندهای توزیع انجام میشود و به صورت آنلاین دیتاها ارسال میشوند.
او میگوید: تمامی موزعین مجهز به دستگاه امپوز هستند، هر گونه دریافتی وجه نقد درب منازل از طریق دستگاه انجام میشود که یکی از زیرساختهایی است که در حوزه شبکه آیتی فراهم شده است.
اصفهان دومین هاب کشور بعد از تهران است و ظرفیت بالایی در جابجایی مرسولات دارد و در حال حاضر ظرفیت سیستم حمل و نقل استان اصفهان این گونه است که به طور مستقیم به غیر از ۴ استان کشور ارتباط زمینی داریم که فرصت بسیار خوبی برای استارت آپها، کسب و کارها و تجار است.
به گفته باقری بانک اطلاعاتی ظرفیت بعدی پست است و در حال حاضر ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار رکورد اطلاعات کدپستی داریم که ۱۰ درصد حجم کشور است و طی یک سال گذشته این بانک اطلاعاتی به صورت آنلاین به روز میشود.
مدیرکل پست استان اصفهان به برخی آمارهای جابجایی مرسوله دراستان اصفهان پرداخت وگفت: ترافیک وارده در سال ۱۴۰۰ در استان ۷۹۵۵۵۶ فقره بوده که نسبت به سال قبل خود ۱۶ درصد رشد داشته و گردش مالی آن ۱۶۴ میلیارد تومان بوده است و ترافیک صادره در سال ۱۴۰۰ در استان ۳۱۸۴۴۹ فقره بوده که با وجود رشد ۵۰ درصدی نسبت به قبل خود، اما ۴۰ درصد خرید و فروشهایی که وارد استان شده، صادره بود یعنی ۱۰۰ مرسوله وارد و ۴۰ مرسوله صادر شده است وگردش مالی آن ۹۱ میلیارد تومان بوده که نشان میدهد ما نسبت به سایر استانها خوب کار نکردهایم.
در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۲۳ فروشگاه اینترنتی در استان اصفهان داشتیم که ۵۶ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشتیم.
باقری گفت: ترافیک تجارت الکترونیک در استان امسال بهبود یافته و میزان ترافیک وارده به استان ۲۱۶ هزار و ۹۲۵ فقره مرسوله با گردش مالی ۴۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به سه ماهه سال گذشته ۳۹ درصد رشد داشته است. همچنین ترافیک صادره از استان طی سه ماهه امسال ۷۹ هزار و ۴۲ فقره با گردش مالی ۱۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است.
به گفته او سهم خرده فروشی آنلاین در کشور ۴ درصد است که این عدد در ترکیه ۸ درصد و متوسط جهانی آن ۱۹ درصد است.
حدود ۲۵۰ هزار مرکز تجاری در اصفهان داریم که از این تعداد تنها ۱۲۳ هزار مرکز به عرصه تجارت الکترونیک ورود کردهاند.
باقری گفت: در خرید و فروش اینترنتی دست واسطهها کوتاه شده و موجب مهیا شدن فضای کسب و کار برای صاحبان ایده میشود و این در نهایت منجر به ایجاد اکوسیستم منسجم تجارت الکترونیک میشود.
مدیرکل پست استان اصفهان معتقد است اکوسیستم منسجم تجارت الکترونیک هنوز در استان ما شکل نگرفته است و وضعیت خوبی در استان نداریم و پست اقدامات جدیدی برای پوست اندازی در حوزه تجارت الکترونیک کرده و کرونا فرصت برای فروشهای آنلاین بوده و پست نیز باید متناسب با تغییر این پارادایم تغییر کند.