نشست هم اندیشی تشکیل مجمع جهانی شعرای ترک زبان اهل بیت (علیهم السلام) با حضور شاعران ترک زبانی از جمهوری آذربایجان، ترکیه و ایران در تبریز برگزار شد.

آقای بلاغی رئیس دومین کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر در نشست هم اندیشی شاعران حاضر در دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر گفت: تشکیل این مجمع مورد استقبال شاعران ترک زبان ایران و کشور‌های منطقه قرار گرفته است.

وی با اشاره به احیای هویت شعر ترکی در جهان اسلام به واسطه برگزاری کنگره شعر ترکی غدیر گفت: مستندات موجود از قرون گذشته نشان می‌دهد شعر ترکی شیعی یکی از شاخه‌های اصلی ادبی در اسلام بوده است.

وی با یادآوری شاعران بلند آوازه ترک زبان ایران از تبریز و اردبیل تا زنجان،گفت: شعر ترکی شیعی در تاریخ معاصر با حضور بزرگانی، چون استاد شهریار، استاد عابد، استاد ذهنی، استاد شهاب، کریمی مراغه‌ای تا کلامی زنجانی همچنان پرثمر بوده و در اشعار ترکی کشور‌های دیگر نیز تاثیر گذاشته است.

 پویایی تشیع و نفوذ شعر ترکی طی صد‌ها سال، منجر به تقویت شجاعت، غیرت و روحیه استبداد ستیزی و استکبار ستیزی مردم شده است .

به واسطه تشکیل این مجمع ارتباطات فرهنگی و مذهبی بین جوامع ترک زبان با محوریت انقلاب اسلامی ایران تقویت می‌شود.

همچنین احیای برخی قالب‌ها و وزن‌های منسوخ شده ادبیات ترکی از دیگر دستاورد‌های این کنگره است.

ارتباط و تعامل فرهنگی بین شاعران ایرانی و کشور‌های دیگر منجر به تقویت جایگاه اهل بیت (ع) و غنای شعر ترکی می‌شود.

گفتنی است ۶۵۰ اثر از شعرای داخلی و ۲۰۰ اثر از شاعران کشور‌های ترکیه، آذربایجان، عراق، آلمان و روسیه به دبیرخانه دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر ارسال شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.