المیادین گزارش داد بر خلاف بزرگنمایی سفر بایدن به منطقه، نشست جده در سطحی بسیار پایین‌تر از امید‌های رژیم صهیونیستی برگزار شد.

المیادین گزارش داد: از تل آویو تا جده و چشم‌ها به سوی تهران. این مسیر سفر بایدن و موضوعاتی از جمله مسئله ایران بود که وی با خود به نشست سران برد. اما سقف محتوای این نشست بسیار پایینتر از امید‌ها و آرزو‌های اسرائیلی‌ها و انتظارات سران اسرائیلی بود. به نظر می‌رسد آمریکا با توجه به چالش‌های جهانی که تهدیدی برای کاهش نفوذ این کشور در خاورمیانه و دیگر مناطق به شمار می‌رود، زیر بار سنگینی قرار دارد که تا پیش از امسال با آن مواجه نبود. برای همین بایدن نگرانی خود را از اینکه دشمنان، این خلاء را پر کنند پنهان نکرد.

بایدن در نشست جده گفت: ما عقب نشینی نخواهیم کرد و خلاء به وجود نمی‌آوریم که چین یا روسیه یا ایران آن را پر کنند.

ایران از نظر بایدن، ثبات منطقه را برهم می‌زند و به گفته او تهدید این کشور به همکاری و مقابله نیاز دارد؛ اگر چه بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک به عنوان راهی برای دستیابی به توافق درباره برنامه هسته‌ای تاکید کرد. تردید درباره دستیابی به سلاح هسته‌ای نیز در اظهارات بایدن وجود داشت و رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد این مسئله‌ای است که واشنگتن اجازه آن را نخواهد داد؛ اتهامی که همواره بر ضد ایران مطرح است.

پیش از بایدن، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز در افتتاحیه این نشست همانند گذشته به ایران پرداخت، اما لحن سخنان او درباره ایران، مانند گذشته شدید نبود.

بن سلمان گفت: (از ایران) می‌خواهیم از طریق پایبندی به قوانین بین المللی و دخالت نکردن در امور داخلی کشور‌های دیگر، با کشور‌های منطقه همکاری کند تا بخشی از این چشم انداز باشد.

مسئله هسته‌ای ایران نیز در اظهارات بن سلمان وجود داشت و او از پایبندی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی سخن گفت؛ گویا تهران که زمانی طولانی به این توافق پایبند بوده از آن خارج شده است، نه واشنگتن.

المیادین گزارش داد: معادله دیگری نیز در این نشست وجود داشت و آن نفت عربستان در برابر ادامه حمایت از ریاض بود. بن سلمان به افزایش تولید نفت) به مقدار دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز متعهد شد و چه بسا این تعهد بهای تغییر روش بایدن در قبال ریاض باشد. اما نکته جالب توجه این بود که هیچ ائتلافی نه عربی و نه خاورمیانه‌ای که زیاد درباره آن صحبت شده بود در این نشست وجود نداشت و همه سر و صدا‌ها در چند هفته گذشته پیش از سفر بایدن، تو خالی از آب درآمد. حتی امارات نیز خود را از هر گونه ائتلاف ضد ایران کنار کشید و این تصمیم را شب پیش از برگزاری این نشست اتخاذ و انور قرقاش، مشاور امور دیپلماتیک رئیس امارات آن را اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار